Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fældning tegn på snarlig skrukken?  (Læst 4904 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Fældning tegn på snarlig skrukken?
« Dato: 25 April , 2016, 09:27 »
Jeg har een høne der kan skrukke. Hun er begyndt at fælde ret kraftigt. Er det tegn på at skruktiden nærmer sig? Eller er hendes fældningsperiode bare rykket i forhold til de andre høns' pga skrukperioden sidste år - i juni - hun er fra 2014.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Fældning tegn på snarlig skrukken?
« Svar #1 Dato: 25 April , 2016, 11:02 »
Mine plejer først at fælde efter kyllingerne er klækket.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Fældning tegn på snarlig skrukken?
« Svar #2 Dato: 25 April , 2016, 11:18 »
Hvis din høne har tænkt sig at skrukke snart, så er det ganske naturligt, at den plukker sit maveskind og forer reden - det bare maveskind hjælper med til at regulere fugtigheden under rugningen af æg.

- men lægger hun sig ikke, så skal du ikke være bekymret over en eventuel forårsfældning. Jeg har de sidste 4-5 år oplevet fældninger på alle tidspunkter af året og foråret er langt at foretrække fremfor dec/jan. i frostvejr
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Fældning tegn på snarlig skrukken?
« Svar #3 Dato: 25 April , 2016, 11:35 »
Det er de store fjer der drysser af - og ingen tegn på at hun vil lægge sig - så jeg må nok bare vente med tålmodighed og se om der sker noget. Har lagt billet ind på rugeæg fra blå dværgorpingtons for at få nogle gode skrukhøns også - kan næsten ikke vente!!!!!!

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Fældning tegn på snarlig skrukken?
« Svar #4 Dato: 25 April , 2016, 11:54 »
Hvis det er sådan en 'for alvor' fældning, så skal du nok ikke regne med, at hun skrukker foreløbig. Det kræver rigtig meget energi at producere nye fjer og i den tid vil hønen højst sandsynlig ikke lægge æg. Som Raziel skriver, så fælder hønen ofte efter skrukperioden - mens hønen skrukker, spiser den slet ikke nok til både at 'køre' på forhøjet temperatur og samtidig danne nye fjer.
Sæsonen er jo ung endnu, så hønen kan sagtens nå at lægge sig om et par måneder  ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Fældning tegn på snarlig skrukken?
« Svar #5 Dato: 25 April , 2016, 15:50 »
Hun bliver så nok først skruk hen i juni som sidste år - hvis hun får samlet sul nok - mon ikke naturen sørger for det. Til den tid kan jeg få dværgene som daggamle og så kan hun få nogle Australorpæg i stedet - så kabalen går nok op til sidst.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Fældning tegn på snarlig skrukken?
« Svar #6 Dato: 28 April , 2016, 07:44 »
Jeg havde en dværghøne som lagde sig skruk i okt/november sidste år, hun fik lov at ruge et lille kuld ud inde i orangeriet og med en varmelampe til hjælp. Hun begyndte så at fælde i februar   ::) hun lægger æg nu, men ligner ikke en som har planer om at lægge sig skruk foreløbigt ... Såå det er ikke alle høner der har styr på det indre ur...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Fældning tegn på snarlig skrukken?
« Svar #7 Dato: 28 April , 2016, 10:53 »
Jeg havde en dværghøne som lagde sig skruk i okt/november sidste år, hun fik lov at ruge et lille kuld ud inde i orangeriet og med en varmelampe til hjælp. Hun begyndte så at fælde i februar   ::) hun lægger æg nu, men ligner ikke en som har planer om at lægge sig skruk foreløbigt ... Såå det er ikke alle høner der har styr på det indre ur...

Nu er mine jo australiere - måske deres ur går anderledes :)