Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår sammenføre kyllinger uden mor?  (Læst 3870 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Hvornår sammenføre kyllinger uden mor?
« Dato: 09 Februar , 2016, 16:01 »
Jeg synes ikke lige jeg kan finde svar på det herinde.
Altså daggamle kyllinger i separat hus, og en lukket gård inde i den store hønsegård, hvor de voksne også er.

De skal blive i deres kyllingehus indtil de kan undvære varmelampe, men kan de mon komme helt ud i den store vide hønsegårdsverden inden da?

De kommer til at gå ca. 6 kyllinger og 5 høner, ingen hane.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvornår sammenføre kyllinger uden mor?
« Svar #1 Dato: 09 Februar , 2016, 17:53 »
Jeg tænker at hvis du sørger for at de har en flugtmulighed, som kun de kan nå - fx. under en lav kasse eller lignende, så kan de godt lukkes sammen, når de kan undvære varme. Hvis de er klækket lige nu, ville jeg lade dem have mulighed for varme lidt længere end 'sommerkyllinger', foråret kan have sine rå dage...
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Hvornår sammenføre kyllinger uden mor?
« Svar #2 Dato: 09 Februar , 2016, 18:08 »
Uha ja, jeg er en kyllingemor med varmen. Den får de tilbudt længe, sikkert også for længe, men så kan de jo bare vælge fra.
Jeg laver noget de kan gå under som du siger, og beholder nok også noget havenet rundt om kyllingehuset, så kun de kan komme derind. Vi har ladet juletræet ligge i gården også, så der er også noget at gemme sig i måske.
Uuh det er så spændende, om de bliver taget godt imod.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvornår sammenføre kyllinger uden mor?
« Svar #3 Dato: 09 Februar , 2016, 18:46 »
Hvis de har gået så hønsene har kunnet se dem og har kunnet være tæt på dem, så kan det gå ganske gnidningsfrit. Mine sommerkyller sidste år gik i en hønsefræser midt i haven, hvor de gamle høner frit kunne gå omkring dem og kigge til dem. Da jeg holdt vejret og satte de flyvedygtige ret store (10 uger?) kyllinger ind i hønsehuset en nat, var det som om de altid havde været sammen.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Hvornår sammenføre kyllinger uden mor?
« Svar #4 Dato: 09 Februar , 2016, 20:22 »
Mine Barnevelder kyllinger åbnede jeg for, da de var varmefrie, så de kunne gå ud i hønsehuset til de andre.

Jeg løftede tråden, så de lige kunne - ved at bukke sig - gå ud i den store verden. Det tog godt et døgn, inden de opdagede at de kunne gå ud, og de gik ikke ret langt væk - til at begynde med. Som dagene blev til uger, blev de mere og mere ude i hønsehuset, kun om natten søgte de tilbage og sov, hvor de havde sovet hele deres liv.

Da jeg kunne se, at de også drak vandet sammen med de andre høns. Blev hegnet fjernet helt - denne sammenføring gik helt uden problemer.

Jeg glemte vist at skrive, at hønsene, lige fra kyllingerne kom som daggamle, kunne se og høre dem hele tiden, lige indtil jeg åbnede for dem.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvornår sammenføre kyllinger uden mor?
« Svar #5 Dato: 11 Februar , 2016, 09:24 »
Mht. varme vil jeg lige understrege, at det er vigtigt, at vand og mad står væk fra lampen, så kyllingerne "tvinges" til temperaturskift. Det er vigtigt, da de ellers ikke får en ordentlig temperaturregulering selv.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Hvornår sammenføre kyllinger uden mor?
« Svar #6 Dato: 11 Februar , 2016, 13:04 »
Jeps den er jeg med på. At de skal "ud i kulden" for at spise og drikke.
Indtil videre er de kun kommet så langt som til bryggerset i en kasse, for de er så små og dunede at jeg ikke nænner at de skal rigtig ud i huset endnu.
Vi kan også bedre ae dem og holde øje herinde er min undskyldning. Og så får vejret en stor del af skylden også. Jeg troede ikke lige det skulle blive så koldt og med slud nu. Jeg havde bestilt lidt mildere vejr.

Mine nu hønniker havde flere uger i kassen inden deres mennesker var færdige med hus og gård til dem, og de er blevet nogen hårdføre nogen.
De går gerne ude i regn og sne sjap, selvom de har valget om udeoverdækning, eller helt at blive indendøre.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR