Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dværgvagtel med mærkelig fjerdragt  (Læst 5857 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Dværgvagtel med mærkelig fjerdragt
« Dato: 30 Maj , 2016, 15:54 »
Her for godt en måned siden (muligvis mere) roede vores duer en kinesisk dværgvagtel ud og egentligt var der to æg, men det ene klarede den ikke. Så den anden har vi holdt indendørs for sig selv. Den er rigtig tam og lever sundt med insekter og det hele.

Og så er spørgsmålet bare, hvad køn er den? Det burde være indlysende, eftersom at den er naturfarvet, men nej, den her vagtel har nemlig en underlig fjerdragt  ???

Dens far er sølvfarvet og dens mor er naturfarvet, så ved ikke om det har indflydelse, men så vidt jeg kan se, har den en lille smule røde halefjer, halvt blå halvt brune fjer i siderne, og halvdelen af mønstret på halsen. Det burde indikere en hane, men dens blå fjer er næsten sølvfarvede, en meget mat blå, og de brune fjer er hønefjer! Altså lysebrune og sort stribbede. Det brune er yderst, og derfor kan man ikke se de blå fjer ret godt. Kun det dunede halløj er blåt. Udover det har den røde/orange fjer på hovedet, og hvid brystkasse med hønefjer ind i mellem.
Det ligner et stort rod af farver der ikke brude være der. Den er stadig ung, men jeg kan se der kommer flere af de mærkelige fjer, og den mangler stadig en smule fjer på hovedet. Så jeg ved ærlig talt ikke hvad den er.  :-X

Kunne det være en genfejl? Fordi når jeg søger på Google og diverse hjemmesider, så kan jeg ikke finde haner eller høner med samme fjerdragt. Kunne det være fordi den er udroet af duer og ikke vagtler? De er jo trods alt i familie med krybdyr og ved nogle krybdyr bestemmer temperaturen kønnet.  :o Min mor siger den er tvekønnet, men det er ikke nødvendigvis, fordi fjerdragten kan ikke fuldt ud bestemme dyrets køn.

Håber nogen kan hjælpe. Jeg kan eventuelt tage et billede, den er jo mega tam, så det er ikke et problem. :D
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Dværgvagtel med mærkelig fjerdragt
« Svar #1 Dato: 05 Juni , 2016, 01:20 »
Kønsbestem hellere ud fra adfærd end fjerdragt, når der er tvivl.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Dværgvagtel med mærkelig fjerdragt
« Svar #2 Dato: 05 Juni , 2016, 11:21 »
De bliver heldigvis ret hurtigt voksne - så får I svar på alle spørgsmålene. Hvis den lægger æg, så er det ikke en hane :-)
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Dværgvagtel med mærkelig fjerdragt
« Svar #3 Dato: 07 Juni , 2016, 15:12 »
End til videre har den hverken vidst hane eller hønetegn og fjerdragten er det samme.
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Dværgvagtel med mærkelig fjerdragt
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2016, 12:30 »
Kræver også at de er kønsmodne.