Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Godt vinterfoder ?  (Læst 11616 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Godt vinterfoder ?
« Dato: 05 Februar , 2016, 12:57 »
Jeg vil rigtig gerne høre hvad i fodrer jeres høns med om vinteren? Og særligt hvis i dyrker noget af det selv?

Jeg kan selv starte. Vores høns går frit i haven om eftermiddagen og i weekenden, så der finder de jo alt muligt guf. Men om dagen er de inde i hønsegården og selvom jeg synes den er ret stor, så er bunden alligevel rippet for spiseligt. Så om morgenen giver vi dem rester fra husholdningen, gerne lidt korn og knækkede majs kerner og de har naturligvis altid adgang til æglægningspiller.

Men jeg ville gerne kunne spare lidt på tilskudsfoderet, så det kunne da være smart hvis man kunne dyrke noget grønt til om vinteren. Jeg havde dyrket grønkål til dem, men mistede det meste til kållarver 😡. Så i år må det altså blive under fiberdug i hele vækstsæsonen - det ser bare ikke så kønt ud. Men ellers andre som forsøger sig med lidt selvforsyning?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Godt vinterfoder ?
« Svar #1 Dato: 05 Februar , 2016, 13:52 »
Mine høns får ikke æglægningspiller - de får:

Byg
Hvede
Hvalset havre
ad libitum

Dertil giver jeg dem daglig  et par håndfulde hel majs.

En gang om ugen blander jeg Hønseguf med Levertran, vitaminpulver og vitamin flydende fra Amerika A/S

Hertil spirer jeg byg eller hvede som udfodres nogle gange om ugen. Det er en meget nem tilskudsfodring. Kornet i en si, skyllet under vandhanen. Placer si på en spand med vand. Næste dag er kornet spiret, når det står ved 20Co.

Hertil går de frit i haven (som er meget stor), hver dag - hele dagen.  /o

Her og nu spiser de MEGET korn, da naturen vist ikke byder på ret meget. Æggeblommerne er også meget lyse, så den græs de spiser er åbenbart ikke særlig kraftig.

MHT dyrkning af grøntkål, så dyrker jeg også dette i store mængder. Hønsene spiser faktisk ikke noget af det pt. Hvorfor ikke - ved jeg ikke. <J

Mine grøntkål bliver også spist af larver, men det er da helt ok. Du skal blot lade den stå. Så spiser kålsommerfuglelarverne deres andel, mens de vokser sig store og tykke. Når de har spist det de har brug for, så gror grønkålen jo vider og nu er det min tur til at få en andel af høsten. Mine grønkål giver alt det jeg har brug for - også så larverne får deres andel.

Vi må deles lidt om det der dyrkes i køkkenhaven. Plant mange planter, så er der normalt nok til både dig og naturens dyr. En kålsommerfugl er smuk, når den flagre rundt i ens have og forelsker sig i en anden af samme art og laver en flot elskovsdans i luften, ved at flagre omkring hinanden i store buer.

Det er mit forhold til deling af afgrøder med naturen.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Godt vinterfoder ?
« Svar #2 Dato: 05 Februar , 2016, 14:44 »
MHT dyrkning af grøntkål, så dyrker jeg også dette i store mængder. Hønsene spiser faktisk ikke noget af det pt. Hvorfor ikke - ved jeg ikke. <J

Mine grøntkål bliver også spist af larver, men det er da helt ok. Du skal blot lade den stå. Så spiser kålsommerfuglelarverne deres andel, mens de vokser sig store og tykke. Når de har spist det de har brug for, så gror grønkålen jo vider og nu er det min tur til at få en andel af høsten. Mine grønkål giver alt det jeg har brug for - også så larverne får deres andel.

Vi må deles lidt om det der dyrkes i køkkenhaven. Plant mange planter, så er der normalt nok til både dig og naturens dyr. En kålsommerfugl er smuk, når den flagre rundt i ens have og forelsker sig i en anden af samme art og laver en flot elskovsdans i luften, ved at flagre omkring hinanden i store buer.

Det er mit forhold til deling af afgrøder med naturen.

Smukt skrevet, Hans-Kurt :)

Det minder mig om, da jeg i efteråret havde besøg af en veninde, der nu bor i Afrika og er gift med en tanzanianer. Han er 'wild life consultant' og var meget interesseret i dyr og have. Da vi stod i køkkenhaven spurgte han pludselig:
"Do you use pesticides or are you sharing with the bugs?"

Sharing with the bugs - bugs' share :D
For dem der er eller kender en whisky-nørd, vil de vide, at man inden for den verden taler om "angels' share" - altså den del af whisky'en der er fordampet, når den har lagret færdig.
Eller som min bror siger til sine engelsktalende døtre: "Sharing is caring" :)
- det er da smukt, ikke?

Så jeg er helt enig: Dyrk grønkål i kilometervis og lad larver og andre dyr guffe deres del. Den skyder som Hans-Kurt skriver igen, både i efteråret når larverne er væk, og igen nu her om lidt til foråret, kommer de fineste, sprødeste og meget delikate nye skud, som gourmetkokkene er vilde med at bruge i deres salater.

Nå ja, og så æææææælsker mine høns - og ænder - grønkål!
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Godt vinterfoder ?
« Svar #3 Dato: 05 Februar , 2016, 16:12 »
Prøv at klik på Forum-Foder-Vinterfoder.Der er en tråd du kan læse lidt på ang.vinterfoder. /o
« Senest Redigeret: 05 Februar , 2016, 16:36 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Godt vinterfoder ?
« Svar #4 Dato: 05 Februar , 2016, 20:39 »
Indtil jul klarede jeg vinterfoderet (grønt), som mine høns spiser en lille spandfuld af om dagen (24 høns + haner). De finder selv græs i udegården, men da der nok ikke er så meget næring vintergræs, får de tilskud i årets mørke måneder: Selvdyrket grønkål, palmekål, sølvbede, alle krydderurter, mindre pæne tomater fra drivhuset (kommer i fryseren, til de skal bruges). Bær fra aronia (surbær), tjørn + ribs, solbær, stikkelsbær fra fryseren- en håndfuld om dagen. Tørrede brændenælder, som blev nuldret i grønfoderet. Tørret græs (hø), som klippes i små stykker og blandes med det grønne, finthakkede gulerødder.
Når det så ikke længere er nok, er jeg så blødhjertet, at jeg køber billige æbler og hvidkål, som hakkes i små stykker. I år har jeg også dyrket kålroer, og de glider da ned i hakket tilstand.
Selvfølgelig får de også alt det grønne overskud fra husholdningen.
Plan for næste år: Mere grønkål, palmekål og bladbeder. Kålroer ok. Flere tørrede brændenælder.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Godt vinterfoder ?
« Svar #5 Dato: 05 Februar , 2016, 22:14 »


Vi må deles lidt om det der dyrkes i køkkenhaven. Plant mange planter, så er der normalt nok til både dig og naturens dyr. En kålsommerfugl er smuk, når den flagre rundt i ens have og forelsker sig i en anden af samme art og laver en flot elskovsdans i luften, ved at flagre omkring hinanden i store buer.

Det er mit forhold til deling af afgrøder med naturen.
Det er nemlig rigtigt, (siger en forhenværende ægte sommerfugleavler) og har man små grønkålsplanter i et så bed, kan man plante dem ud efter, de tidlige kartofler, Spinat, Salat M.M.
Hvad jeg også har gjort er, Plænegræs afklippet i sommers blev stoppet i sorte sække, presset fri for luft og dermed lavet til wrap.
Nu har det jo ikke været nogen slem vinter, men da først hønsene fik smag for wrappen stod de på mine fødder mens jeg åbnede posen.
Hilsen
Peter

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Godt vinterfoder ?
« Svar #6 Dato: 06 Februar , 2016, 22:24 »
Glæder mig meget, at vi er mange der lader naturen få sin rimelige del af de afgrøder vi dyrker.  /o

Vedrørende Wrap - mit forsøg fra i sommers, hvor jeg klippede det dejligste grønne græs af og stoppede i en stor spand. Lukkede til med stærkt tape, så der ikke kunne slippe luft ind til græsset (troede jeg) - ææhhhhh, der må være sket noget jeg ikke har set, for da jeg åbnede, her for nogle uger siden, var hele den øverste del af græsset indhyllet i grå mug. /d

