Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken anderace?  (Læst 5745 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Hvilken anderace?
« Dato: 26 Maj , 2016, 13:07 »
Vi overvejer at købe en lille flok daggamle ællinger mhb på at opfede vores egen juleand. Det vil kun være til egen og nærmeste familie. Men jeg ved intet om ænder... Såå;

Hvilken race er bedst? Spiser man kun hannerne og kan jeg så sælge hunnerne? Hvis vi køber dem som daggamle skal de så have samme forhold som kyllinger indtil de har sat fjer? Skal de kunne bade/snadre fra start af eller først efter fjersætning?

Og sidst. Vi regner først med at det bliver til efteråret, dvs racen skal være en som er slagteklar i løbet af 4-5 mdr.  Nogen som kan bidrage med lidt viden?  Tak  :D /o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Betina6740

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Hvilken anderace?
« Svar #1 Dato: 28 Maj , 2016, 08:15 »
Hejsa. Moskus anden er en rigtig lækker, fedtfattig og kødfuld and. Dansk landand er også god, men den er mere fed, så det er en smagssag. Hvis ællingerne er daggamle har de brug for varmelampe a de ikke selv kan regulere varmen. Mine ællinger har en freesbee de bader/snadre i.


Sent from my iPad using Tapatalk
Ny i fjer

Offline Betina6740

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Hvilken anderace?
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2016, 08:19 »



Sent from my iPad using Tapatalk
Ny i fjer

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Hvilken anderace?
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2016, 21:56 »
De er godt nok cute  ;) hvor meget plads skal sådan en flok ænder på en 10-15 stk have? Hvis jeg nu satser på at kunne opfede dem primært på startfoder og derefter på korn, lidt tilskud og ellers masser af grønt + krible/krable?

Hvor gamle er de to racer du nævner ved slagtning?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Hvilken anderace?
« Svar #4 Dato: 29 Maj , 2016, 22:06 »
Du kunne også prøve med Rouenænder. De er store, har mørt og smagfuldt kød (er også af den fede type). Jeg synes også de vokser rigtig hurtigt, og så er de meget godmodige.

Her har du lige et link her fra Forummets leksikon: http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Racebeskrivelser/RouenAnd

Hvis du vælger moskus, skal du være opmærksom på, at der er meget stor forskel af størrelsen på ænder og andrikker. Begge er dog fine slagtedyr, og uanset hvilken race du vælger, vil du kunne spise begge køn.

Mht. hold af ællinger, så er det meget ligesom kyllinger. De sviner en del mere og kræver derfor mere rengøring, og de har også brug for lidt badevand fra de er helt små. Du kan evt. ofre en gammel bradepande. Så skal de nok blive glade.

Mht. fodring, så ville jeg nok begrænse mængden af korn, medmindre du vælger moskus. Ellers kan de nemt blive for fede.

« Senest Redigeret: 29 Maj , 2016, 22:15 Fra lisaln »
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Hvilken anderace?
« Svar #5 Dato: 08 Juni , 2016, 10:38 »
Se følgende gammel tråd:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=21342.0

Raunsmed siger derimod dette: http://www.raunsmed.dk/info-om-slagtning/

Hvis du vil være på den sikre side med slagtealder på 4-5 mdr. er moskusand måske ikke sagen.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.