Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vil skifte hele hønsebesætningen  (Læst 10170 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kewin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Vil skifte hele hønsebesætningen
« Dato: 10 April , 2016, 14:10 »
Hey.
Ja der er helt sikkert et indlæg ang dette. Men orker simplethen ikke søge det hele igennem.
Mange af mine høns er desværre ramt af kalkben og kan ikke få bugt med det.
Derfor ser jeg ingen anden vej end at slagte hele holet.
Men hvordan gør jeg rent praktisk, når jeg skal have nye høns ind igen?
- jeg er klar over at de skal gøres rent, men når så dette er gjort. Skal huset så være i karantæne eller kan de flytte ind, ummidbart efter??
Håber på lidt svar.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vil skifte hele hønsebesætningen
« Svar #1 Dato: 10 April , 2016, 14:35 »
Alle høns risikerer at få kalkben. Mine får det også med jævne mellemrum, og der er ikke andet at gøre end at behandle det. Hvis du ikke orker at behandle, så kan du lige så godt lade være med at holde høns. Jeg synes nu ikke det er så besværligt at behandle. Jeg er gået fra oliekuren og over til at smøre med hovfedt. Det holder længere er den erfaring jeg har gjort. Jeg snupper hønsene om aftenen når de sidder på pind, og tager dem en efter en. Det giver mindst stress. Jeg har ikke hørt om racer der er mere modstandsdygtige end andre, men jeg ved at dem med fjer ned af benene kan være mere vanskelige at behandle og i det hele taget opdage angrebene på.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline kewin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Vil skifte hele hønsebesætningen
« Svar #2 Dato: 10 April , 2016, 14:44 »
Jeg har oliebehandet mine, men jeg synes det har taget overhånd.især mine silker er hårdt ramt.
Men kanvære jeg skal prøve med hovfedt.
Hvor købes dette? Og smøre du dem bare ind dagligt?

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Vil skifte hele hønsebesætningen
« Svar #3 Dato: 10 April , 2016, 15:12 »
Ja, kalk bens mider er noget fanden har skabt. Hvis mine får det sprayer jeg med frontline wet direkte på benene, det virker, og en behandling plejer at være nok.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vil skifte hele hønsebesætningen
« Svar #4 Dato: 10 April , 2016, 18:00 »
Jeg plejer at smøre med 1-2 ugers mellemrum når det er galt. Hovfedten opbløder de hævede skæl, så de bliver bløde og fine igen eller falder af. Frontline er fint, men når an bruger "creme" til benene får man dobbelt effekt (eks. kopattesalve), olie eller hovfedt). Hovfedt køber jeg på foderstoffen/møllen. De har alt muligt. ;-)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Vil skifte hele hønsebesætningen
« Svar #5 Dato: 16 April , 2016, 11:04 »
Da jeg var ung og uerfaren hønseholder  :o - fik jeg købt mig en stamme farverolles som vidste sig at være fulde af kalkbensmider  >:( sælger påstod de var sunde og raske, og jeg vidste ikke bedre  :-\ det var en træls lærestreg, men jeg behandlede også med hovfedt til heste (kan købes i rideudstyrsbutikker eller i land og fritid). Hver aften når hønsene var gået til ro på pinden, så tog jeg dem en af gangen og smurte fødderne ind i hovfedt. De stakler  :'( hanen var dog så slemt tilredt at vi endte med at slagte ham. Jeg kunne ikke holde ud at kigge på hans stakkels fødder og jeg var bange for at han hele tiden skulle smitte de andre høns igen.

Selve hønsehuset sprayede jeg med staldchok ca hver 3-4 uge i løbet af hele sommeren og siddepindene blev penslet med ... Hvad var det nu... Ikke terpentin, men noget i den dur... Petroleum tror jeg?? Lugter grimt og lukker miderne inde i træet så de dør, men er ikke skadeligt for høns. Nogen som kan huske hvad det er?

Det var ikke nødvendigt med yderligere rengøring eftersom huset var nybygget og det var de første høns i huset. Men nu her til sommer har jeg planer om en grundigt rengøring af alt og så vil jeg have kalket alle vægge og lofter. Det desinficere og dræber også utøj.

Ellers så er det vigtigste forebyggelse. Jeg muger ud ca 1 gang om ugen og lægger frisk sand i bunden af hønsehuset, så giver jeg en omgang staldchok under vingerne og et sprøjt på benene og ellers i hønsehuset ca 2 gange om året. Kalker om foråret og har lige købt noget hemexcide som jeg vil drysse lidt af i redekasserne, så de holdes rene. Jeg lægger rent halm i redekasserne når jeg muger ud ugentligt.

