Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning af æg og 100000000 spørgsmål  (Læst 7828 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AMette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Udrugning af æg og 100000000 spørgsmål
« Dato: 13 Februar , 2016, 18:46 »
Nu er jeg dværghønseejer på tredje år og nu skal det være :-) Efter at have set et billede af de smukke Mille Fleurs så skulle det være dem som skal afløse mine Dværgkoichiner og -wyandotter. Og jeg har da også været heldig at finde et sted at få æg fra, jeg har jo nogle rigtige gode skrukhøns når det passer dem.
Nu er det så at jeg har ufatteligt mange spørgsmål......
1) jeg vender mine æg ofte, men hvor gamle må de være? Jeg venter utålmodigt på at en af mine høns bliver skruk.
2) Jeg har et lille hønsehus, ca 2-3 kvadratmeter til mine 5 dværghøns, en overdækket hønsegård, som er er rævesikret og hvor der er hamp som strøelse. De går frit i haven, ca 600 kvadratmeter. Hønsehuset er hævet ca 1 meter og der er en hønsestige derop.
MEN er det for småt for hønsemor? Skal der være plads til kyllingefoder og vand i huset, eller kan de små pus komme op og ned ad stigen? Eller skal jeg anskaffe mig et lille separat hus til det hele?
3) Allerhelst ville jeg høre om ikke der er en hardcore hønseejer med erfaring i nærheden af Ølstykke som for en flaske vin ville kigge forbi og give mig max en time af sin tid til spørgsmål og gode råd.
4) De MilleFleurs-æg jeg får kunne godt være befrugtet af en anden hane, da de går i en meget blandet flok. Kunne der være andre i nærheden af Ølstykke som ville kunne levere "rene" æg?????

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Udrugning af æg og 100000000 spørgsmål
« Svar #1 Dato: 13 Februar , 2016, 19:24 »
Man gør som regel tingene i omvendt rækkefølge - venter til en høne bliver skruk, og så skaffer man æg. Rugeæg skal helst ikke være mere end 10-14 dage gamle. Det er heldigvis stadig tidligt på sæsonen, så du kan sagtens nå det.
Alternativt køber man sig en rugemaskine og bruger den efter gode råd og forskrifter. Der er mere bøvl ved det, for du skal så selv passe kyllingerne, men til gengæld får du nogle herligt tamme fugle ud af det.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Udrugning af æg og 100000000 spørgsmål
« Svar #2 Dato: 13 Februar , 2016, 19:24 »
Rugeæg skal helst ikke være mere end 14 dage gamle. De skal vendes to gange dagligt, det smarteste er at opbevare dem i en æggebakke med spidsen nedad, og vende bakken skrå på hhv den ene og den anden led morgen og aften. Den optimale temperatur er 12-15 grader.

Det er nok ellers det mest optimale først at købe rugeæg, når du har en skruk klar.

Små kyllinger kan ikke gå på stiger, så det lyder som den bedste løsning at se om du kan få en skruk til at ligge i et bedre egnet skrukhus. I den forbindelse skal du huske, at når du skal flytte hende fra det sted, hvor hun har lagt sig skruk, så skal det gøres om aftenen, når det er mørkt. Så er der større chance for, at hun bliver liggende. Du skal lade hende ligge på falske æg et par dage, inden hun får de rigtige æg, for at være sikker på, at hun bliver liggende. Det er jo ærgerligt hvis hun går fra de rigtige æg, og de bliver ødelagte.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Udrugning af æg og 100000000 spørgsmål
« Svar #3 Dato: 13 Februar , 2016, 23:18 »
Når du har lavet en rede til din skruk, og hun har ligget på et par falske æg i et par dage og har bevist at hun gerne vil ruge - er du klar med friske nyindkøbte rugeæg fra den race du foretrækker. Hvis du har en dværghøne til at ruge, så læg op til 10 dværgæg under hende. Hvis det er æg fra store høns, så måske en 5-6 stykker. Hønen skal jo kunne dække dem.

Når hønen skal have rugeæggene, gør du således: Du går ud til den rugende høne om aftenen når det er mørkt og stikker en forsigtig hånd dybt ned under hønen og skifter med rolige bevægelser et æg ud af gangen. Husk at fjerne de kunstige æg. Så skal hun ellers bare have ro. Hvis projektet er lykkedes, så pakker hun sig ned over æggene igen, bliver flad og bred og virker fjern og tranceagtig. Så skal hun bare have ro. Der må ikke være andre høns der kommer og vil lægge æg i reden hos hende, så sørg for at der er spærret af til resten af hønseholdet.

Tænk på, når du sætter gang i en rugning, at ca halvdelen af kyllingerne  bliver haner, og der er tit en enkelt kylling i et kuld, som ikke er helt frisk - sådan rent statistisk. Så hvis du vil have nye høner til æglægning til næste år ud af det, er 6 æg meget lidt. Jeg har selv store høns og lægger helst ikke mindre end 10 æg under en høne, og hvis jeg ruger i maskine, skal det helst være det dobbelte, fordi min succesrate ikke er helt så stor som hønens.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline AMette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Udrugning af æg og 100000000 spørgsmål
« Svar #4 Dato: 14 Februar , 2016, 13:50 »
Hmm - ja- jeg tænkte nok at få at vide at man kunne hente æggene NU og så bare skulle vente på en skrukhøne ikke var optimalt.
Jeg opgiver ikke projektet, men de æg jeg har- de er allerede for gamle kan jeg se.
Kunne løsningen være at finde et kaninbur eller lignende og sætte det i hønsegården under det hævede hus? Og så bruge det som skrukhus? Så skal kyllingerne ikke ned ad hønsestigen. Og de andre vil nok lade skrukhønen være.

