Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugning af æg med høne  (Læst 3592 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hellem

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Rugning af æg med høne
« Dato: 22 April , 2016, 12:52 »
Har læst meget og kan se at man fra 18 dagen, hvis man ruger i ruge maskine,  ikke må åbne ind til ruge maskinen.  Her kommer mit spørgsmål så, skal jeg så forvente at min høne ligger fast på æggene fra dag 18 til æggene er udklække? Eller vil hun gå ud og lægge en klat en gang om dagen, lige som de forrige dage. Hvis hun bliver liggende skal jeg så sørge for hun har mad/vand i ruge afstand?

Mvh Helle

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Rugning af æg med høne
« Svar #1 Dato: 22 April , 2016, 15:49 »
Hønemor ligger sig fast på reden, når æggene begynder at klække, hun behøver ikke mad og vand i den periode. Det skal hun nok selv styre. Æg under en skruk er nogen gange længere om at klække end i rugemaskine, da hun ikke varmer så jævnt, så der kan godt gå op til 25 dage under høne.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Rugning af æg med høne
« Svar #2 Dato: 22 April , 2016, 22:31 »
Det er så dejligt at lade naturen klare det selv. En skrukhøne ved nøjagtig hvordan man får en ny generation i vej. Læn dig tilbage og glæd dig til den dag hun forlader reden med sine små kyllinger. Hun kan det hele - uden vores hjælp. Når kyllingerne så er der, skal hun også nok passe dem efter de regler hun har fået med i sin rygsæk, fra tidernes morgen, hvor rugemaskiner og slige menneskeskabte ting ikke forstyrrede naturens orden.  ::).

Vi skal dog sørge for foder, da vi jo spærrer hende inde, så hun ikke kan finde føden selv. :angel:

Offline Betina6740

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Rugning af æg med høne
« Svar #3 Dato: 27 April , 2016, 16:34 »
Min andemor får selv lov til at klare udrugningen og pasningen af hendes æg og ællinger. Jeg er spændt på hvordan det går. Det er første gang  vi har ænder.


Sent from my iPad using Tapatalk
Ny i fjer

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Rugning af æg med høne
« Svar #4 Dato: 29 April , 2016, 11:20 »
Jeg har læst, at skrukhønen ikke går ud og lægger en klar m.m. de sidste dage inden udklækning. Men den holder ikke hos os. Mine silker går gladeligt ud dagen inden udklækning, og de ruger i samme hus hvor de andre høns er og spiser og drikker det samme som dem. Det styrer de helt selv. Først når kyllingerne er klækket bliver hun flyttet for sig selv. :)
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder