Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ænder som æglæggere?  (Læst 3371 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LisetteK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
ænder som æglæggere?
« Dato: 10 Februar , 2016, 11:49 »

Vi overvejer at få nogle ænder som til dels kan spise små slimede kryb og gerne også lægge nogle æg, findes der nogen som er gode til det? Kan man godt spise deres æg hvis de samtidig spiser dræbersnegle?

Er det bedst at købe ællinger eller voksne ænder? Kom gerne med forslag til racer. Vi har ikke ambitioner om at spise dem, da vi ikke selv vil slagte.

På forhånd tak :-)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: ænder som æglæggere?
« Svar #1 Dato: 10 Februar , 2016, 12:16 »
Cambell Ænder er en æglægningsand hvor de bedste stammer selv slår hybrieder i antal æg om året. Løbeænder har også været avlet for æglægningen skyld, men der er det lidt mere stammeafhængigt hvor gode visse stadigvæk er.

Du kan sagtens spise deres æg selvom de spiser alle mulige slags kryb uden at man tager skade af det. Æggene kommer højst til at smage endnu bedre. Andeæg er især gode til bagning da de har mere luftige æggehvider og til alm. spiseæg fungere de også godt. Folk beskriver dem som der er mere smag i hvilket nogle foretrækker og andre ikke i forhold til hønseæg.
Rå skal man passe lidt på da der skulle være noget højere risiko for salmonella. Samt hvis de lægger dem i vandet eller omkring vandhullet bør man ikke bruge dem, men smide dem ud og kun bruge dem der bliver lagt i reden.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: ænder som æglæggere?
« Svar #2 Dato: 01 April , 2016, 00:20 »
Ang. ællinger eller voksne ænder: De begynder først at lægge æg, når de er 5-6 måneder gamle, så man skal vente på æg, hvis man køber dem som varmefri ælling. På den anden side koster ældre ænder også mere.

Og hvis det er et meget brat miljøskifte under flytning, kan det tage flere måneder for dem at komme i gang igen, selvom de har den rigtige alder. Jeg har både prøvet at købe æglæggende ænder om foråret, som først lagde året efter. De kom fra en stald og havde aldrig set græs og badevand før og skulle til at bo udenfor ved mig.
Fra et andet sted købte jeg ænder i februar og de begyndte fint at lægge i marts. Det var dog moskusænder allesammen. De deciderede æglægningsracer er måske ikke så følsomme.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.