Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så kom ræven :-(  (Læst 3015 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Så kom ræven :-(
« Dato: 29 Maj , 2016, 20:41 »
Øv. I løbet af eftermiddagen i går kom Mikkel Ræv forbi og nuppede 3 halvstore sussex kyllinger  /d Det er sørme surt!

Nu skal vi have rævesikret hønsegården så gode råd modtages. Vi har pt tre opdelte hønseris med hver deres indhegning.

Rum 1: åbner ud til en lukket, overdækket voliere indhegnet med volierenet som går ca 50 cm ned i jorden. Volieren er ikke den største og derfor plejer vi i løbet af dagtimerne (også når vi ikke er hjemme) at lukke hønsene videre ud i en hønsegård som er indhegnet med 180 cm hønsenet. Gården er ikke overdækket, men er placeret i en læhegn med mange højere træer og buskads.

Rum 2: åbner op til en hønsegård i andel del af læhegnet med masser af buskads. Denne hønsegård er kun hegnet med 90 cm alm havehegn, og det var her Mikkel Ræv tog 3 ud af 9 halvstore kyllinger   :'(

Rum 3: Åbner ud til endnu en overdækket og nedgravet voliere lavet af volierenet. Denne er heller ikke så stor, så vi plejer igen i dagtimerne at lukke op til et stykke af baghaven, som kun er indhegnet med 90 cm alm havehegn.

Vi har hestefold som støder umiddelbart op til hønsegården og der er naturligvis strøm i hestehegnet. Hvis vi skal kunne hegne hønsegården ind med strøm - hvordan og i hvilke højder gør vi så det? Og vil strøm rundt om et 90 cm havehegn virkeligt være nok? Eller hvor højt skal det op? To af hønsegårdene er jo inde i læhegn og er derfor svære at indhegne med strøm pga den megen beplantning som vil aflede det meste af "skraldet". Har det noget betydning om strømhegnet er et par meter væk fra hønsenettet? Og sidst, så har vi to hønsefræsere inde i selve haven med en skruk og hendes kyllinger. De har ikke hegn i bunden - bør de have det?  ???

Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Så kom ræven :-(
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2016, 20:46 »
Strøm 15 og 48 cm over jorden har holdt ræven væk fra mine høns i 15 år nu, nemt og billigt
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Så kom ræven :-(
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2016, 20:57 »
Ja det lyder nemt. Er det lige rundt om gården, eller bare rundt om haven? Vi har to forskellige havelåger ud til hestestalden langs med hønsegården, så jeg går udfra vi skal til at have gang i mindst 2 led begge steder??
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Så kom ræven :-(
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2016, 15:58 »
Det kommer vel an på hvor dine høns går, fordi hvis de gerne må gå rundt på hele gården, er du nødt til at indhegne det hele, hvilket nok i sidste ende bliver for meget af det gode, så jeg ville sige kun haven.
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Så kom ræven :-(
« Svar #4 Dato: 01 Juni , 2016, 11:45 »
Nå, nu har vi hegnet med tre tråde strøm på de to sider af matriklen der støder ud til hhv. Hestefold og mark. De øvrige to sider af matriklen har vi skel ind mod to naboer, hvor der er plankeværk. Ræven kan naturligvis sagtens klatre over et plankeværk - men jeg håber den ikke er så klog  >:( Og så venter vi altså nogle uger inden vi lukker høns ud bag det lave hegn igen. Lige nu går de bag hegn på 180 cm indebag strømhegnet. Eftersom det var en ræv der kom i dagtimerne, så gætter jeg på det har været en stor unge. Så jeg håber den finder ud af at der er for svært at skaffe sig et måltid her, og rykker videre... Ellers må manden altså ud med haglgeværet!
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster