Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kom med alle jeres solstrålehistorier  (Læst 7335 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Kom med alle jeres solstrålehistorier
« Dato: 19 Maj , 2016, 17:54 »
Jeg fik lavet lockdown på min store rugemaskine i går på dag 18. Fik lyst æggene, og der var 29 med store kyllinger. I dag da jeg så kigger, så er der ingen varme i maskinen, og alle æg har stuetemperatur.  <W

Heldigvis har jeg en del skrukhøner, som ligger på kunstige æg, klar til at overtage kyllingerne, så jeg fik alle æggene fordelt ud til 4 af dem.

Så er det så nu, at jeg gerne vil høre alle de historier om kolde æg, som blev til noget alligevel.... jeg tænker at det må være det dummeste tidspunkt af alle, lige her på dag 19, men håber der kommer nogle kyllinger alligevel.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline anja b

  • Bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Kom med alle jeres solstrålehistorier
« Svar #1 Dato: 19 Maj , 2016, 22:56 »
Sidste år havde jeg en silkehøne der lå på 4 æg, dagen før de skulle klægge forsvandt der 3 æg i løbet af natten. Da jeg kom ud om morgenen løb hønen skrigende rundt, det sidste æg var iskoldt. Fik hende beroligende og lagt hende i en kasse med det sidste æg, 2 dage senere klæggede ægget. Det blev til en fin høne kylling ☺

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Kom med alle jeres solstrålehistorier
« Svar #2 Dato: 19 Maj , 2016, 23:01 »
Havde også en skruk sidste år, som tog fejl af reden med rugeæg - 2 gange - 1. gang tidlig i rugeforløbet og så igen - tror det var midt vejs - Begge gange var æggene næsten kolde - men kyllinger, det kom der, bare nogle dage senere end først beregnet.

Så fortvivl ikke - der kommer helt sikkert kyllinger  /o

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Kom med alle jeres solstrålehistorier
« Svar #3 Dato: 19 Maj , 2016, 23:04 »
Jeg har læst om en mand der hentede æg hos sine høns. Han havde ikke lige plads i lommerne til dem alle, så lagde et enkelt æg fra sig i distraktion i en solbeskinnet vindueskarm. Han så ægget flere gang de følgende uger, men havde altid noget i hænderne, så han fik ikke lige gjort noget ved det - ind til dag 23 eller der omkring - så var der en kylling i vindueskarmen.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kom med alle jeres solstrålehistorier
« Svar #4 Dato: 20 Maj , 2016, 05:45 »
Tak for den moralske opbakning :-)

Bente, det lyder godt nok vildt :-)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Kom med alle jeres solstrålehistorier
« Svar #5 Dato: 20 Maj , 2016, 11:14 »
 Jeg har så "overlevet" det modsatte problem (og flere andre :) ) her som førsteårs-ruger:

I min anden rugning fik jeg slået vendingen fra ved lysning af æg og glemte at tænde igen - og opdagede det først efter 8 dage - har en enkelt kylling med en "slatten tå" (når den står ser den helt normal ud, men når den går så drejer tåen til siden) men det er jo ikke sikkert, at det havde noget med dette at gøre?

I min sidste rugning (kyllingerne er nu godt en uge gamle) fik maskinen hedeslag og lå pludselig på 38,6 grader - hurtig udluftning og så lå den stabilt igen - dagen efter 38,3 og så turde jeg ikke satse mere - æggene blev lagt til klækning i madam blå i stedet og 15 ud af 16 æg klækkede med fine kyllinger - dog var de alle klækket inden der var gået 21 døgn fra ilægning, så ...

mon ikke dine bare klækker med lidt forsinkelse  :D

Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kom med alle jeres solstrålehistorier
« Svar #6 Dato: 20 Maj , 2016, 11:45 »
Jo jeg håber meget de klækker med lidt forsinkelse :)

Jeg havde også noget af en kaotisk førsterugning i år, men der var det i starten, der var problemer, hvor maskinen ikke ville varme op efter ilægning af æggene. Der gik 2-3 døgn før den kom helt op i temperatur.

