Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Advarsel - her kan ræven komme ind om natten!  (Læst 4730 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Advarsel - her kan ræven komme ind om natten!
« Dato: 02 Maj , 2016, 20:32 »
Jeg troede, mit hønsehus var rævesikkert om natten, når smuthullerne er lukket, men i onsdag fandt jeg ud af, at det IKKE er tilfældet.


Om morgenen, da jeg skulle lukke mine høns ud, var der allerede nogen (store kyllinger på ca. 8 uger) ude, meget underligt, eftersom jeg altid er meget omhyggelig med at lukke ind, og tælle at alle er der, så på vejen gav jeg mig selv en mental røffel for at have sjusket. 
Da jeg lukkede smuthullerne op, fik jeg forklaringen, for ud af det ene rum strøg en ræv, i farten greb den også lige endnu et stor kylling og spænede afsted med den skrigende kylling. Mig bagefter, hujende og råbende, svovlende og bandende, så ræven besluttede sig for at smide kyllingen, den var dog så medtaget, at jeg blev nødt til at aflive den.
Tilbage havde jeg 5.1 sort-kobber marankyllinger, jeg indrømmer gerne at jeg småtudede lidt, som jeg sad der foran hønsehuset med 7 døde kyllinger.

Jeg gætter på, at ræven med snuden har skubbet lemmen op, at den nok har sat sig lidt skævt, så nogle af kyllingerne slap ud, og at lemmen under tumulten er faldet ned igen. Indefra har ræven ikke kunnet skubbe lemmen op, og jeg kan bare prise mig lykkelig over, at selv om den lavet meget ravage i det ene stammerum, så nåede den i det mindste ikke at komme ind i de andre rum, så det trods alt "kun" gik ud over de syv store kyllinger. Rummet var tydeligt mærket af en desperat ræv, kabler gnavet over, blod på væggene, redekasssen væltet midt på gulvet og vinduet helt fedtet til i støv og snask.

Jeg har lavet en mindre ændring i konstruktionen, og nu mener jeg ikke, at selv den mest snedige ræv (med mindre den er udstyret med en skruemaskine med torx-kærv) kan komme ind.
Skulle nogen af jer, der læser dette, have hønsehuse med lignende lemme, vil jeg stærkt anbefale, at sætte et bræt på ligesom jeg har gjort.

Om det er brættet, eller om ræven blev så traumatiseret over først at være lukket inde og siden jaget af en skældende, arrig og ked quinde, skal jeg lade være usagt, men der er ingen tegn på, at den har forsøgt sig igen.

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline rkn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Advarsel - her kan ræven komme ind om natten!
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2016, 18:44 »
Du kunne også montere noget vægt på lågen,  så kan Mikkel ikke skubbe den op.  Det er sku træls at have besøg af den røde bandit.

From the dark Nordjylland in Denmark ;-)

1.0 Sdilke
0.3 Dværg orpington
0.2 Dværg dotter

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Advarsel - her kan ræven komme ind om natten!
« Svar #2 Dato: 03 Maj , 2016, 19:40 »
åhh nej - hvilket syn at komme til. Man må gerne tude når sådan noget sker  :'(
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Advarsel - her kan ræven komme ind om natten!
« Svar #3 Dato: 04 Maj , 2016, 20:26 »
Ej hvor trist morgensyn  :-[. Vores låger er monteret indvendigt, så vi går ind i hvert rum og lukker. Det er måske lidt mere omstændigt, men så er ydersiden helt glat og der er ingen kanter som en ræv, mink eller andet kan få fat i. Men det var da godt nok ærgerligt for dig /d
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Advarsel - her kan ræven komme ind om natten!
« Svar #4 Dato: 10 Maj , 2016, 14:34 »
Det var synd  :'(
Men tak for tippet - sådan en liste skal jeg da også have sat på :o

Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)