Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: trick til sammenføring efterlyses, og lidt moralsk opbakning  (Læst 9858 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Jeg er ved at sammenfører 2 ISA-Brown (oprindelige beboere) med 3 Dværg Wayndotter. De er alle sammen damer, 1 år gamle.

I princippet går det sikkert helt efter bogen, men jeg har stort behov for en lydmæssigt mere stille sammenføring. Min nabo er rasende  <B <B <B så jeg tør ikke forlade mit hjem/hønerne i frygt for at de skal sige et lille pip.

Da jeg kom hjem med de nye høner søndag ved frokosttid, satte jeg dem ud i gården lige ved vandet og maden. De gamle høner SKRAPPEDE højlydt op, men jagtede dem ikke sådan i større stil. Resten af dagen forskansede de nye og gamle sig i hver sit hjørne af hønsegården. To af de nye vovede sig ind imellem ud på en lille udflugt, hvilket selvfølgelig hver gang resulterede i en lille jagt rundt i manegen.

Men de gamle skrappede fra tid til anden op, selvom de to grupper var i hvert sit hjørne. De gamle fik stuearrest i hønsehuset et par timer. Menneskene fik fred til ørene, og de nye vovede sig lidt rundt. Efter stuearresten var vi tilbage til skrapperiet. Jeg tyssede grundigt på dem, og hver gang de fik en ny skrappetur fik de en håndfuld korn eller noget ukrudt der kunne holde dem beskæftiget. Jeg  spillede afslappende musik for dem, det dæmpede faktisk skrapperiet lidt  :D. Om aftenen indfangede jeg de nye, og satte dem ind i hønsehuset, så det fik 1 times tid der alene, inden de gamle blev løftet ind.

De lød til at der straks var ro i hønsehuset, men til morgen var der lidt flere fjer end jeg brød mig om.

Da jeg åbnede for lemmen mandag morgen, var den ene af de gamle på redekassen i færd med at lægge æg, og den anden gik ud, men startede straks et frygteligt spetakel (og hold op en sur nabo jeg havde på den anden side af plankeværket...). De lykkedes mig vist at dæmpe den lidt, og det hjalp at få selskab, da den anden gamle var færdig på reden. Jeg var simpelthen tvunget til at tage afsted 1½-2 timer om morgenen. Da de nye stadig sad på nattepinden, lukkede jeg hønsehuset, og gik min vej. Jeg ved af gode grunde ikke hvordan det gik i mit fravær, men der var rimelig ro da jeg kom hjem.

Hjemme igen om formiddagen, måtte jeg løfte de nye ud af huset (det er ikke sikkert de har lært at gå på hønsestige). Jeg afskærmede et stykke gård rundt om hønsehuset, hvor de nye fik lov at gå. De gamle havde så resten af gården, men befandt sig næsten kun i det ene hjørne. De nye så ganske tilfredse ud, skrabede rundt og lå og solbadede (og spiste af fuldfoderet i modsætning til dagen før).

Hele formiddagen skrappede de gamle op fra tid til anden, men jeg fik dem hurtigt dæmpet hver gang - blot ved min tilstedeværelse i gården, og noget slik i form af ukrudt og korn. Så min formiddag gik med at sidde og bare sidde i en hønsegård  8) Bare en tissepause væk, fik dem hurtig til at skrappe igen. Om eftermiddagen var de faktisk overvejende rolige, men jeg skulle være over dem ind imellem. Hen mod aftentide gik det så godt, at jeg tænke der måtte tages en kamp. Så opdelingen af gården forsvandt, og de nye fik sig nogle hak og nogle ture rundt i manegen med jævne mellemrum- men jeg tror ikke det var slemt, bare normalt  ;)

Aftenturen ind i huset, blev gentaget som om søndagen. Dog med den forskel, at jeg sørgede for at sætte den mest rolige af de gamle, tættest på de nye. Jeg holdt lidt øje, og så at hun flyttede sig tæt på de nye. Er det for at bruge natten på at plukke den tættest af de nye, eller er det for at beskytte mod den mest aggressive af de gamle?

Er der gode bud på, hvad jeg skal gøre i morgen for at få mest mulig fred?
Jeg er NØDT til at forlade mig hjem mindst en time, men ville meget gerne have lov at slippe hjemmefra flere timer i træk.
Hvis det er regnvejr bliver den helt gal, for jeg har kun under huset, hvor der er tørvejr.

Hvordan ser jeg, at sammenføringen er gået så godt, at jeg kan regne med varig fred - og dermed tør forlade mit hjem.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Uh ha Lene - Det værste problem ved den sammenføring, du er i gang med nu, er din nabo  :( :( Kan du ikke ikke få vedkommende til at vise sig fra den lidt tålmodige side, hvis du nu fortælle, at hønseråberiet holder op igen?! Det må stresse dig vildt, når du ved, at naboen er ved at gå op i en spids på den anden side af hækken, når dine Isa'er åbner koncerterne.

Jeg oplevede akkurat det samme råberi ved en sammenføring engang for mange år siden - dog uden en sur nabo. Jeg havde på daværende tidspunkt tre Isa'er tilbage og satte en faverolles og en Vorverk ind som nye medlemmer i den lille flok. Mine høns er fritgående og der var overhovedet intet hakkeri MEN mine tre Isa'er tog ophold langt væk fra de nye og så råbte og skreg de. Jeg var på intet tidspunkt i tvivl om, at de tre var utrygge, utilfredse og måske lidt bange, for de to nye og den nye situation. Så vidt jeg husker, så råbte og skreg mine Isa'er i samfulde 4 dage, inden man erkendte, at de ny altså blev ved med at være der. Flere af mine naboer og andre her i den lille landsby kom forbi, for at høre, hvad pokker der skete, men heldigvis udløste min forklaring kun latter og en venskabelig "trussel" om at melde mig til dyreværnet, for det lød bestemt, som om der foregik voldsom dyremishandling på min side af hækken  ;D Alle 5 endte med at blive de bedste venner i verden, men selv om råberiet heldigvis stoppede, så tog det lang tid, inden "de gamle" gad at være venner med de nye i den lille flok - og der var vist også noget med, at de 3 gamle i et par uger havde et ritual med, at de to nye ikke måtte komme ind i hønsehuset ved sovetid. Når de prøvede, så blev de jagtet rundt og rundt om hønsehuset men ikke hakket efter. 

Jeg har aldrig sidenhen oplevet dette råberi ved en sammenføring og selv om jeg stadig har Isa'er i min flok, så tror jeg, at den noget specielle reaktion hang sammen med, at de tre havde gået og hygget sig så længe i den lille bitte flok og to nye medlemmer gjorde dem vildt utrygge og vendte op og ned på deres liv. Sidenhen har min flok aldrig været så lille og sammenføringerne her foregår altid stille og rolige, hvor den eneste sætten nye på plads adfærd foregår, når man skal kende sin plads i hierarkiet ved spisetid og sovetid.

Prøv at berolige din nabo med, at inden weekenden kommer, er der ro i din hønseflok igen

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Lene hvordan er din nabo ellers, er de til at tale med, og du skriver at du næsten ikke tør forlade dit hjem. Det er forhåbentlig ikke på grund af naboen, for så er jeg bange for det kan give store problemer. Jeg har selv en nabo og vi har ikke talt sammen i flere år. Men heldigvis er de i gang med at sælge  så vi håber på snarlig ro derfra. Det skal lige siges at det er hele gaden de ikke taler med. Op på hesten jeg håber det nok skal ordne sig.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Hej Helle

Tak for opbakning. Jeg ved godt at mit reelle problem er naboen. Og ja, det stresser mig vildt - oveni at jeg rent faktisk går sygemeldt med stress :'(.
Lige i øjeblikket undgår jeg så naboen helt  :) Det er ikke lige nu hun skal have sandheden om at jeg har fået nye flokmedlemmer - selvom hun måske har gættet det. Min bagbo har advaret mig om, at hun er helt fra den i øjeblikket (hun er i forvejen områdets sladderkilde, og kronisk utilfreds med alt).

Jeg holder lav profil, for i følge ejendomskontoret må jeg kun holde 2 høner - men det er min nabo selv der har sagt at det er noget pjat, og andre i området har  flokke på  6 og 10.

De gamle tog sig igen en skrappetur da de blev lukket ud 7.30. Jeg synes jeg fik dem dæmpet hurtigt, og de går helt rolige ude i gården nu. De nye sidder så stadig inden på nattepinden - det undre mig at de ikke engang går rundt i huset, nu de har det for sig selv.

Er det normalt at høns skifter plads i løbet af natten? I går var det den blide af de gamle der sad tæt på de nye. Til morgen var det den mere aggressive. De nye havde også skiftet plads, så det ikke var den der sad yderst i går, der sad yderst til morgen. Og jeg kan godt se på fjererne, at det er den yderste der bliver pillet mest..... :-[

Uhhh...aktuel udvikling. De nye er kommet ud af huset  :) To af dem tog flyveturen fra den åbenstående sidehængte redekasse, mens den ene kom gennnem hønselemmen fulgt/jaget? af den blideste af de gamle. Så nu skal jeg være tilstede som fredsmægler  ;)
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Hej Gerda

Jo, det er på grund af naboen jeg ikke tør forlade hjemmet. Tænk hvis høneren skulle tage en skrappetur, og jeg ikke er der til at dæmpe dem.
Hønerne er jeg ikke så bekymret for - de må tage den på høne-manér ;)

Min nabo er ganske snaksagelig (enlig pensionist)- mest et brokkehoved - faktisk er jeg ved at være træt af at høre på hende. Hun er aldrig faldet til i boligen. Hun har selv valgt at flytte 300 meter ned af vejen fra 97 til 49 m2, men har tilsyneladende fortrudt. Og nu mener hun det er boligselskabets problem at skaffe hende en bolig imellemstørrelse. Hun forstår åbenbart ikke, at i socialt boligbyggeri kommer man bagerst i rækken når man har brugt sin opnotering til en intern flytning. Hun har faktisk fundet en der gerne vil bytte bolig, men nu mener hun at alle boligerne er skimmelbefængte, så det først skal undersøges. Så der er et spinkelt håb om at der kommer en mor og barn ind ved siden af. Så kan man håbe det er et barn, der synes det er smaddersjovt at kæle med en høne  ;)
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Stakkels dig. Jeg håber da du snart kan få nye naboer, og du har ret børn er virkelig et godt match. Mit ældste barnebarn på 5 år går selv ned og samler æg ind. Den ene høne Marie er hans og der er også lidt handelsmand i ham for de æg Marie lægger er hans og hvis det er for mange til ham sælger han dem til mig. Og ja pasning og fodring "mormor betaler" og han får pengene for æggene.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Det er aldrig rart at overtræde de regler, der er i det område man har valgt at bo i. Når der er en regel om 2 høns i dit område, er det måske fordi omgivelserne ikke er så store og derfor kan et større hønsehold være generende for naboer, der ikke selv har høns.
Der vil altid forekomme problemer ved sammenføring af høns der ikke er opvokset sammen, det viste du godt, da du satte dem sammen.

Det er selvfølgelig meget irriterende med en nabo, der ikke har den samme indstilling til hønsehold, som man selv har.  Det læser man jo om igen og igen, men hvad løsningen er, kan jeg desværre ikke komme med. Men en overholdelse af grundejerforeningens vedtægter må være det første man sørger for er i orden.

Håber der er faldet ro over dit hønsehold.

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Jeg tror også bare at der er mere larmende høner end andre. Jeg har to i noget let race, blandings af ukendt herkomst. De larmer og er i det hele taget meget mere opfarende, nervøse og let til at blive urolige over ændringer, i forhold til mine tunge racer. De tunge, orpington og kochin skræpper kun når de lige har lagt æg, ellers går de bare rundt og klukker, og er tager alt halløj omkring sig med sindsro.

Så hvis jeg var dig ville jeg nøjes med dværgwyandotterne, eller hvis du vil have store, så anskaffe dig nogen i sværvægtsklassen.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Jeg tror også bare at der er mere larmende høner end andre. Jeg har to i noget let race, blandings af ukendt herkomst. De larmer og er i det hele taget meget mere opfarende, nervøse og let til at blive urolige over ændringer, i forhold til mine tunge racer. De tunge, orpington og kochin skræpper kun når de lige har lagt æg, ellers går de bare rundt og klukker, og er tager alt halløj omkring sig med sindsro.

Så hvis jeg var dig ville jeg nøjes med dværgwyandotterne, eller hvis du vil have store, så anskaffe dig nogen i sværvægtsklassen.

Nu har der jo ikke været problemer med larm fra de to Isa'er tidligere - de råber kun op nu, fordi de er utilfredse med at få nye medlemmer i flokken
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Ahhh - endelig fred. Eller måske er det bare fordi jeg har lukket døren ud til haven? Det er også uheldigt at have en nabo, som mener at havedøren skal stå åben hele dagen, selv på halvkølige dage.

Med lukket dør, kan jeg ikke høre mine egne høns, men tyrkerduen og solsorten trænger igennem. Så måske er jeg blevet FOR hysterisk hver gang mine egne siger et lille pip. Og en hakketur rundt, er hurtigere overstået end når naboens hund står og gør.

Lige nu går de alle sammen i den samme gård - naturligvis i to grupper - men det er vist timer siden der har været en "hakketur rundt i manegen".

Nu er jeg spændt på, om de alle sammen selv går i seng - om de nye kan finde ud af at gå ind i hønsehuset, og får lov, og har lyst....Min mavefornemmelse siger mig, at de skal bæres ind i aften.

Jeg krydser sådan fingre for at alt er fred og idyl i morgen, lige fra morgenstunden. *b

Et lille trick til andres, som jeg har brugt i dag: De gamle fik en time-out på 1½ time inde i det mørke hus. Det blev til en dejlig middaglur for alle stressede høns og mennesker.....
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: trick til sammenføring efterlyses, og lidt moralsk opbakning
« Svar #10 Dato: 03 Maj , 2016, 20:21 »
Med lukket dør, kan jeg ikke høre mine egne høns, men tyrkerduen og solsorten trænger igennem. Så måske er jeg blevet FOR hysterisk hver gang mine egne siger et lille pip. Og en hakketur rundt, er hurtigere overstået end når naboens hund står og gør.

Ja utrolig at de sure naboer rundt omkring ikke kræver at alle de vilde fugle skal holde næbbet lukket fra 12-15, så de kan få deres middagslur. Jeg tror vi alle har noget, der larmer lidt engang imellem, om det så er højt musik, en hund der gør eller hyler, en plæneklipper, motorsav, hækkeklipper, knallert der skal tunes o.s.v. Bare dog alle kunne vise lidt storsind engang imellem.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: trick til sammenføring efterlyses, og lidt moralsk opbakning
« Svar #11 Dato: 03 Maj , 2016, 21:41 »
Øhhh - hvorfor inviterer en høne nærmest til at blive hakket???

Utroligt nok, så gik de alle sammen selv ind i huset helt uden kampe. De nye først, og det gamle  måske en halv time senere.

Jeg åbnede ind til dem, for at se hvad der foregik på pinden - og flytte hende den gamle op, som ALTID lægger sig til rette i redekassen  >:(. De to hold sidder selvfølgelig i hver sin ende af pinden, man da de åbenbart foretrækker at sidde tæt, er der et pænt stykke mellem grupperne.

MEN den ene af de nye, rykkede selv helt tæt på den gamle, nærmest som en invitation til at blive hakket. Og det blev hun! Hun blev nærmest holdt fast i nakkeskindet. Jeg rykkede hende hen mod de andre nye - men det kan jo godt være at de selv har rykket om igen.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: trick til sammenføring efterlyses, og lidt moralsk opbakning
« Svar #12 Dato: 04 Maj , 2016, 05:59 »
Hmm - det lyder nu som, de nye og de gamle er i gang med en 'sund' hierarkietablering. De nye prøver grænser og de gamle siger "stop! Hertil og ikke længere" Den nye og større flok skal nok finde ud af det. Så længe der ikke er uprovokerede voldelige angreb på de nye, så lad dem selv fordele pladserne i hierarkiet.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: trick til sammenføring efterlyses, og lidt moralsk opbakning
« Svar #13 Dato: 06 Maj , 2016, 21:45 »
Arghh....hvornår får de nye lidt fred :'( :'( :'(
Med jævne (ind imellem også ret lange) mellemrum, bliver de nye jagtet, hvor de gamle nærmest bider sig fast i dem, så de står tilbage med en mundfuld dun i næbbet.
Jeg synes det er så synd for dem, for de gør ikke andet end at være tilstede. De har indordnet sig, og forstået at de ikke må få noget af det korn eller grønt der bliver smidt (den ene udfordrer dog lidt ind imellem ;))
Jeg tror ikke de ville få noget at spise, hvis jeg ikke havde sat mad og vand i begge ender af hønsegården. Og ind imellem bruger jeg så "det beskidte trick" at smide godbidderne fire steder - to høns kan ikke holde fire bastioner.
Her til aften, blev de nye så jaget ud af hønshuset, da de lige var gået ind. De øvrige aftner har de ellers fået lov til at gå først i seng - men godt nok blevet hakket lidt når de gamle er kommet. Jeg tror også de får sig nogle hak om morgenen.
De gamle er ganske vist holdt op med at stå og råbe, men ind imellem er jeg lige på nippet til at hugge hovedet af dem, fordi de er så onde ved de nye.
Det var bare ikke meningen at jeg kun skulle have en flok på 3. Og jeg er vist HELT færdig med at supplerer en flok  :-\ Derudover ville jeg meget gerne beholde den ene af de gamle - hun leverer et æg hver eneste dag, næsten lige så sikkert som amen i kirken.
Hvad vil der ske, hvis jeg fjerner den en af de gamle? Vil den anden så blive endnu mere arrig og støjende fordi hun føler sig alene (det er jo det jeg tror). Eller vil hun blive blid og sød ved de andre, for at have en flok at tilhøre, og givetvis blive leder for? (det kunne så være mit  optimiske håb).
Er jeg for utålmodig i mit håb om harmoni i hønsegården? Eller er jeg tvunget til at svinge øksen?
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: trick til sammenføring efterlyses, og lidt moralsk opbakning
« Svar #14 Dato: 07 Maj , 2016, 06:12 »
Giv dem lidt længere tid. De har ikke været sammen i en uge endnu - de skal nok finde ud af det, så alle kan være der. Jeg tror, din tålmodighed er udfordret af, at du også stresser over din 'rasende' nabo.
Når hønsene går i hønsegård, så tager en sammenføring længere tid, end hvis de går frit, så sørg for, at der hele tiden er nok at beskæftige sig med ... vend jorden i gården, smid en masse grønt ind, osv.

Når de gamle napper og rusker i de nyes fjer, så er de stadig i gang med at sætte dem på plads - hvis de var virkelig onde, så hakkede de de nye til blods - de ved udmærket, hvordan man gør.
« Senest Redigeret: 07 Maj , 2016, 10:13 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14