Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp  (Læst 4150 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
hjælp
« Dato: 22 Maj , 2016, 20:31 »
Jeg har en høne som er hævet helt op i det området omkring øjnene. Det startede i den ene side og nu er det i begge sider.
Det er nu så hævet i den ene side at hun ikke kan se ud af det øje, det er helt lukket. I den anden side er der stadig en lille sprække, men hun har svært ved at orientere sig og holder sig inde i hønsehuset og går ikke ud og sidder meget energi-forladt  og hænger med hovedet.
Det kommer ikke puds eller væske ud af øjnene, som jeg ville forvente hvis det var en infektion... det er helt tørt og rent, men meget hævet... er der noget jeg kan gøre for at hjælpe hende...? - ved i hvad det er...? smitter det mon de andre høns, som endnu ser sunde og raske ud??

Hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Online Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: hjælp
« Svar #1 Dato: 23 Maj , 2016, 05:34 »
Din høne har fået en bihule/kraniehulebetændelse. Den behandles med penicillin og vil i de allerfleste tilfælde allerede begynde at aftage i løbet af et par dage.

Jeg behandler altid inden det bliver så slemt, så hønen begynder at blive nedstemt og passiv

« Senest Redigeret: 23 Maj , 2016, 05:36 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: hjælp
« Svar #2 Dato: 23 Maj , 2016, 21:53 »
Tak for svar Helle, min høne ser ud præcis som det billede du har lagt ind  ;)

Hun ser dog ud til at være i bedring i dag og har fulgt med flokken ud på græs i dag... kan de klare infektionen selv?? og ved du om det smitter... skal jeg have hende i isolation indtil hun er frisk igen ovenpå behandling?

Hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline tina rosenberg

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: hjælp
« Svar #3 Dato: 23 Maj , 2016, 23:13 »
jeg havde det samme problem på et tidspunkt. Jeg vil anbefale at få sat den i behandling med pencilen meget hurtigt. Du skal ikke vente, for så bliver det værrer. Den må ikke lide. Du skal have det hos dyrelægen.

Online Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: hjælp
« Svar #4 Dato: 24 Maj , 2016, 04:36 »
Jeg er meget enig med Tina i, at du skal se at få den høne behandlet.
En syg høne vil instinktivt gøre alt for at følge flokken og det er oftest helt i slutfasen, hvor det kan være svært at redde hønen, at de stiller sig helt passive op væk fra flokken.

En sådan infektion vil jeg bestemt ikke mene, kan gå i sig selv igen.

Ingen af de tilfælde jeg selv har oplevet - inklusiv hønen på billedet, har været isoleret under deres sygdom og der har aldrig været andre smittede.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: hjælp
« Svar #5 Dato: 25 Maj , 2016, 12:34 »
Tak for jeres mange gode råd, hønen er nu i behandling og i klar bedring allerede  /o
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Online Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: hjælp
« Svar #6 Dato: 25 Maj , 2016, 12:58 »
Dejligt  /o De gange en af mine høns har haft sådan en omgang, har jeg aldrig været bekymret - bare i gang med penicillinen og så er man fin og frisk igen efter få dage
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14