Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor ligger mine ænder ikke æg endnu ?  (Læst 11363 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Djaz

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Hvorfor ligger mine ænder ikke æg endnu ?
« Dato: 20 Maj , 2016, 11:50 »
Hej, min kone og jeg købte for lidt over 1 mdr siden 3 Moskusænder. 1 han og 2 hunner. De har en god lille løbe gård hvor  de har et hus med 2 redekasser i og en masse hø hvor de sover om natten, ud over det har jeg neden under bygget en kasse på ca 40x40x40 men en halv indgang foran også med hø i. Hver dag bliver de lukket ud i vores have og går rundt og hygger sig på ca 300 m2.
Ænderne er alle 3 fra slutningen af sidste år, så det vil sige der er mindst 7-8 mdr.
Hannen hoppe på de 2 hunner mange gange om dagen i noget jeg vil tro er parring.
Vi mangler kun at der skal ske en ting, og det er de første æg bliver lagt. Er der nogen der ud fra hvad jeg har givet af info kan sige om vi gør noget forkert.
Har prøvet at læse mig frem til en masse ting, men har ikke kunne finde noget som sagde at vi skulle have gjort noget anderledes.

Mine 2 piger på 7 og 5 år er ved at drive mig til vandvid med spørgsmål om hvornår der kommer ællinger :-)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvorfor ligger mine ænder ikke æg endnu ?
« Svar #1 Dato: 20 Maj , 2016, 12:07 »
Måske lægger de æggene ude i haven et sted? Eller måske kan de blive taget af fugle, som fx krage og skade.

Jeg er ikke den store andeekspert, men jeg tænker det er vigtigt at du lige skriver, hvad de får at spise, så kan de dygtige andefolk herinde sikkert komme med nogle kvalificerede svar :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Djaz

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Hvorfor ligger mine ænder ikke æg endnu ?
« Svar #2 Dato: 20 Maj , 2016, 12:21 »
De bliver lukket inde i den løbe gård hver aften. Den er 100 % lukket også over og under dem.
De får sådan noget pille mad som vi har købt, beregnet til ænder. Ud over det får de brød i en skål med vand. Ud over det har de en anden skål men rent vand hver dag og sidst men ikke mindst et lille bade/soppe basin på 1x1 meter.
Når de er ude i haven og hygge sig, spiser de alt fra snegle, mælkebøtte og andre blade og hvad de ellers finder under mossen som de roder meget rundt i.

Offline Djaz

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Hvorfor ligger mine ænder ikke æg endnu ?
« Svar #3 Dato: 23 Maj , 2016, 08:06 »
Er der virkelig ikke nogen med erfaringer på dette område der kan sige noget klogt :-)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvorfor ligger mine ænder ikke æg endnu ?
« Svar #4 Dato: 23 Maj , 2016, 10:44 »
Som sagt er det ikke lige mit område, men selvom de er lukket inde om natten/morgenen kan de sagtens lægge deres æg i haven på et godt gemmested i løbet af dagen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Djaz

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Hvorfor ligger mine ænder ikke æg endnu ?
« Svar #5 Dato: 23 Maj , 2016, 10:58 »
Har kigget rundt, ikke mange steder for dem at gemme nogen æg.. så tvivler på der ligger nogen :-)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvorfor ligger mine ænder ikke æg endnu ?
« Svar #6 Dato: 23 Maj , 2016, 11:21 »
De er nok lagt for sent til.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Djaz

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Hvorfor ligger mine ænder ikke æg endnu ?
« Svar #7 Dato: 23 Maj , 2016, 11:41 »
Hvad betyder lagt for sent til ?

Offline Tine Sivebæk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Hvorfor ligger mine ænder ikke æg endnu ?
« Svar #8 Dato: 23 Maj , 2016, 13:32 »
Mine nye moskusænder har lagt æg men ruger ikke på dem - nogen der ved hvorfor ??

Offline anja b

  • Bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Hvorfor ligger mine ænder ikke æg endnu ?
« Svar #9 Dato: 23 Maj , 2016, 15:26 »
Når de er klægget så sent på sæsonen er de nok ikke klar endnu til at lægge æg. I må have tålmodighed. Først skal de lægger mellem 10-30 æg inden de begynder at ruge også tager det 35-45 dage inden der kommer ællinger.

Offline Djaz

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Hvorfor ligger mine ænder ikke æg endnu ?
« Svar #10 Dato: 27 Maj , 2016, 13:22 »
Så kom der alligevel gang i den.... siden sidste post er der nu kommet 5 æg og den ene hun ligger allerede på dem.

Vil det sige at fra dags dato og så ca. 35 dage frem kan jeg forvente der kommer ællinger eller hvordan skal man regne det ud.
Og når hun er startet med at ligge allerede på kun 5 æg, kan man så forvente der stadig kommer nogen stykker.
Skiftes de 2 hunner eller burde jeg fordele æggene i 2 forskellige reder ?

Offline anja b

  • Bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Hvorfor ligger mine ænder ikke æg endnu ?
« Svar #11 Dato: 27 Maj , 2016, 15:46 »
De fleste ænder starter med at lægge på reden om natten, i den periode kan der godt komme flere æg til. Den egentlige rugning starter når den ligger både dag og nat, det er her fra du tæller .Det er en god ide at mærke æggene så du kan se om den anden and lægger æg i dens rede , hvis den gør det skal de fjernes, ellers vil de ikke klægge samtidig. Men for det meste vil den anden and lave en ny rede nu hvor den anden er optaget. Min ænder er som regel 40-42 dage om at ruge. Jeg har en and som har ruget 42 dage nu og ællingerne er først begyndt at banke nu så der går nok 2 dage før de er ude.

Offline Djaz

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Hvorfor ligger mine ænder ikke æg endnu ?
« Svar #12 Dato: 27 Maj , 2016, 17:47 »
Jeg har ikke rigtig mulighed for at se hvilken af mine 2 ænder der ligger æggene, da de alle 3 mere eller mindre sover samme sted som der bliver lagt æg. Men ok, hun ligger ikke på dem om dagen endnu....
Er egentlig overrasket over de ikke bruger den redekasse jeg har bygget, men at de alle sammen ligger oppe i et stort andehus jeg har bygget til at sove i :-)
Hvad ville der ske hvis jeg flyttede æggene ned i den anden redekasse, ville hun/de kunne finde ud af det eller ville de bare blive efterladt ?

Offline anja b

  • Bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Hvorfor ligger mine ænder ikke æg endnu ?
« Svar #13 Dato: 27 Maj , 2016, 18:17 »
Det er normalt at alle ænderne lægger æg i samme rede, den som først bliver skruk lægger sig på reden. Derefter skal de andre gerne lave en ny rede. Når selve rugning er igang må der ikke komme nye æg i reden, derfor godt at mærke dem. Du kan ikke flytte en anderede, de vil bare vende tilbage til den plads de selv havde valgt. Når anden har ruget 14 dage både dag og nat kan du lyse æggene og se om de er befrugtede.

Offline Djaz

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Hvorfor ligger mine ænder ikke æg endnu ?
« Svar #14 Dato: 27 Maj , 2016, 19:51 »
Tak så blev jeg så meget klogere... hvad med rensning af reden... den er jo fuldt med andebæ.... renser man ud og skifter hø på noget tidspunkt eller skal den leve i det i alt den tid den ligge på redde ?