Måske er det fint nok at den er gået i stykker nu, for jeg har døjet lidt med temperaturudsving i år, også til den høje side.

Det er en hjemmelavet maskine, men den har egentlig klaret det fint alligevel, og de fleste befrugtede æg er klækket uden problemer. Jeg er ret sikker på, at det er temostaten, der er stået af. Den lyser i hvert fald ikke. Så nu må jeg overveje om der skal en ny termostat til eller om jeg vil investere i endnu en "rigtig" rugemaskine. Jeg købte tidligere i år en Real 24, som kører med 3. kuld nu. Den er jeg ret glad for, og jeg overvejer om jeg skal ha en Real 48 også.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Kom med alle jeres solstrålehistorier
« Svar #7 Dato: 20 Maj , 2016, 17:02 »
Min sjoveste rugehistorie stammer fra engang hvor jeg havde mange store gule Orpingtons - og et hav af dværghøns. En morgen da jeg kom ud i hønsehuset stak noget hvidt ud under en af hønerne - havde godt nok ikke lige bemærket at hun var skruk, men det kunne jeg vel have overset. Ved nærmere eftersyn var det slet ikke kyllinger men nyfødte killinger. Hønen syntes lige de skulle passes når kattemor var ude. Det blev et fint samarbejde.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Kom med alle jeres solstrålehistorier
« Svar #8 Dato: 20 Maj , 2016, 20:24 »
Kattekyllinger :-D
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kom med alle jeres solstrålehistorier
« Svar #9 Dato: 20 Maj , 2016, 21:08 »
Jeg lagde et snydeæg i en rede for fire år siden. Det var et araucanaæg der var blevet for gammelt til at spise. Det lå i reden i ca. en måned, så lagde en høne sig skruk og 21 dage efter klækkede ægget, og ud kom en yndig sort aracunahønekylling <L ;D Jeg håber du får kyllinger også *k
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kom med alle jeres solstrålehistorier
« Svar #10 Dato: 20 Maj , 2016, 21:58 »
Jeg har faktisk før set en video med en høne, der havde overtaget kattekillinger. Heldigvis måtte kattemor godt komme og amme sine unger.

Tanja: Det var da godt nok et livskraftigt æg!
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kom med alle jeres solstrålehistorier
« Svar #11 Dato: 21 Maj , 2016, 18:32 »
Status lige nu er, at der bliver pippet fra to af rederne, stille fra en rede og nr 4 har forladt æggene (min skyld, da jeg havde for store forventninger til min ellers så dygtige silkeskruk, og troede jeg kunne flytte hende med æggene). De 4 æg hun havde er så endnu en gang blevet kolde, og er kommet til den skruk, hvor der vist ikke er klækket noget endnu. Det var også hende, der havde færrest æg.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kom med alle jeres solstrålehistorier
« Svar #12 Dato: 24 Maj , 2016, 10:02 »
Så er to af hønerne gået af reden med hhv 6 og 5 kyllinger, den sidste ligger stadig, men der er pip fra reden. Der er rigtig mange kyllinger, der er døde halvt ude af ægget eller lige efter klækning, så det er jo smadder ærgerligt, men dejligt der trods alt kom lidt ud af det.

Skal nok komme med en status, når den sidste er gået af reden også
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kom med alle jeres solstrålehistorier
« Svar #13 Dato: 24 Maj , 2016, 10:51 »
Sidste høne af reden. Status er at ud af de 29 æg med store kyllinger i, er der nu 13 levende kyllinger, 11 der er døde enten nyklækket eller halvt ude af ægget og 5 æg der ikke er klækket.

Det er noget øv, men bedre end at der slet ikke var kommet nogle kyllinger, selvfølgelig.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kom med alle jeres solstrålehistorier
« Svar #14 Dato: 25 Maj , 2016, 07:27 »
Ja, det var ærgerligt, men alligevel godt at så mange kyllinger overlevede.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"