Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Problemer med naboens hønsehold  (Læst 5685 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lise - damernes mor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Problemer med naboens hønsehold
« Dato: 28 April , 2016, 10:37 »
Hej

Vi har 3 dejlige hønsedamer ( 2 sorte skovhøns og en stribet) Vi har haft dem i lidt over et år, og er rigtig glade for dem og deres æg  ;)  Hønsehus og gård er med voliere net i bund og sider og vi er meget påpasselige med foder og renlighed hos damerne  :D

Vores nærmeste nabo (vores huse er sammenbyggede) har (efter os) også fået høns... og er knap så påpasselige med foder, oprydning, sikring mv. De har haft flere høns end tilladt, de har kyllinger og har måttet aflive haner efter klager fra andre naboer.
Altsammen noget vi hidtil har tænkt ikke var noget der generede os.

Så kom rotterne..... :-[  :-[

Vi har tilsyneladende meget forskellige syn på hvor stort problem sådan nogle rotter er... og hvad man kan /skal gøre for at sikre sig selv, sine høns og ikke mindst sine naboer  :-\ og helt ærligt så driver det mig til vanvid !!

Vi har aldrig haft problemer før nu.... og her er mange høns i området.

Jeg har forsøgt at tale med dem om sikring af hønsehus....oprydning i haven, lukning af huller i fundament osv. osv.... synes ikke der sker så meget og de forstår vist ikke helt at de skipper problemerne videre til deres naboer  :(

Rottemanden har været her (først hos Os et par gange men fandt intet tegn på rotter...før vi fangede en i vores skunk  :o >:(

Vi måtte så fortælle naboen at han med det samme sku kontakte kommunens rottefænger så de ku komme ud -han ville ellers bare ha klaret det med et par klapfælder  :o

Kan høre når jeg taler med ham at han slet ikke synes det med rotter er så stort et problem som vi gør.

Hvad gør man?

Med håb om minus rotter
Lise

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Problemer med naboens hønsehold
« Svar #1 Dato: 28 April , 2016, 13:36 »
Kan du måske kontakte rottefængeren og ta en snak med ham. Jeg mener ret sikkert at hvis kommunen har kendskab til et rotteproblem, så kan de tvinge folk til at få styr på det.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Problemer med naboens hønsehold
« Svar #2 Dato: 28 April , 2016, 20:20 »
Ja,  det er træls når man selv bekæmper dem,  men andre ikke.  Prøv at kontakte rottebekæmpelsen.  De må gerne tjekke også hos naboen
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lise - damernes mor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Problemer med naboens hønsehold
« Svar #3 Dato: 28 April , 2016, 23:54 »
Tak for Jeres svar.

Rottemanden har været der og konstateret rotter. Ikke et stort angreb men det er voldsomt nok for os  :-[

Problemet er at der er helt åbent op til naboens loft og derfra kommer de indtil os. I starten fik vi at vide det var en mår vi ku høre (af to forskellige skadedyrs mænd) den ene mand fandt endda hullet ude i skunkenden og anbefalede os at få lukket ind mod naboen. Vi kan stadig høre dem og det er VIRKELIG generende.... Der er lagt gift ved naboens hønsehus og fælder på hans loft og i vores skunk. Om en uge kommer vores tømrer og lukker HELT til så der helst ikke sku komme så meget som en flue ind den vej....

Rottemanden har lovet mig at følge op på situationen hos naboen i næste uge, så vi venter igen  ::)
Har overvejet at droppe vores høns, men det hjælper jo næppe synderligt  :-\

Vi er bare ved at være lidt møre  /d


Lise


Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Problemer med naboens hønsehold
« Svar #4 Dato: 29 April , 2016, 06:33 »
Kan godt forstå I er trætte af det. Rotter er trælse. Men det vil da være synd, hvis I skal droppe hønsene. Det er jo ikke hønsene i sig selv, der tiltrækker rotter. Det er uforsvarlig opbevaring af foder, og det er jo ikke jeres skyld. Lad os endelig høre hvordan det går.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Problemer med naboens hønsehold
« Svar #5 Dato: 29 April , 2016, 08:37 »
Kan godt forstå i er rigtigt trætte af hele situationen  :P

1. Det er lovpligtigt at melde rotter og man kan, må og skal faktisk anmelde også hvis det er naboens rotter  8)
2. Du skriver at tømreren lukker mellem husene og det er selvfølgeligt fint - bare lige så i ved det: det tager en rotte en enkelt arbejdsdag at komme igennem en 10x10 cm træbjælke (been there done that sidste vinter i stalden  :o), så medmindre din tømrer sætter en jernplade op, så skal i nok ikke regne med at det løser det fjerneste desværre.

Bekæmpelse med fælder og gift via kommunens rottemand er vejen frem og med lidt held så kan det være at rottebekæmperen kan snakke lidt fornuft ind i naboen mht. at sikre sig lidt bedre på forkant i fremtiden.

Håber i hurtigt får ram på dem alle  /o
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Problemer med naboens hønsehold
« Svar #6 Dato: 29 April , 2016, 11:34 »
Rotter er noget kedeligt noget at få ind, men med en kommunal rotte mand som hjælper, skal du trykt se fremtiden i møde. De giver ikke op før rotterne er bekæmpet (for denne gang !). Men rotter kommer jo igen. Du skal ikke påtage dig naboens ansvar for oprydning mm. Det skal kommunen og rottemanden nok klare. Det er bestemt ved lov her i DK, at man skal bekæmpe dem, så det skal de nok blive.

Jeg kan ikke forstå, at der skulle være rotter på loftet hos jer ??. Det lyder temmelig underligt. Rotter er for det meste i rum hvor der er foder og ikke på et loft, hvor der ikke er noget spiseligt.

Jeg kan bekræfte, at alm træplader ikke holder rotter tilbage. I mit nye indendørs hønsehus, har de gnavet sig gennem til selve hønsenes opholdssted.

Min rotte, som spiste med stor velbehag af mine æblekassers indhold (årets æblehøst) i et rum ved siden af rummet hvor hønsehuset er - blev efter uger udryddet af rottemanden - så der er håb for ude. Hel og lykke med bekæmpelsen.

Offline Lise - damernes mor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Problemer med naboens hønsehold
« Svar #7 Dato: 29 April , 2016, 11:59 »

Vi har heldigvis et rigtig godt samarbejde med rottemanden, ingen tvivl om det  /o

Der er flere ting der er mystiske i denne sag.... og de første gange rottemanden var på besøg hos os fandt han heller ingen tegn på at det sku være rotter ( ingen lugt, ingen lort, ingen gnavelyde...)

Vi arbejdede udfra en teori om en mår (med nogen skepsis  :o) men det var da kun indtil vi fangede den lille skiderik i skunken... :-\

Vi overvejer at leje et vildtkamera og forsøge den vej at få opklaret hvad det er der laver ballade og forstyrrer nattesøvnen  ;) Spørgsmålet er bare at komme derind/op hvor problemet er.

Er HELT klar over at de hårde skyts skal i stilling mht at få lukket af.... og det kommer de.
 Ville bare gerne finde ud af hvordan det hele hænger sammen inden vi får lukket noget inde/ude  :D

Igen tak for Jeres svar...  /o

God weekend
Lise....