Af mine farverolles har de tre tilbageværende damer fine ben nu. Og ingen af mine andre høns som er kommet til siden bøvler med utøj. Så det lykkedes at komme kalkbensmiderne til bunds. Og set i bakspejlet tror jeg også godt at jeg kunne have reddet hanen, hvis jeg havde givet ham lidt længere tid. Men nu har vi en lille dværghane istedet for  ;D
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Vil skifte hele hønsebesætningen
« Svar #6 Dato: 16 April , 2016, 16:09 »
Selve hønsehuset sprayede jeg med staldchok ca hver 3-4 uge i løbet af hele sommeren og siddepindene blev penslet med ... Hvad var det nu... Ikke terpentin, men noget i den dur... Petroleum tror jeg?? Lugter grimt og lukker miderne inde i træet så de dør, men er ikke skadeligt for høns. Nogen som kan huske hvad det er?

Det må være lugtfri petroleum/lampeolie.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Vil skifte hele hønsebesætningen
« Svar #7 Dato: 04 Maj , 2016, 20:37 »
Ja lige præcis lugtfri petroleum.  /o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Vil skifte hele hønsebesætningen
« Svar #8 Dato: 05 Maj , 2016, 00:50 »
Jeg har aldrig haft det hos mine høns.

Jeg har aldrig ladet høns blive ældre end tre år, jeg ved ikke om det har noget med det at gøre. Jeg er ikke specielt renlig i mit hønsehus - bruger lidt stald-ren, når jeg har gjort rent. Ellers ikke noget. Har altid undgået at have fuglene til at gå tæt, jeg ved ikke om det betyder noget.

Eller synes jeg hovfedt lyder som en god ide hvis uheldet skulle være ude.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Vil skifte hele hønsebesætningen
« Svar #9 Dato: 05 Maj , 2016, 08:43 »
Ja lige præcis lugtfri petroleum.  /o

Uanset om petroleum er et gammelt husråd, som mange har brugt eller bruger, så er petroleum stærkt irriterende for huden og kan give både eksem, tynd ødelagt hud og sår, hvis væsken ikke straks bliver vasket af et hudområde. Dette gælder for mennesker og så er der absolut ingen grund til ikke at tro, at det også er skadeligt for høns - men virker! ...ja..det gør det garanteret, for når den angrebne hud bliver ødelagt, så gør miderne helt sikkert også.

Jeg har også været så heldig, at ingen af mine høns nogensinde har været angrebet af kalkmider. Jeg lader hønsene leve, til de selv siger farvel og ikke engang de gamle høns har haft antydning af kalkben. Kalkmider smitter voldsomt og jeg er meget opmærksom på, at nye individer i flokken ikke har lidelsen, men kalkmiden kan komme flyvende med en vild fugl, så jeg tror det drejer sig om held, for os som helt slipper.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Vil skifte hele hønsebesætningen
« Svar #10 Dato: 05 Maj , 2016, 09:05 »
Det er så også kun på siddepinde at nogen bruger lugtfri petroleum. Ikke på selve hønsene.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Vil skifte hele hønsebesætningen
« Svar #11 Dato: 05 Maj , 2016, 10:43 »
Det er så også kun på siddepinde at nogen bruger lugtfri petroleum. Ikke på selve hønsene.

Ja - og pindende bliver måske tørret af efter påsmøring, men det sidder stadig i pindende og kommer hermed i kontakt med hønsenes fodsåler en hel nat
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Vil skifte hele hønsebesætningen
« Svar #12 Dato: 05 Maj , 2016, 23:45 »
Til dyr med fodbefjering er chokspray det letteste at bruge, trænger helt ind mellem fjerene og det virker
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Vil skifte hele hønsebesætningen
« Svar #13 Dato: 06 Maj , 2016, 22:04 »
Et vildt gæt, som jeg i bund og grund ikke ved noget om.
Men hvis man smører siddepinden grundigt ind i madolie, vil alt utøj mon ikke også miste pusten? Simpelhen fordi pinden bliver mættet i olie, så der ikke er plads til iltmolekylerne.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Vil skifte hele hønsebesætningen
« Svar #14 Dato: 07 Maj , 2016, 22:53 »
Til rengøring findes mange blidere metoder . Først vaskes siddepinde og redekasser med brun sæbe og tørres. Derefter kan man spraye med Virkon S, som også kan sprayes alle andre steder i hønsehuset. Det virker desinficerende og anbefales også til rengøring af bistader.

Hemexide kan røres op i vand og males på de rengjorte pinde/kasser.

I hønsenes støvbad blandes Hemexide.

Hønsehuset kalkes, og der lægges lidt kalk i alle hjørner og sprækker.

Frontline er ekstremt giftigt for høns!