Offline AMette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Udrugning af æg og 100000000 spørgsmål
« Svar #5 Dato: 14 Februar , 2016, 13:55 »
Sådan et lille trekantet græsningsbur til kaniner fra petworld - ville det kunne gå?

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Udrugning af æg og 100000000 spørgsmål
« Svar #6 Dato: 14 Februar , 2016, 14:28 »
Jeg bruger selv sådan et græsningsbur (hønsefræser i daglig tale) til at have en skruk liggende og ruge i. Men det er kun om sommeren, og det står under halvtag, da jeg tænker vejret ellers er for vidt og barskt. Og så er det kun den første uges tid efterfølgende hønemor går deri. Så bliver hun lukket ud i haven med kyllingerne :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline AMette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Udrugning af æg og 100000000 spørgsmål
« Svar #7 Dato: 14 Februar , 2016, 15:15 »
Super! Mit vil også komme til at stå i læ og under tag. Og inde i hønsegården, så det også er helt rævesikret.
Tak til jer alle for en masse gode råd   /o

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Udrugning af æg og 100000000 spørgsmål
« Svar #8 Dato: 14 Februar , 2016, 15:17 »
Hvor gamle er dine æg? (ærgerligt at have gode æg der måske går til spilde) Kender du ikke nogen der har en rugemaskine du kunne låne?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline AMette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Udrugning af æg og 100000000 spørgsmål
« Svar #9 Dato: 14 Februar , 2016, 18:09 »
Du har ret - jeg har faktisk en bekendt med en rugemaskine - jeg spørger ham.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Udrugning af æg og 100000000 spørgsmål
« Svar #10 Dato: 16 Februar , 2016, 09:19 »
Ja for hvis du får ruget æggene ud i rugemaskinen og så i mellemtiden får en skruk. Så kan du lade hende ligge på falske æg og så bare putte kyllingerne under hende som daggamle - altså når de lige er klækket.

Jeg ved ikke om man kan flyttet æggene fra rugemaskinen og putte dem under en skruk - nogen som ved om man kan det? For det er da meget smart at kick-starte rugningen i rugemaskinen, mens man venter på at få en skruk...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Daisy Cluck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Udrugning af æg og 100000000 spørgsmål
« Svar #11 Dato: 16 Februar , 2016, 11:30 »
At  fortsætte maskinrugningen under høne har fungeret fint her.
Når alle damer med sikkerhed er rigtigt skruk og ligger, hvor de skal ligge- får de æggene. Som er startet i maskinen for feks. 8 dage siden.
Så kommer kyllingerne samtidig. Og jeg kan nøjes med at købe rugeæg(besværligt) een gang.
Nu har jeg fået hane. Helios. Som snart skal klippes et prekært sted.

Offline Anna Hovalt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Udrugning af æg og 100000000 spørgsmål
« Svar #12 Dato: 06 Marts , 2016, 20:56 »
Jeg beklager det lidt sene svar ;) Håber, at alt går vel, men jeg ville bare lige påpege, at det sjældent lader sig gøre at putte daggamle kyllinger under en høne, der kun har ligget og ruget i måske 10 dage.. Så er hun endnu ikke i "kylling-stadiet", men stadig i rugetrancen. Så du kan risikere, at hun tror at kyllingerne er slemme og har "spist" hendes æg. Ville bare lige gøre opmærksom på det, så du ikke lige pludselig står med en masse kyllinger og ingen Mor Skruk ;)

Men nu er dværghøns jo generelt dygtige skrukker - specielt Dværgdotten har jeg hørt meget godt om :)

Held og lykke med det! En skruk med kyllinger er en herlig fornøjelse! :D

Mange hilsner fra Anna og hønsene på Sydfyn ;)

Mvh: Anna :)
1,1 fede huskatte
0,1 dejlig Border collie
1,0 kanin (Pus)
0,1 Gul Kochin
1,2 Plymouth Rock
0,4 Danske Landhøns
0,5,2 Brahma
0,4 Wyandotter
0,1,4 Faverolles
0,0,9 Barnevelda
0,0,15 blandinger

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Udrugning af æg og 100000000 spørgsmål
« Svar #13 Dato: 06 Marts , 2016, 21:28 »
Jeg har nu udelukkende gode erfaringer med at putte daggamle under en skruk, der ikke har ruget ret længe. Det korteste var vist 4 dage. Men man skal selvfølgelig altid holde godt øje med skrukmutter og plejebørn i starten. Vil så lige tilføje at dem jeg har gjort med det med har været silker, som jo generelt er super dygtige mødre, og så en enkelt engelsk araucana. En ret spøjs høne, som aldrig har lagt æg, men har overtaget store kyllinger fra en anden høne en gang, og så lagde sig skruk, og fik daggamle under efter en uges tid.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.