Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af familiens nye høns  (Læst 7146 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marlene H.

  • Bruger
  • Indlæg: 10
Valg af familiens nye høns
« Dato: 09 Februar , 2016, 20:13 »
Hej alle :)

Nåå... Så er den store hønse-valgkamp gået ind :)
Vi sidder og læser vidt og bredt om de forskellige racer..

Krav:
- Tung høne (så vi kan have et lave hegn (120-170 cm)
- Rolig høne, vi har børn som leger :)
- Ægstørrelsen min. 55 g
- Kunne lægge æg uden en hane i flokken
- Nem at gøre tam
- Kunne fungere i en flok på 5-10 høns

Vi har kigge på australorps og tænker den kan give os mange af punkterne.

Men er der nogle som vi har glemt?

Og højden i huset, vil der være omkring 20 cm. til pinden og 30 til den anden pind. (placere over rugekasser som bygges med tag som en kasse hønen skal gå ind i)

Hilsen Marlene.
1.0 mand
1.1. børn
1.0 kat

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Valg af familiens nye høns
« Svar #1 Dato: 09 Februar , 2016, 20:32 »
Brahma er da det eneste rigtige valg  <D

De er meget tillidsfulde, tunge i rumpen, lægger ok æg (mine er 65g´) og yderst rolige.

Damerne er nogle dejlige runde nogle, som ligner store dunbolte. Når de kommer løbende, hvilket kræver, at der er godbidder i sigte, ligner de grangiveligt  damer med store rokoko kjoler der vralter af sted, det bedste de har lært.

De fås også i dværg, men en stor dværg, syntes jeg.

Så I skal da ha Brahma - det er ik fordi jeg selv har dem - slet ikke  ::)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Valg af familiens nye høns
« Svar #2 Dato: 09 Februar , 2016, 21:21 »
New Hampshire ville være et fint valg, da de ikke skrukker. Så går der ikke kuk i det, når du ikke vil have hane. Jeg synes de er meget produktive og samtidig smukke at se på. Tillidsfulde kan alle høns blive, bare man får dem fra kyllinger. Mine er stille og rolige, men jeg har ikke gjort dem tamme. Men de går trygt rundt mellem katte, naboens hund og er heller ikke bange for børnebørnene.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Valg af familiens nye høns
« Svar #3 Dato: 09 Februar , 2016, 21:22 »
Tillykke med jeres beslutning om at anskaffe høns /o
Mange racer kan opfylde jeres krav/ønsker og derfor er der mange rigtige valg. Os der har høns syntes at "vores" høns er de bedste. Dette kan være lidt frustrerende, men det viser bare at man oftest ender med at holde af netop de høns man får. ;D
Jeres valg skal nok blive det rigtige ;)
God fornøjelse
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Valg af familiens nye høns
« Svar #4 Dato: 09 Februar , 2016, 21:50 »
Jeg synes som Henriette også er inde på, at I skal overveje en race, der ikke skrukker, hvis I ikke ønsker at ruge kyllinger ud. Det kan fx være new hampshire. Men der findes også stammer inden for mange af de andre racer, som ikke skrukker. Der må du spørge opdrætteren. Det kan fx være sussex og maran. Men mon ikke også australorps findes i nogle stammer, der ikke skrukker? Har personligt ikke det store kendskab til racen, andet end at jeg har haft nogen fra daggamle,hvor hønerne nu er solgt, og hanerne skal slagtes. Dejlige, smukke høns.... men det er de fleste racer jo.

I kan jo også vælge flere racer. Det er måske sjovt for børnene at ha nogle høns, som de kan kende forskel på. I den forbindelse er det smart at vælge min 2-3 stk af hver race, da høns ofte holder sammen i grupper med deres racefæller.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Valg af familiens nye høns
« Svar #5 Dato: 09 Februar , 2016, 22:27 »
Brahma er et glimrende valg, men eneste minus kan være at de skrukker lidt rigeligt og så er det jo småt med æg i den periode.

Men der er jo så mange andre skønne og smukke svære racer :
Jersey Kæmper, New Hampshire, Rhode Island Red, Australorps, Maran, Amrock. Plymouth Rock, Wyandot, osv. se evt. videre her : http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/10029058
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Valg af familiens nye høns
« Svar #6 Dato: 10 Februar , 2016, 00:33 »
Faverolles er sjove, store, bløde, tunge, nysgerrige, lægger æg og ruger ikke. Mit bud på en god 'børnehøne'.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Valg af familiens nye høns
« Svar #7 Dato: 10 Februar , 2016, 09:08 »
Velkommen til. Før I vælger race skal I måske overveje helt præcist hvad I vil have. Skal jeres høns primært være nyttehøns (ligesom mine), eller hyggehøns. Jeg holder selv Sussex, de lægger godt med æg, og smager fantastisk! En 5 mdr. gammel grydestegt hanekylling er bare guf! Og hvilken sovs!
Min have er aflukket i den ene ende med et plankeværk på 120 cm, det hopper de aldrig over! Men om sommeren, når vi vil undgå klatter i haven går de i gården, hvor hegnet er 180 cm. Derudover har de en for-gård de ligeledes har adgang til året rundt, der bare er hegnet af med alm. hegnspæle (du ved, dem af tentorstål med en plastikdut på toppen), på 90 cm. jeg tror det er sket to gange at en dame er hoppet over der, så det går sagtens.
Men mine Sussex er fra en (flittigt) skrukkende stamme, hvilket jeg synes er charmerende. Hvis du ikke ønsker en hane, men stadig kyllinger er der jo mulighed for at købe daggamle kyllinger eller rugeæg. Så kan I jo skifte lidt ud i flokken så I har nogle lidt ældre høner, og nogle fra foråret der lægger æg mens de gamle holder pause :)
Hvis I ikke ønsker kyllinger, så find høns fra en stamme der ikke skrukker :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Valg af familiens nye høns
« Svar #8 Dato: 11 Februar , 2016, 09:18 »
Dværgmaran passer perfekt til jeres beskrivelse af høns, de er meget rolige og imødekommende, mit barnebarn på tre elsker at hente æg i hønsehuset, og skulle der ligge en høne i redekassen, stikker lille Line bare hånden ind under hønen og snupper æggene.
Jeg har aldrig oplevet en aggressiv hane hos de gråstribede, mens enkelte af de sort-kobber kan have et lidt iltert temperament.
De lægger temmelig mange æg, også om vinteren og uden ekstra lys, hane er ikke nødvendigt, men en hane giver en bedre dynamik i flokken.
Alle høns trives i den flokstørrelse, du foreslår.
Dværgmaran er en relativ stor dværghøne, den lægger pænt store æg (ca 50 g), og blommen i æggene er lige så stor som blommen fra æg fra de store høns (hviden i æg består af 85 % vand), så man får faktisk bedre æg fra dværghøns.
Idet der er tale om dværgmaran, er det høns, der er nemme at håndtere, og de virker ikke så intimiderende som nogle store høns kan - især på børn.
Det er gode slagtedyr.
De er middelgode skrukker, forstået på den måde, at ikke alle skrukker, men de, der gør, er super både mens de ruger og senere som kyllingeførere.
Skulle du og din familie have lyst er I meget velkommen til en hønsekikketur i vores hønsegård på Stevns, hvor I vil have mulighed for at hilse på hønsene og også se æggene, som hos maran er ret mørkebrune. Nå ja, vi har da også høns, der lægger grønne æg /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marlene H.

  • Bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Valg af familiens nye høns
« Svar #9 Dato: 22 April , 2016, 13:43 »
Mange tak for svar- vi er stadig på "jagt" efter vores nye høne.. Selvom jeg har forelsket mig i dværg maran sort/kobber  ;D

Men jeg har kigget rundt på nettet, og har ledt efter højdebeskrivelser på dværg maran f.eks.
Men hvordan er kravet til indretning af hønsehuset?

Jeg har målt op, og umiddelbart bliver huset 1m * 2m, gården bliver 5m * 4m og planen er ca 3-4 høns. Vi er 4 personer som spiser æg ca. 1 gang om ugen.
Jeg bygger kasser til æglægning udenpå huset, så det ikke optager gulvplads. Jeg regner med den skal side på siden som er 2m, hvor der også skal være en låge som er 1m bred (den skal bruges ved rengøring af huset).

Men hvor højt skal jeg sætte pinden? - altså hvor gumpe-tunge er de? :P

Tak for svar :)

Hilsen Marlene





1.0 mand
1.1. børn
1.0 kat

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Valg af familiens nye høns
« Svar #10 Dato: 02 Maj , 2016, 21:03 »
Mine siddepinde sidder vel ca 1 m oppe, jeg har ikke længere sort-kobber dværgmaran, men da jeg havde dem, kunne de sagtens flyve op. De gråstribede dværg maran, jeg har, flyver også op uden problemer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk