Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine og ægge vending  (Læst 3868 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gunni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Rugemaskine og ægge vending
« Dato: 24 Maj , 2016, 21:42 »
Hejsa

Om et par dage skal jeg for første gang prøve at ruge nogle æg ud i min hjemmelavede rugemaskine. Da min tid ikke lige er til det for tiden har jeg ikke fået lavet mig en automatisk ægge vender, så dette gøres manuelt her første gang.

Jeg har læst mange steder at de skal vendes mindst 2 helst 3 og gerne flere gange om dagen. nu er det så at jeg tænker om det skal være jævnt fordelt og lige mange gange, eller om det altid er "flere er bedre"

Lad os sige at jeg vender hver morgen og hver aften, men nogle dage er jeg hjemme forbi til middag kan jeg så bare vende der også, eller f.eks. morgen kl: 6 eftermiddag kl: 16 og igen inden vi går i seng kl: 22-23 altså at det er forskelligt hver dag, 2 gange en dag, 5 gange næste og så 2 igen osv.

Jeg kan ikke finde ud af om det er godt eller skidt!

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Rugemaskine og ægge vending
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2016, 23:47 »
Hvor tit vender en høne æggene? Det er der vist ikke nogen der ved - ikke sådan lige. Jeg tror roligt du kan vende løs, så længe du forsøger at ramme lige lang tid på hver side inden for det samme døgn. Vil jeg mene.
Man kan lave et skema, hvor man krysder en tid af hver gang man vender - så kan man bedre huske hvad man har gjort.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Gunni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Rugemaskine og ægge vending
« Svar #2 Dato: 25 Maj , 2016, 06:50 »
Tak for dit svar Bente, det kan nok alligevel blive svært at ramme lige lang tid på hver side inden for et døgn, når man ikke ved om man er hjemme hver dag til frokost. Eller hvis bare man gør det 3 gange så skal man have en lang og to små perioder for at ramme samme tid.

Så er det måske bedre bare at nøjes med 2 gange dagligt med 12 timers mellemrum!?

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Rugemaskine og ægge vending
« Svar #3 Dato: 25 Maj , 2016, 08:33 »
Jeg vender altid bare morgen og aften, og har også tit glemt det et par gange i en rugeperiode, deg sker der ikke noget ved. Hvis du skal ha maskinen åben for at vende æggene, så er det kun en fordel at vende kun to gange, for så mister man ikke så meget varme.

Noget jeg selv glemte første gang i min hjemmelavede maskine var at finde ud af hvor mange vandskåle jeg skulle ha ind, for at holde fugten under klækning. Det er rart at ha styr på inden du starter rugningen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gunni

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Rugemaskine og ægge vending
« Svar #4 Dato: 25 Maj , 2016, 08:53 »
Tak for dit svar Pia. Maskinen er lavet så jeg kan vende æg uden at åbne for den, det lyder som om jeg skal starte med at vende morgen og aften.

Maskinen står pt. Og testkører bla. For at få styr på fugtigheden men tak for påmindelsen, altid rart hvis man kan undgå nogle af begynderfejlende.