Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Endelig et "rigtigt" hønsehus  (Læst 7157 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Endelig et "rigtigt" hønsehus
« Dato: 26 Maj , 2016, 23:09 »
Mit nye hjemmebyggede hønsehus er blevet så færdigt at hønerne er flyttet ind, og hvor er det bare dejligt, vidunderligt, nemt og helt fantastisk /o /o /o

Før sov de i et færdigkøbt, hævet hønsehus, hvor jeg ikke kunne komme ind, men kun åbne "lågerne ind til det mørke skab". Og hvor der ikke var plads til mad og vand i huset, men måtte være udenfor i den overdækkede gård.

Det nye hus er på 2,5 m2, isoleret med 45 mm rockwoll i vægge og gulv og 90 mm i loftet, har en menneske-indgangsdør og har ståhøjde (for lave mennesker).

Og hvilken forskel:

- Nu sætter alle hønerne sig helt frivilligt på pinden til natten. Før skulle flere af dem flyttes fra rederne.
- De kan flyve op på pinden, uden at vingerne rammer siderne af huset, og får det til at lyde som én stor slåskamp.
- Jeg kan komme ind til hønerne, og kæle lidt med dem om aftenen - i forhåbning om at gøre dem mere tamme.
- Jeg kan se hvem der sidder hvor, og hvem der putter med hvem.
- De kan stå op ved solopgang og spise og drikke, før lemmen ud til gården åbner.
- Og jeg har helt klart en fornemmelse af, at morgen-slåskampene/hakkeriet reduceret kraftigt eller helt stoppet.
- Fodersiloen og vandbeholderen er ikke længere kronisk beskidte af jord.
- Og når vinterkulden kommer, har jeg det helt sikkert bedre, ved at vide at huset ikke er lige så pivende koldt som det gamle.

Belært af erfaring, kan jeg bestemt ikke anbefale de smarte færdigbyggede huse - hverken kvalitetsmæssigt eller funktionsmæssigt.



Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Endelig et "rigtigt" hønsehus
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2016, 06:37 »
Jeg har været helt den samme tur igennem inden jej også fik et rigtigt hus. Hvor er det skønt nu. Og jeg har også automatisk luk. Her om aftenen sætter jeg den til en halv time efter solnedgang men jeg må indrømme jeg går hver aften ned og lyser af som landmændene siger. Men trøst dig med det er så kort en tid for her lige om lidt begynder dagene igen at blive kortere. Hvordan går det med din nabo er hun faldet til ro.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Endelig et "rigtigt" hønsehus
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2016, 08:55 »
Min nabo har aldrig klaget over hønsene direkte til mig. Men prøvet at få andre omkringboende til at klage sammen med hende. Desværre stresser det mig stadig, når de ind imellem begynder at kalde lige lidt højlydt nok. Jeg ville så gerne vide, om de også går og kalder når jeg ikke er hjemme?. Men det meste af dagen, synes jeg nu de er eksemplarisk stille.
Men nu får jeg snart ny nabo til den anden side, efter at den har stået tom i et helt år. Så må jeg jo se, om jeg hører noget derfra.
Men nu bliver naboen ved med at fortælle mig at mit nye hus er for højt og derfor ulovligt. Jeg er begyndt at ignorere - hun må klage til ejendomsselskabet. Jeg ved at jeg har overholdt råderetten til punkt og prikke, så de er velkommen til at komme og måle op og inspicerer.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Endelig et "rigtigt" hønsehus
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2016, 09:09 »
Jeg ønsker dig alt det bedste. Og ja sådan en nabo er ikke sjov.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Endelig et "rigtigt" hønsehus
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2016, 10:27 »
Tillykke med dit nye hus. Og held og lykke med naboerne!
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Endelig et "rigtigt" hønsehus
« Svar #5 Dato: 28 Maj , 2016, 15:55 »
Tillykke, jeg kender din glæde  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Endelig et "rigtigt" hønsehus
« Svar #6 Dato: 07 Juli , 2016, 15:54 »
En af mine kollegaer fortalt mig i går, at hendes bedstemor altid sagde om den slags sure mennesker, som gør hvad de kan for at ødelægge glæden for andre; "tsk tsk tsk, men det er jo en sølle stakkel"...  ;D

Tillykke med det nye hus. Lige et råd - har i husket at rottesikre nedefra? Det havde vi nemlig ikke, med det resultat at en møg rotte  :-\ flyttede ind væggene - den nød helt sikkert isoleringen i vores nybyggede hus, efter kun 1 uge tid. Øv! Jeg måtte grave hele bunden op (heldigvis sand, men alligevel) og så få lagt voliere net i bunden. Og så sand på igen. Nu kunne møgdyret ikke komme ind til foder og vand om natten. Men den har alligevel boet i huset hele vinteren. Vi har prøvet med gift og fælder og alt muligt... men suk. Jeg har dog ikke set eller hørt den i snart 1-2 mdr. så jeg håber lidt på at enten kattene har nakket den, eller den endelig gik i giften. Den er årsagen til at det nye hus vi har bygget er hævet over jorden  /o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Endelig et "rigtigt" hønsehus
« Svar #7 Dato: 07 Juli , 2016, 22:34 »
JEPS. Der kan ikke komme rotter ind isoleringen. Så skal den da først gnave sig gennem voliernet, og dernæst 10 cm. trykimprægneret bundrem. ;D
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Endelig et "rigtigt" hønsehus
« Svar #8 Dato: 10 Juli , 2016, 15:03 »
Tillykke med hønseboligen. Jeg har lagt mærke til at mine kun skræpper op og plager med langtrukne bååårk, når de kan høre lyde. Dvs i det øjeblik de hører en yderdør gå, eller nogen roder med en cykel i garagen, eller de får øje på mig i haven, så er de i fuld sving. Hvis jeg bare går herinde uden lyde, går de også meget fredsommeligt rundt og klukker helt stille.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Endelig et "rigtigt" hønsehus
« Svar #9 Dato: 11 Juli , 2016, 12:33 »
Hej Tante Brun

Jeg har også på fornemmelsen, at de "råber" og snakker mest når jeg er der. Jeg tror den ene har lært, at hvis bare hun råber, bliver der smidt bygkorn ind i gården, for at lukke næbbet på hende  ;)

De kommer spænende hen til hegnet, allerede så snart de kan se mig inde bag den lukkede teressedør i glas, og står på fødderne af hinanden, for at komme forrest. (Hvad forrest så end er - for de kan alle få først parket hvis de stod ved siden af hinanden)

Høns må helt sikkert genkende mennesker med synet. Der er ingen tvivl om at de genkender mig fra lang afstand. De er også helt trygge ved at gå tæt på mig, selv når jeg sætter mig på hug inde hos dem. Desværre er det kun min ISA der finder sig i at blive kælet eller taget op. De andre flygter, så snart jeg stikker hånden frem.

Når jeg på en god sommerdag (fortid :-[) går og arbejder i haven, siger de IKKE ET PIP efter et stykke tid. Men de er på mærkerne igen, så snart jeg forlader haven.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)