Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: s-formet brystben??  (Læst 9084 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
s-formet brystben??
« Dato: 18 April , 2016, 14:07 »
Købte sidste år 4 brahmakyller. Har nu to tilbage. De to andre er slagtet og så helt normale ud. Af de to jeg har tilbage ( en hane,en høne) har hanen fået s-formet brystben. De er alle opvokset ens.. Er s-formet brystben arveligt? og kan det eventuel resulterer i indre forstyrrelse hos ham?
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: s-formet brystben??
« Svar #1 Dato: 18 April , 2016, 17:22 »
Jeg ved ikke med sikkerhed om det er arveligt, men det er aldrig en god idé at avle på dyr med misdannelser. Jeg havde en for et par år siden med det samme, han var indkøbt som daggammel. Han havde så også problemer med knoglerne i benene, han lå ned det meste af tiden. Da han blev slagtet kunne jeg også se, at hans benknogler havde en underlig form.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: s-formet brystben??
« Svar #2 Dato: 19 April , 2016, 22:34 »
Mine Brahmahaner var også nogle underlige lemmedaskere og lå ned meget af tiden. De kunne heller ikke løbe hurtigt uden de fumlede rundt i stedet. Nogle gange faldt de såmen også. Blandt de slagtede var der også et par der havde unormal brystben.

Jeg tror de (Brahma) vokser for hurtigt og problemerne opstår, når man ikke fylder dem med kraftfoder hele tiden. Mine måtte nøjes med korn og alt det grønt de kunne spise samt krible krable ad libitum - men det er vist ikke nok.

De to Barnevelder haner jeg slagtede havde ingen anormaliteter. /o

Til evt avl vil jeg altid vælge en hane der opfører sig normalt og ikke en lemmedasker  :o

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: s-formet brystben??
« Svar #3 Dato: 20 April , 2016, 08:24 »
Har set det anbefalet at give de store racer et tilskud af mangan. Hjælper på knogledannelsen. Har også haft et par haner med problemer. Det hjalp faktisk at give kalk+ D3 + mangan tilskud. Det var de hurtigst voksende hanekyllinger der fik problemer. Der er noget med at høj ph værdi i jorden binder mangan så det ikke kommer ud i planterne - som jeg lige husker det. Jeg vil prøve at tjekke ph værdien her for at se om problemet kunne ligge der. Har i en del år rutinemæssigt kalket haven, da der var mange "surbundselskende" ukrudtsplanter. De er væk nu, men måske jeg har fået kalket for rigeligt!

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: s-formet brystben??
« Svar #4 Dato: 20 April , 2016, 10:11 »
Chopin, min blå brahmahane som dette indlæg handler om, er opvokset med startfoder, korn, blødfoder og grøntfoder samt mangan og kalk/ vispumin. Følgende har han fået noget voksefoder og dernæst almen voksenfoder.Han var den største af de tre hanekyller. Den ene hanekylle der blev slagtet havde et skævt vokset led i benet
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: s-formet brystben??
« Svar #5 Dato: 20 April , 2016, 12:25 »
Mangan er en god ting at give, især alle de store racer .


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: s-formet brystben??
« Svar #6 Dato: 21 April , 2016, 18:39 »
Der har lige været en artikel om dette i Sveriges fjerkræforbunds medlemsblad. Der stod, at det både kunne være genetiskt, men også bare et resultat af, at kyllingerne fik siddepinde for tidligt. Indholdet af kalk og fosfor i de ramte dyr var ikke anderledes end i dem uden problemer. Det var ikke muligt helt at avle det bort, ~3% ville altid få problemet. Men de så en tydelig sammenhæng mellem siddepinde tidligt og deform brystkam. Især smalle og runde siddepinde var et problem.
Mvh Mette

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: s-formet brystben??
« Svar #7 Dato: 22 April , 2016, 06:45 »
Der har lige været en artikel om dette i Sveriges fjerkræforbunds medlemsblad. Der stod, at det både kunne være genetiskt, men også bare et resultat af, at kyllingerne fik siddepinde for tidligt. Indholdet af kalk og fosfor i de ramte dyr var ikke anderledes end i dem uden problemer. Det var ikke muligt helt at avle det bort, ~3% ville altid få problemet. Men de så en tydelig sammenhæng mellem siddepinde tidligt og deform brystkam. Især smalle og runde siddepinde var et problem.
Stod der noget om hvor tidligt kyllingerne blev testet? Jeg lægger altid en gren til kyllingerne. Troede de havde godt af at have et 'legeredskab'.

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: s-formet brystben??
« Svar #8 Dato: 22 April , 2016, 11:07 »
Jeg tror, at det var når de var 8 uger, man tjekkede dem, men jeg kan lige kigge efter. Det var for øvrigt hvide leghorn, så ikke en tung race.
Mvh Mette

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: s-formet brystben??
« Svar #9 Dato: 25 April , 2016, 13:50 »
Så fik jeg kigget efter. En gruppe leghorn fik siddepinde 3 uger gamle. Den anden gruppe fik ikke siddepinde. 40% af gruppe 1 havde brystbensdefekter 8 uger gamle. Gruppe 2 = 0%.

Det blev i et andet studie forsøgt, at ændre foderet mht calcium, phosphor og D vitamin. Dette havde ingen effekt på forekomsten af brystbensdefekter.
Mvh Mette

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: s-formet brystben??
« Svar #10 Dato: 25 April , 2016, 18:40 »
Så fik jeg kigget efter. En gruppe leghorn fik siddepinde 3 uger gamle. Den anden gruppe fik ikke siddepinde. 40% af gruppe 1 havde brystbensdefekter 8 uger gamle. Gruppe 2 = 0%.

Det blev i et andet studie forsøgt, at ændre foderet mht calcium, phosphor og D vitamin. Dette havde ingen effekt på forekomsten af brystbensdefekter.

Det er jo interessant. Ikke flere pinde til kyllinger her! Melder historien noget om hvor gamle de skal være før de kan sidde på pind uden risiko?

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: s-formet brystben??
« Svar #11 Dato: 26 April , 2016, 19:48 »
Nej, det stod der desværre ikke noget om.
Mvh Mette

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: s-formet brystben??
« Svar #12 Dato: 04 Maj , 2016, 10:09 »
Mange tak for svar alle sammen. Det var lærerigt.. Jeg giver siddepinden skylden.. Min hane er nu desværre aflivet.. Dette skyldtes nu at han blev jagtet af førehanen en dag og brækkede midtertåen. Efter jeg havde sagt farvel til ham, pillede jeg fjerene af og blotlagde hans brystben. Jeg har ikke kunne lægge billederne ind her, så jeg har gjort det på fb. istedet.
Jeg har på nuværende tidspunkt 5 uger gamle kyller gående med en skruk og de sover alle på spåner, men har en stor lang tyk gren med bark liggende i deres gård.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn