Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Små kyllinger og gamle høns  (Læst 3688 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mivse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Små kyllinger og gamle høns
« Dato: 18 April , 2016, 11:20 »
Hej
Jeg har et lille bitte hønsehold på fire høns  ;D De to af hønsene er ved at være klar til pension, og jeg overvejer derfor, at anskaffe mig nogle små kyllinger som vi så kan se vokse op. Men kan man sætte sådan nogle små pus ind til nogle store fuldvoksne (og fremmede) høns, eller vil de bare hakke dem ihjel med det samme? Og kræver små kyllinger andet end voksne høns? De har et legehus de går ind i om natten (hvis de da gider) men døren bliver ikke lukket derind til. Der er dog læ i hønsegården og dermed også i huset. Men kræver kyllinger mere varme, og kan man evt lave en lille puttekasse til dem?

Vh Mia

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Små kyllinger og gamle høns
« Svar #1 Dato: 18 April , 2016, 11:44 »
Helt små kyllinger skal ha meget varme og bo for sig selv under en varmelampe de første 5-6 uger. Derefter er de det man kalder varmefri.

De første 3 uger skal de være i et varmt og trækfrit miljø, fx indenfor i huset (menneske huset). Derefter kan du lave et aflukke i hønsehuset hvor de stadig har deres varmelampe med, men hvor de kan se de andre høns, og de kan vænne sig til hinanden. Efter ca en uge kan du gøre så de små kan løbe ind til de store, men stadig trække sig tilbage i sikkerhed under varmelampen. Jeg plejer at sætte havehegn op. Det kan de små komme igennem, men ikke de store.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Mivse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Små kyllinger og gamle høns
« Svar #2 Dato: 18 April , 2016, 17:35 »
Tusind tak for svar  :D Tror lige jeg skal overveje det lidt - havde ikke tænkt på det med hegnet, for hønsegården er kun hegnet ind med havehegn  ;D Og legehuset er så lille, at det er ret svært at skærme noget af, så er der ikke noget tilbage til hønsene  :-\
Men måske jeg kan finde en løsning, det skal jeg vist lige granske lidt over  ::)

Vh Mia

Offline MargitIngrid

  • Bruger
  • Indlæg: 28
  • Lidt bedre hver dag
Sv: Små kyllinger og gamle høns
« Svar #3 Dato: 27 Juni , 2016, 15:39 »
Jeg har/havde en skruk høne som insisterede på at ligge på sine æg i hønsehuset som også er et legehus. Det med opdeling fungerede ikke for os. Da kyllingerne var 3 dage gamle tumlede de med moren i hønsegården. Vi blev meget overraskede over hvor tidlig vores skrukke moder var med det hele. I dag går de på 6. Uge sammen med de voksne høns. Nu ser jeg ind i mellem at de får et irettesættende hug men de voksne har på intet tidspunkt jagtet dem. Vi har holdt dem fra vores græsplæne hvilket moderen ikke var glad for men det skyldtes mere måger som ikke skulle nappe en af vore kyllinger til frokost😀 Moren går stadig sammen med ryllerne som dog bliver mere og mere selvstændige. Der er 4 kyllinger idet vores hønsehold ikke skal være så stort. Så jeg håber at når de bliver hønniker så glider de naturligt uden for mange kampe ind i familien. Men det må tiden vise om det kan lade sig gøre. Hanerne bliver et hovede kortere😔
« Senest Redigeret: 27 Juni , 2016, 15:46 Fra MargitIngrid »
0,2 Sussex
0,1 Australorp
0,2 Plymouth Rock
0,1 Wyandotter
0,1 Maran

Offline MargitIngrid

  • Bruger
  • Indlæg: 28
  • Lidt bedre hver dag
Sv: Små kyllinger og gamle høns
« Svar #4 Dato: 11 ſeptember , 2016, 15:06 »
Opfølgning af denne historie efter 9. Uge gad moren ikke sine unger mere. Hun indtog pinden med de øvrige tanter og ungerne blev forvist fra den modsatte ende af pinden til en af redekasserne. I hønsegården havde vi lavet en smutvej hvor de kunne gemme sig. Når vi var hjemme og lukkede dem ud i haven var der fred og idyl. I hver sin lejr. Vi skulle være væk i 1 uge og det var med bævende hjerte jeg tog af sted idet jeg vidste at vikaren ikke kunne lukke dem ud.... Det var en hård uge hvor de små var forvist til smutvejen i dagtimerne og redekasser om natten😢 De sultede dog ikke og de små knaldperler klarede sig og var lykkelige da de alle røg på græs. Vi delte pinden op med en tynd finerplade med kiggehuller i og ungerne indtog børneværelset med gevaldig pippen😅😅 Den var ikke lukket de kom bare ikke til at sidde lige op ad hinanden. Så gik det fra uge 11 og til ca uge 16. 2 parallelsamfund. De sover ved siden af hinanden med skærm, de hygger i grupper under den samme busk og behørig afstand, de går i regnly tæt på hinanden men i hver sin gruppe. Når de spiser er det i hierarkisk rækkefølge. Alting foregik parallelt side om side i grupper men adskildt. Indtil i uge 17. En regnvejrsdag ligger 2 ryller så tæt på dronningen at man kan kalde det at ligge sammen☺️ Nu er det jo ved at være tid at kalde dem hønniker og haner. Og så kom det endelige gennembrud. Den lavest rangerende tante som har været hård ved dem flyttede ind i børneværelset i går.... Og vi ligger sammen under yndlingsbusken. Integrationen er gennemført hvem taler om parallelsamfund😀😀👍👍 Er vi blevet klogere? Ja for den da. Vil jeg gøre det igen? Jep men i forhold til smutveje i gården vil jeg tænke mig ekstra om hvis jeg skal på ferie lige når hønemor slår vingerne af dem.
0,2 Sussex
0,1 Australorp
0,2 Plymouth Rock
0,1 Wyandotter
0,1 Maran