Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan virker et vandtårn?  (Læst 3219 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Auspow

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Hvordan virker et vandtårn?
« Dato: 02 Maj , 2016, 09:13 »
Kære alle

Dette er mit første indlæg. Vi er lige blevet de glade ejere af 4 x Hvid Sussex + hane, 4 x Grünlæggere og 4 x Maran og jeg håber derfor meget I kan hjælpe.

Jeg købte dette vandtårn (30 l.) hos Harald Nyborg (se billede). Der fulgte ingen instruktion med om hvordan vandtårnet egentlig fungerer.

Er det sådan at vandstanden skal dække det lille hul i bunden og så løber der vand ud når hønsene drikker og vandstanden når under hulet. Udfordringen er at skålen skal klikkes på rammen i bunden og det er ikke helt så nemt at få den vandret med sådan noget plastik stads.

Udfordringen er også at vandet enten bliver ved med at løbe eller slet ikke løber. Når vandet slet ikke løber, så hjælper det at give tårnet et skub, så det pibler ud.
Jeg har læst mig frem til man skal sikre sig at proppen i toppen er skuet HELT fast, så der ikke kan komme den mindste smule luft ind.

Eller er det overhovedet nødvendig med så stort vandtårn til 12 høns ?

Så et sted i mellem de 2 udfordringer er der en løsning jeg håber I kan hjælpe med.  Mange tak !

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvordan virker et vandtårn?
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2016, 14:03 »
Kan ikke svare dig på hvordan den virker, men det er ikke nødvendigt med så stort et vandtårn. Jeg har 8 liters vandtårne som de største, og de kan sagtens holde 2 dage til min største gruppe på 14 høns, og mere synes jeg heller ikke de skal stå uden at gøres rene og genopfyldes.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Hvordan virker et vandtårn?
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2016, 17:08 »
Dit vandtårn virker på samme måde som alle andre vandtårne, dvs der kan kun komme luft ind forneden, gennem det samme hul som der kommer vand ud af.
Du må kunne lukke for hullet forneden med den sorte ring der er vist på fotoet, og så kan du skrue låget af og fylde tårnet.
Når skruelåget er monteret igen, åbnes forneden.

Vandet vil af sig selv nå op og dække hullet. Når hønsene drikker, bliver lidt af hullet synligt, og nyt vand løber ud.

Som du selv siger, skal skruelåget være helt tæt, for ellers kommer der luft ind, og vandet bliver ved med at løbe ud forneden og ud på jorden.

Det er korrekt, at skålen skal være vandret, men det er jo ikke så vanskeligt, for når der er vand i, er overfladen vandret, og du kan let se, om justeringen er ok.


Jeg oplever selv med mine små vandtårne (når jeg har fyldt dem) at jeg skal klemme vand ud og fylde skålen, ellers kommer den måske slet ikke i gang.