Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: For lidt og for meget  (Læst 7900 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
For lidt og for meget
« Dato: 14 Maj , 2016, 17:29 »
Min ene moskusand har nu ligget på reden siden den 7 april. Det er, så vidt jeg kan tælle 37 dage. Og der er intet sket, ud over at hun har skubbet et af æggene ud af reden. Kan der stadig nå at komme ællinger ud?
Hvad sker der, hvis der slet ikke kommer nogen? Hvornår opgiver hun og hvordan har hun det?

De to andre har nu ved fælles hjælp, men mest den ene, lagt 33 æg i en stor bunke. Der er pillet lidt dun og nogen dage dækker de æggene til. Men de tosser stadig rundt som de plejer, og ligner ikke nogen, der har tænkt sig at ligge på æggene.
Skal jeg gøre noget og i givet fald hvad?

Offline anja b

  • Bruger
  • Indlæg: 64
Sv: For lidt og for meget
« Svar #1 Dato: 14 Maj , 2016, 19:32 »
Jeg har haft nogle der  har ligget 42-43 dage. Du kan prøve at lyse æggene når det bliver mørkt med din mobil eller en god lygte i den tygge ende. Hvis ægget er helt mørkt i den ene ende er der en ælling i. Du kan ikke gøre noget for at de begynder at ruge det kommer når kommer 😊

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: For lidt og for meget
« Svar #2 Dato: 15 Maj , 2016, 07:53 »
Tak for svar.
Så venter jeg lidt længere, inden jeg fortvivler. Jeg vidste ikke, at ænder kunne gå over tiden  ;)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: For lidt og for meget
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2016, 19:15 »
Nu må jeg nok se i øjnene, at der ikke kommer ællinger i denne omgang.
Hun ligger stadig på æggene. Hvornår giver hun op?
Jeg synes jo, at det er synd for hende, hun har ligget der i 11/2 måned.
Kommer hun sig hurtigt over det, eller skal jeg prøve at finde et par daggamle ællinger til hende?

De andre lægger stadig æg. Hvis de ikke snart stopper, kan de ikke selv være i andehuset. Der må være over 40 nu, jeg tæller ikke længere.
Den ene siger skruklyde, det har hun gjort i flere dage. Men hun lægger sig ikke på æggene.

Offline anja b

  • Bruger
  • Indlæg: 64
Sv: For lidt og for meget
« Svar #4 Dato: 19 Maj , 2016, 13:56 »
Har sendt en pb

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: For lidt og for meget
« Svar #5 Dato: 20 Maj , 2016, 10:36 »
Min ene and har i år ligget i over 6 uger, før der dukkede 4 små ællinger op - og et eller andet sted har jeg læst, at man ikke skal give op før efter 45 dage :)
Held og lykke til andemor!
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: For lidt og for meget
« Svar #6 Dato: 20 Maj , 2016, 20:52 »
I går prøvede jeg at lyse æggene; hun var nu ikke meget for at aflevere.
Og selvom jeg ikke er helt sikker på, hvad jeg kunne se, så kunne jeg helt klart se forskel på æggene.
Hun fik dem allesammen tilbage, og så håber jeg endnu engang.

Offline Betina6740

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: For lidt og for meget
« Svar #7 Dato: 28 Maj , 2016, 17:49 »
Min lå 44 dage. Jeg var også nervøs og valgte at snuppe et æg. Kunne hverken se det ene eller andet ved lysning, så jeg valgte at åbne. Og der lå en ælling og blinkede til mig . Nu har hun 21 dejlige ællinger


Sent from my iPad using Tapatalk
Ny i fjer

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: For lidt og for meget
« Svar #8 Dato: 28 Maj , 2016, 18:43 »
Årh hvor er du heldig. Jeg fik slet ikke nogen. Kun 3 kunne være blevet til noget, men de døde enten i ægget eller lige udenfor.

Og andemor er helt ude af flippen, prøver at tage den anden rugende ands æg og farer rundt, nu på 3. dag. Men det ER bedre her i eftermiddag.

Nå, men jeg håber på bedre held med det næste hold. Halvdelen er i min nye rugemaskine, halvdelen under anden, som er blevet noget forstyrret af den lille ulykkelige.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: For lidt og for meget
« Svar #9 Dato: 31 Maj , 2016, 03:27 »
Det er da mærkeligt med de 3, der kunne være blevet til noget. Hvad mener du med at de kunne være død 'lige udenfor' - var nogen da klækket?

Hvor mange æg rugede hun på i alt?
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: For lidt og for meget
« Svar #10 Dato: 31 Maj , 2016, 08:00 »
Sådan gik det:
"Her til middag fandt jeg et halvklækket andeæg, smidt ud af reden. Det var tørret godt ind, så jeg befriede ællingen. Ved ikke, om det var det rigtige at gøre.
Så lagde jeg den tilbage til moranden, men da jeg kiggede 5 minutter efter, stod den og hakkede i ællingen."

Denne ælling blev aflivet lidt senere.

To dage senere:
"Der kommet en til, som lå død udenfor reden. Denne her var meget større, og var begyndt at blive tør. Så jeg er alvorligt bange for, at det er andemor, der har gjort det."

De jeg efter nogle dage tog de sidste 4 æg fra hende, var der en død men veludviklet ælling i et af dem.

Hun lå ialt på ca 15 æg.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: For lidt og for meget
« Svar #11 Dato: 31 Maj , 2016, 11:03 »
Det er godt nok deprimerende. Og hvad har anden dog imod sine ællinger?

Er hun en førstegangsmor?
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: For lidt og for meget
« Svar #12 Dato: 31 Maj , 2016, 11:12 »
Ja, det er hun.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: For lidt og for meget
« Svar #13 Dato: 31 Maj , 2016, 12:30 »
Jeg oplevede det samme med en førstegangs'fødende' unghøne i år og har ikke i mine 10 år som fjerkræholder oplevet noget lignende.
Men få dage før klækning lå et blodigt æg uden for reden. Troede først det var et uheld, at det var røget ud og knækket.
Men da æggene klækkede, fandt jeg igen uden for reden en kold og livløs men tør kylling og et halvvejs klækket æg. Jeg puttede begge tilbage under hønen (tænkte det igen var et uheld), og den første vågnede heldigvis op til dåd igen - for så at blive groft hakket af sin mor, mens jeg så på det >:(
Den halvklækkede kylling overlevede ikke, men det sidste æg pippede, og lige så snart kyllingen var ude, snuppede jeg de to overlevende fra hønemor, og de har nu siden boet i en papkasse.
Nogle høner/ænder tror åbenbart bare, at det der pipper og bevæger sig under dem, er noget/nogen, der vil skade deres æg. Og så forsvarer de sig selvfølgelig.

Om det kan gå bedre anden gang, ved jeg ikke…???
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)