Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lav praktik ved flytning  (Læst 5937 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Lav praktik ved flytning
« Dato: 11 Februar , 2016, 09:48 »
Jeg har brug for lidt råd fra nogle der har prøvet at flytte og dermed også flytte høns.

Det er argeneret sådan at hønsene lige nu går i en midlertidig indhegning der kan samles på kort tid, huset er klar til at tømme og løfte op i lastbilen. Men hvad med hønsene.

En i hver kasse? eller flere i kassen, hvad er bedst for dem. Turen er på ca. 3 timers kørsel, de kommer selvfølgelig ud som det første og bliver installeret i deres hus igen.

Men jeg kan ikke beslutte mig for hvordan jeg bedst opbevare dem under transporten.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Lav praktik ved flytning
« Svar #1 Dato: 11 Februar , 2016, 10:22 »
Det kommer an på hønsenes og kassernes størrelse.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Lav praktik ved flytning
« Svar #2 Dato: 11 Februar , 2016, 10:36 »
Maria, vi flyttede fra Skjern til Stevns sidste sommer de første dage i juli, hvor det var bagende varmt. Jeg havde hønsene i trætransportkasser med et dyr i hvert rum og også godt gang i klimaanlægget i bilen på den ca 3 timer lange tur.
Hvis du har mulighed for at transportere dine høns på f.eks. en trailer, hvor der ikke er for varmt, vil jeg mene, at du kan have to dyr i hvert rum. Det er også vigtigt, at der er lufthuller i kasserne. Hvis du har dyrene inde i bilen, vil jeg anbefale, at du kører uden varme, og så en god frakke på og måske varme i sædet, hvis du har det. Det er nemlig varmen, når de er pakket ned, som er rigtig hårdt for dem, de sidder jo med dynefrakke på i et ret lille rum i kasserne. Til LU har jeg sommetider oplevet, at hønsene har været helt våde/fugtig varme, når vi modtog dem og satte dem i burene.
Her i den kolde tid vil det jo være et voldsomt skift for dem at komme svedig og varm ud i kulden, så det er nok bedst at flytte dem ved aftentid (hvis muligt), så de kommer direkte fra kasserne og på pind i hønsehuset.
Vores flytning forløb fint, vores hønsehus kom på en blokvogn efter et par dage, så der kunne hønsene løbe frit og genkendte helt klart deres hus, hvor de uden problemer gik ind til natten.
De første dage gik de i nogle udstillingsvolierer, som jeg havde lånt af den lokale fjerkræklub her på Stevns, om natten var de nødt til at sidde i kasser, da voliererne jo ikke er rævesikre.

Held og lykke med din flytning, det skal nok gå godt :)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Lav praktik ved flytning
« Svar #3 Dato: 11 Februar , 2016, 14:53 »
Vi har 2 stor kochin 3 Brahma 3 NH og en lille silke. De skal have den størrelse kasser de har brug for.

De kan stå i lastbilen under transporten de behøves ikke være i bilen. De skal have det så optimalt som muligt.

Kan de få for meget plads i en kasse, kan de være for store. Jeg overvejer store marsvinbure eller sådan noget, store katte transportkasser.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Lav praktik ved flytning
« Svar #4 Dato: 11 Februar , 2016, 18:07 »
Der kan godt være for meget plads i en kasse, så de rutscher rundt og i værste fald kommer til skade. Det er godt hvis de har det mørkt under transport, så er de mere rolige.

Mange bruger flyttekasser til transport. Der kan godt være to store høner i sådan en, også flere ved kortere transport. Men jeg ville nok nøjes med to, når det er en lang tur. Bare sørg for masser af lufthuller. Heldigvis er det jo køligt i vejret, så tror jeg ikke de får det for varmt i en lastbil.

Hvis ikke du har transportkasser i forvejen, så er det voldsomt at skulle investere i kattetransportkasser mm, så der er flyttekasser eller andre store papkasser et godt og billigt alternativ. Når I skal køre i 3 timer, så er det sikkert smart, at de lige får lidt strøelse i bunden til at opsuge afføring.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Lav praktik ved flytning
« Svar #5 Dato: 14 Februar , 2016, 20:12 »
Billedet er hugget fra Facebook.

Også en måde at transportere høns på. :o >:(
Jeg vil dog IKKE ANBEFALE DEN.  /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Lav praktik ved flytning
« Svar #6 Dato: 18 Februar , 2016, 09:15 »
Ej Lene, det var dog et forfærdeligt billed  ;) Det kunne jeg ikke finde på.

Jeg har fundet nogle gode tykke måtter der kan suge som ikke skrider de kan have i bunden af kasserne.

Men jeg har funderet over noget. Dereshus bliver tømt og skal transporteres i en flytte lastbil, tror i det bliver for tæt hvis jeg sætter kasserne ind i huset inder transporten. Huset vil stå åbnet så der kommer frisk luft til, og så tænker jeg om den velkendte duft fra huset kunne berolige dem. Hvad siger i? 

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Lav praktik ved flytning
« Svar #7 Dato: 18 Februar , 2016, 11:19 »
Jamen, det er nu ikke så svært at transportere høns, andet end man altid skal huske at høns bliver meget varme, så de skal ikke pakkes for tæt.
Af kasser kan man bruge transportkasser til fjerkræ, hunde/katte transport bure og pap/flyttekasser, bare sørg for at stikke nogle huller i dem, og så ikke pakke hønsene for tæt. Brug lidt halm eller spåner i bunden. Hønsene lægger sig allivel ned og sover når der bliver mørkt i kassen. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Lav praktik ved flytning
« Svar #8 Dato: 25 Februar , 2016, 20:29 »
Flytningen gik rigtig godt, de er faldet godt til og lægger æg som de plejer. Pludre og hygger sig, så det er godt. Det var kun den lille silke der gav udfordringer, hun brød ud af sin kasse osv. men hun er heldigvis helt tam, så hun kommer bare for at hjælpe til :-)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Lav praktik ved flytning
« Svar #9 Dato: 25 Februar , 2016, 21:11 »
Godt at høre :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.