Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Maden gærer i kroen  (Læst 2123 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Maden gærer i kroen
« Dato: 28 Maj , 2016, 10:02 »
Jeg håber i kan hjælpe en hønse-ejer gennem mere end 20 år  med et problem  😉 (Hvilket vel betyder at det er forholdsvis uproblematisk at holde høns 😇  Jeg har sjældent haft problemer udover ræven, han har dog adskillige gange "hjulpet" til, så jeg har måttet anskaffe en ny bestand 🙄)

Jeg har, via den blå avis, anskaffet 2 Sussex-høner, som netop er gået i æglægning, eller i hvert fald den ene.. Jeg har haft dem en lille måned.

De er nok af hybrid-typen, og det er ikke dette indlægs pointe, så det håber jeg i undlader at kommentere  😊 Den diskussion er nok allerede taget.. Ellers starter jeg en, når jeg har afklaret min høne 😚

Den ene har problemer med sin kro. Den har underlige halsbevægelser, især når den spiser. Jeg har følt på kroen og den er blød og siger nogen gange blub. Jeg antager der er fordi indholdet gærer. Sådan føles det.

Den er ikke mager, så noget må den kunne optage. Dens søster er dog lidt bredere over bagen og den lægger også æg.

Det hedder måske sur kro, men vigtigere er om jeg kan gøre noget ved det eller skal slagte.

Den har (selvfølgelig) fået hønseguf og fortrinsret mht foder og det har hjulpet i et par dage. Men det lader til at være et tilbagevendende problem. 

Kan det smitte de andre? De bruger samme vandtrug.  Jeg får svært ved at opdele haven. Jeg har kun hus og have, ingen løbegård.

Tak for jeres input

Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Maden gærer i kroen
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2016, 11:38 »
Hej Jette :)

så vidt jeg ved, smitter sur kro ikke. Ofte synes jeg det opstår i forbindelse med stress.
Men om det kan helbredes, er der vist en del tvivl om.
Men prøv da! Så længe hun spiser og ikke står og hænger, er der altid håb.

Udover hønseguf (den med a38 og kartoffelmel) ville jeg prøve at give flokken æblecidereddike (den økologiske og upasteuriserede fra Brugsen) i drikkevandet.
1 dl til 10 liter vand - eller 10 ml per liter.
Ligesom a38 stimulerer eddiken den sunde bakterieflora.
Desuden indeholder æblecidereddike også en masse mineraler, som hønsene sikkert også vil nyde godt af.

Pøj-pøj med hende! :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)