Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Syge kyllinger  (Læst 10083 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Syge kyllinger
« Dato: 28 Maj , 2016, 14:43 »
For 14 dage siden havde jeg en 6 uger gammel maran hanekyllinger, der pludselig lå på siden og var afkræftet og blev aflivet. I dag var den så gal igen med en maran hanekylling fra et andet kuld, også 6 uger gammel nu. Han stod og hang under varmelampen, og da jeg tog ham op, lå han bare helt afkræftet på siden på min hånd. Han blev også aflivet.

Der er ingen andre tegn på sygdom end at de er afkræftede og måske lidt tyndere end de andre. Intet utøj, ingen problemer med afføring, ingen pupilforandringer eller dårlige ben, hængende vinger mm.

De får kyllingefoder, og har selvfølgelig fri adgang til vand og skaller, og får lidt plæneafklip en gang imellem, men det er nogle dage siden sidst.  De har ikke fået adgang til at komme ud endnu.

Jeg er ret hys med ikke at få voksne dyr udefra og har i år ikke engang købt daggamle kyllinger eller rugeæg, andet end et enkelt kuld rugeæg, som ikke blev til noget, så jeg kan ikke helt se hvor evt smitte skulle komme fra.

Jeg mugede ud hos dem i går, og der virkede alle friske, og det gør de tilbageværende også.

Nogle input til hvad der kan være galt?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Syge kyllinger
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2016, 10:57 »
Ingen der har nogen ideer?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Syge kyllinger
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2016, 11:56 »
Næh...desværre ingen bud. Jeg har ikke kommenteret i din tråd, for jeg ved jo, at du er ret erfaren ud i det med kyllinger - og at dette er noget, du ikke har oplevet før.
Når jeg opdager en passiv kylling...og det er meget sjældent, så behandler jeg omgående mod coccidiose også selv om der ikke er de sædvanlige tegn på coccidier i tarmene. Jeg har efterhånden erfaret flere steder fra, at et coccidieangreb ikke nødvendigvis starter med dårlig mave sammen med passivitet. Det er dog ikke coccidiose, dine kyllinger er døde af, for de kendte symptomer ville jo opstå inden kyllerne døde.

Når det er afkom fra dine egne høns, så skal vi jo heller ikke snakke om svage forældredyr eller overmedicinering

Jeg har desværre intet bud, men kunne godt tænke mig at vide, hvorfor du ikke har dine kyllinger ude i det fri fra en tidlig alder. På denne årstid har jeg altid mine maskinudrugede kyllinger ude om dagen i græs, jord, skidt og møg fra de er 4-5-6 dage gamle, så de kan få samme gode betingelser som kyller med skruk og få opbygget et stærkt immunforsvar og få trænet muskler og sanser. I forbindelse med deres indhegning har kyllingerne en kasse med en varmeplade, som de kan søge ind i, hvis det bliver for koldt .... det sker dog ret sjældent, fordi al den bevægelse giver varmen. Om natten sover de dog inde under varmelampe så længe, det er nødvendigt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Syge kyllinger
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2016, 12:28 »
De små der går under varmelampe kan ikke komme ud før de enten er sluset sammen med de voksne eller er flyttet i sommerhuset. I sommerhuset er der ikke mulighed for varmelampe, så derfor skal de være varmefri for at komme derom. Det var meningen de skulle flytte derom denne weekend, nu de er 6 uger, men det vil jeg ikke nu de er sløje. Der er 2-3 stykker mere, der hænger i dag. Vil prøve at kontakte dyrlægen på mandag.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Syge kyllinger
« Svar #4 Dato: 29 Maj , 2016, 16:39 »
hvor er det bare øv når man har fået dem så langt. Men er spændt på at høre hvad dyrlægen siger.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Syge kyllinger
« Svar #5 Dato: 29 Maj , 2016, 18:42 »
Ja det er godt nok træls. Der er flere og flere der er begyndt at hænge lidt i løbet af dagen, så jeg håber dyrlægen har løsningen. En ting er at mine dyr jo bare skal ha det godt, og jeg har det altid selv ad pommern til, når mine dyr er syge, men noget andet er, at det er vores aftensmad hver søndag gennem hele vinteren, der er på spil.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Syge kyllinger
« Svar #6 Dato: 30 Maj , 2016, 09:07 »
Der var død en kylling i nat, og den er nu sendt til obduktion. Fik at vide at jeg kunne ringe sidst på ugen og høre om der var kommet svar!!! Men så længe holder de andre da ikke uden behandling, så jeg fik dem til at prøve at få et foreløbigt resultat klar i morgen. Øv!!!
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Syge kyllinger
« Svar #7 Dato: 30 Maj , 2016, 09:39 »
uh til i morgen er jo også længe at vente når de er så syge. Kunne dyrlægen intet anbefale hvad du kunne gøre.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Syge kyllinger
« Svar #8 Dato: 30 Maj , 2016, 09:51 »
Kan ikke gøre noget før jeg er sikker på hvad de fejler. De har jo varmelampe, som er generel førstehjælp til syge fugle. Alle vsr henne og drikke frisk vand her til morgen. Sjovt nok at selvom der er vand til rådighed, så opfører de sig som om de har tørstet hver gang der kommer frisk vand.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Syge kyllinger
« Svar #9 Dato: 30 Maj , 2016, 13:59 »
Da jeg kom hjem fra arbejde i dag, var der to kyllinger, der var så afkræftede at jeg valgte at aflive dem :( en maranhane igen og så en brahma.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Syge kyllinger
« Svar #10 Dato: 30 Maj , 2016, 15:58 »
Hej
Da du har dyrlæge ind over ville jeg ikke komme med gode råd,jeg er meget bange for det er Mareks spiser og drikker godt men bliver mere og mere mager, indtil det er sket. Håber ikke jeg har ret
mvh Walter
« Senest Redigeret: 30 Maj , 2016, 17:50 Fra walter »
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Syge kyllinger
« Svar #11 Dato: 31 Maj , 2016, 21:57 »
Lille update: her til morgen var ydeligere en kylling død. Der var ikke kommet svar fra laboratoriet, så jeg har fået dem startet på en bredspektret penicillin, bare for at gøre et eller andet. Der er 7-8 stykker der er meget slappe af de tilbageværende.

Og så lige en typisk dyrlægeting..... del en lille bitte pille i 20 stykker, og giv kyllinger sådan et mikrostykke to gange om dagen.... det er bare ikke nemt at dele en halvsmuldrende pille i 20 ca lige store stykker. Gad vide om de lærer sådan noget på dyrlægestudiet? Jeg kan i hvert fald ikke.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Syge kyllinger
« Svar #12 Dato: 31 Maj , 2016, 22:00 »
Walter: Jeg har haft nogle sebright med mareks for et par år siden, og har læst en del om sygdommen. Jeg tror ikke umiddelbart det er mareks denne gang, da der ikke er nogen af de typiske symptomer som pupilforandringer, sammenkrummede tæer, hængende vinger mm. Derudover ser man jo typisk mareks noget senere, altså omkring 6 mdrs alderen. Men jeg er meget spændt på hvad de finder ud af med obduktionen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Syge kyllinger
« Svar #13 Dato: 01 Juni , 2016, 12:38 »
Update: dyrlægen ringede til mig på arbejde i dag, og havde snakket med laboratoriet, som viste sig slet ikke at må obducere fjerkræ, men hun havde snakket med fødevarestyrelsen, som syntes hun skulle køre herud og se om der var tegn på fugleinfluenza. Der blev jeg da lige lidt svedt, og fik heldigvis lov til at køre tidligt fra arbejde. Der var dog heldigvis ingen tegn på fugleinfluenza, og dyrlægen hælder mest til coccidiose, da der blev fundet blod i afføringen hos en af de ældre kyllinger. Hun fik et par friskaflivede kyllinger med, og vil obducere dem, og forhåbenlig kan jeg komme i gang med den rigtige behandling senere i dag.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Syge kyllinger
« Svar #14 Dato: 01 Juni , 2016, 14:12 »
Lyder desværre som en dyrlæge, som ikke lige går så meget op i fjerkræ.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub