Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: synd  (Læst 5914 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
synd
« Dato: 25 April , 2016, 08:43 »
Nu er Marie endelig blevet færdig med at være skruk. Hun var skruk ca 3½ uge. Hun har ingen æg haft at ligge på og jeg blev ved med at fjerne hende fra reden. Nu er det så nogen siger at det er synd at jeg gør det. De mener jeg skulle have ladet den få lov at ruge på nogen æg. Kunne jeg måske have lagt nogen kunstige æg ind til hende. Hvad mener i derude er det synd at forhindre hende i at ligge på reden.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: synd
« Svar #1 Dato: 25 April , 2016, 08:53 »
De skrukker jeg har, som ikke skal have kyllinger, gennemlever deres skrukcyklus, som jeg beskriver i denne tråd:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=42131.msg349695#msg349695
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: synd
« Svar #2 Dato: 26 April , 2016, 01:04 »
Det er da mere synd, hvis de skal skrukke i det uendelige på kunstige æg og ja, høner kan godt skrukke sig ihjel og nej, jeg tror ikke at de får varige traumaer og depressioner over ikke at blive mødre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: synd
« Svar #3 Dato: 26 April , 2016, 07:15 »
Jeg lader bare mine skruk ligge og fjerner eventuelle lagte æg fra reden. Så  finder de selv ud af hvor længe de gider ligge skruk. Har aldrig lagt mærke til traumer hos hønsene af den grund.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: synd
« Svar #4 Dato: 27 April , 2016, 08:33 »
Tak for svarene. Jeg synes at kunne læse af det her at jeg nok ikke behøver at føle mig som en dyrplager. Jeg synes det lader til at alle muligheder står åbne.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: synd
« Svar #5 Dato: 04 Maj , 2016, 07:34 »
Jeg købte en flok daggamle kyllinger og forsøgte at putte under min skruk som havde ligget 17 dage på ubefrugtede æg, fordi jeg synes det var synd for hende ... Med det resultatet at hønen kastede et blik på kyllingerne og panisk fløj af reden og var 100% afskrukket! 😳
Kun 1 måned senere lagde hun sig igen. Jeg tror det var fordi hun ikke havde fået lov at ruge færdig at hun lagde sig igen så hurtigt. Denne gang har jeg købt rugeæg og forhåbentlig skulle der komme kyllinger ud af dem om 1,5 uge 😄
Måske du kan nøjes med at give skrukken 2 kyllinger? Er det ikke også nemt nok at sælge lidt kyllinger?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: synd
« Svar #6 Dato: 04 Maj , 2016, 08:24 »
jeg har da også gået og tænkt over det. Men alt det her var første gang og jeg følte mig lidt grøn på det område endnu. Jeg har kun haft høns i lidt over et år. Men i min barndom havde vi da masser af høns men hvor meget er det lige man får med når man er under skolealderen. Og nu er min mor så gammel at jeg ikke kan spørge hende om alt det her. Hun siger det kan jeg ikke huske.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: synd
« Svar #7 Dato: 04 Maj , 2016, 11:14 »
Jeg er også helt grøn   :laugh: fik høns sidste år, så mine har indtil videre kun ruget 1 hold ud - i november  ::) og så hende her i foråret hvor jeg forsøgte med daggamle. Heldigvis havde jeg sat varmelampen op, så kyllinger har det fint. De er nu 8 uger. Og så ligger hønen altså skruk igen nu.

Jeg læste Jørgen liljensøes "den store hønsebog", lige da vi fik høns. Den er rigtig god og kan klart anbefales  /o jeg fandt den på Biblioteket
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: synd
« Svar #8 Dato: 04 Maj , 2016, 11:17 »
Den bog vil jeg gå om på biblioteket og hente med det samme. Det er altid godt med en masse viden.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner