Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønselammelse m. m  (Læst 6709 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ulrich Hermansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Hønselammelse m. m
« Dato: 03 Maj , 2016, 20:24 »
Hej.

Jeg har haft et rigtig træls halvår med hønselammelse i mine flokke. Først var det brahmaer der lagde sig, så kochin og nu sussex - ikke som kyllinger med som ungdyr.

Nu er jeg rigtig meget i tvivl om, hvorvidt jeg kan tage nye dyr ind eller om jeg skal slagte det hele og starte forfra. Jeg kan vel ikke sælge ud af det jeg har tilbage for de er vel raske smittebærer og kan vel som sådan føre sygdommen med sig eller hva??

De har gået i en gammel staldbygning, men efter hvad jeg kan læse mig frem til, virker det næsten umuligt at rengøre den gundigt nok - men hvad er erfaringerne rundt omkring??

Så alt i alt er jeg tæt på at opgive hønselivet, men vil bare gerne have det til at virke.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hønselammelse m. m
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2016, 20:35 »
Har du fået konstateret med sikkerhed at det er/var hønselammelse (mareks). Jeg har læst en del om sygdommen, da jeg havde nogle sebright der var ramt for 1½ år siden, og jeg havde faktisk indtryk af, at de store racer stort set var immune.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønselammelse m. m
« Svar #2 Dato: 04 Maj , 2016, 06:57 »
Du skal ikke gi' op!
Der har desværre vist sig en tendens til, at flere og flere her i Danmark  er begyndt at vaccinere mod bl.a. Mareks og ILT. Det kunne jo lyde som en vældig god idé,  men problemet er, at der  bruges  levende vacciner, så nok bliver de vaccineret dyr beskyttet, MEN samtidig bliver de også raske smittebærere.
I Tyskland er det meget udbredt at vaccinere mod alt mellem himmel og jord, personligt tør jeg ikke købe levende dyr hjem, men holder mig til rugeæg.

Jeg er ikke sikker på, at man kan rengøre sig 100% ud af smitte, med mindre dyrene holdes inde i fine, nye stalde. Men du kan jo skifte det øverste lag jord i hønsegården (altid en god idé  en gang imellem), sørge for at holde huset pænt, ikke have alt for mange dyr. Mange dyr,  der går tæt, øger stressniveauet,  hvilket medvirker til at svække dyrenes immunforsvar. Hvis muligt lad dine dyr få masser af plads. Her har jeg fire stammer, de har alle en mindre hønsegård, på skift er de helt ude, dvs hver fjerde dag kan de boltre dig på ca 1 tønde græs, som vi har indhegnet med vildthegn og tilplantet med mange frugttræer og -buske.
Der er delte meninger om den bedste metode, jeg holder mig til at undgå vaccination og kun købe rugeæg samt avle mig ud af evt. dårligdomme. Jeg er også nervøs for at udstille, for skulle mine dyr komme til at stå ved siden af et vaccineret dyr, kan jeg risikere smitte den vej, jeg har dog ikke opgivet at udstille.
Held og lykke med kampen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hønselammelse m. m
« Svar #3 Dato: 04 Maj , 2016, 10:31 »
Det er jo lige det med de der vacciner og om hvad de gør med dyrene.
Men åbenbart så er det kun racefjerkræ, som bliver raske smittebærer, for selvom alle hybrider også bliver vaccineret mod marecks, så er de jo ikke raske smittebærere af den grund... (hvis man altså spørger forhandlerne).
Mens racehøns altid bliver udråbt som værende det. 

Pointen er så hvis hybrider ikke er det, så er racehøns det vel heller ikke eller?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Hønselammelse m. m
« Svar #4 Dato: 04 Maj , 2016, 12:39 »
Hej.

Jeg har haft et rigtig træls halvår med hønselammelse i mine flokke. Først var det brahmaer der lagde sig, så kochin og nu sussex - ikke som kyllinger med som ungdyr.


Hvad mener du med Lagde sig? Med hønselammelse er de ofte vaklende og med hængende vinger.
Nu vil jeg ikke male fanden på vægen, men ILT rammer ungdyr i alle racer, de lægger sig og dør til sidst. Så hvis dine høns lægger sig og dør, med op svulmende øjne, tror jeg mere på det end på hønselammelse (Mareks)
Hilsen
Peter

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hønselammelse m. m
« Svar #5 Dato: 04 Maj , 2016, 14:39 »
Brahma og kochin er begge kæmpe racer, som skal have optimalt foder, for at blive til noget, så måske er de "brudt" sammen fordi de evt. har manglet kalk i opvæksten.
Alt andet lige, så er det vel kun en dyrlæge, som kan stille den rigtige diagnose.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ulrich Hermansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Hønselammelse m. m
« Svar #6 Dato: 04 Maj , 2016, 17:33 »
Der var ikke opsvulmede øje og de lagde sig ikke bare ned og døde - de vaklede, vingerne hang og de så virkelig syge ud til sidst hang bare og gad knap bevæge sig.
Brahma og kochin har fået ekstra kalk under opvækst, så der hænger den heller ikke.

Jeg har købt ungdyr som jo nok har været vaccineret og jeg tænker, at det er kommet ind af den vej.

Jeg har været ind og læse en del om Mareks og det er jo ret dårlige udsigter - der er for resten af mine høns. Så skal jeg slagte resten eller bare se tiden an?? Og kan jeg sælge ud af mine dyr uden at taget modet fra en anden hobbyavler??

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hønselammelse m. m
« Svar #7 Dato: 04 Maj , 2016, 18:32 »
Marecks skulle nu ikke være et problem hos sussex, brahma og kochin.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hønselammelse m. m
« Svar #8 Dato: 05 Maj , 2016, 07:06 »
Vist noget med at man kan vaccinere med svækket og med levende virus - og at den levende virus  kan opformere sig i tarmen og spredes hvis man er uheldig.

De gange hvor jeg har haft mistanke om mareks har det vist sig at være andet. Symptomerne kan ligne : dyret kan ikke stå , lægger sig og vingerne hænger, eller det bruger vingerne som støtte for at holde sig oprejst og holde balancen. Årsagen til adfærden kan være svækkelse, men grundene forskellige.
Een gang var det noget så simpelt som et alvorligt luseangreb. Et par unghaner havde problem med knoglevæksten. Sandsynligvis manglede de D3- vitamin og mangan for at kalken kunne udnyttes. Det hjalp i hvert fald at give dem det.
For nylig var der en tråd herinde om s-formet brystben og grunde hertil. Det gav lignende symptomer.

Jeg har en gammel hønsebog med billeder af Mareks symptomer. Bla stærkt krummede tæer og pupilforandringer. Her nævnes også at D3 vitaminmangel fremkalder lignende symptomer ( engelsk syge= rakitis).