Mennnn man kender jo lugten af wrap - og den var dejlig - så jeg fjernede det mugne og gav noget af det friske til hønsene. De ikke så meget som prøvede at spise - bare et lille stykke - af det. Så . . . det har ikke været ok - det blev smidt ud.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Godt vinterfoder ?
« Svar #7 Dato: 07 Februar , 2016, 13:25 »
Altså det er ikke fordi jeg ikke vil dele med larverne - men jeg fik ikke et eneste frisk skud af kålplanterne selv  >:( de var ribbet! Og min køkkenhave er desværre ikke stor nok til at jeg bare kan dyrke mere. Og haven er ikke stor nok til at jeg bare kan inddrage mere jord til køkkenhave. Så det er altså ikke for at være ond, men de små kryb må altså finde spiseligt andet steds. Jeg bor i Vestjylland og med den elendige jord vi har her, så skal der knokles for at få nok ud af haven. Vi er en familie på 4 og mit mål er selvforsyning i lille skala. I hvert fald vil jeg helst undgå at skulle købe grøntsager til familien hele sommeren. Så hos os er sommergrønt i højere kurs end vintergrønr. Men heg ville da gerne have haft et par rækker grønkål her til vinter - men nix ikke en var tilovers. Havde ellers både dyrket grønkål, palmekål og røde rosenkål. Men selvom jeg fjernede larver hver dag, så åd de rub og stub  :-\ og jeg vil ikke sprøjte! Så synes jeg ideen med at dyrke selv går af det...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Godt vinterfoder ?
« Svar #8 Dato: 07 Februar , 2016, 15:14 »
Men selvom jeg fjernede larver hver dag, så åd de rub og stub  :-\ og jeg vil ikke sprøjte! Så synes jeg ideen med at dyrke selv går af det...
Jeg syntes nu at sommerfuglene, og dermed larverne stopper deres aktiviteter i Juli/August. Derefter kommer der masser af fine skud UDEN larver. ;)
Det gør så også at hører man til dem der efterårsgraver, så dropper man det. (det har jorden også bedre af) Derimod skal man smide lidt gødning/kompost ind imellem kålene. Planterne kan næsten nå at blive højere end dig ;D
Hilsen
Peter

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Godt vinterfoder ?
« Svar #10 Dato: 07 Februar , 2016, 15:42 »
Jeg har heller ikke held med at dyrke kål. De bliver ribbet fuldstændig af larverne. når det er sagt, så er rosenkål det der går bedst. Og de to planter der er blevet til bare lidt, er røget ind til hønsene. Da både blade og knopper var væk, gik de igang med den meget tråede stilk/stamme. Faktisk var de beskæftiget pænt lang tid.

Da jeg er ny hønseejer, har aldrig før plantet til høns. Men i år sætter jeg helt sikkert flere rosenkål end jeg plejer, og skal for først gang forsøge mig med grønkål.

Både rosenkål og grønkål kan tåle frost, og kan derfor høstes hele vinteren.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Godt vinterfoder ?
« Svar #11 Dato: 07 Februar , 2016, 16:48 »

Det gør så også at hører man til dem der efterårsgraver, så dropper man det. (det har jorden også bedre af) Derimod skal man smide lidt gødning/kompost ind imellem kålene.

@Peter
Skal jeg forstå det sådan at det er bedst at undlade at efterårsgrave?
For at undgå at næringsstoffer vaskes ud eller?
Er det bedre at sprede kompost og så grave om foråret?
Jeg har også mulighed for at lave en stor kompostbunke ovenpå køkkenhaven og så enten grave den ned eller fjerne den til foråret?
Kun et lille sidespor ;-)
Rasmus

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Godt vinterfoder ?
« Svar #12 Dato: 07 Februar , 2016, 17:21 »


@Peter
Skal jeg forstå det sådan at det er bedst at undlade at efterårsgrave?
For at undgå at næringsstoffer vaskes ud eller?
Er det bedre at sprede kompost og så grave om foråret?
Jeg har også mulighed for at lave en stor kompostbunke ovenpå køkkenhaven og så enten grave den ned eller fjerne den til foråret?
Kun et lille sidespor ;-)
Rasmus
Ja Rasmus. Lad det hele stå vinteren over. U høstet spinat, salat, kål og hvad ved jeg. Evt. supplerer med lidt kompost, (og det må såmænd gerne være u komposteret) altså grøn køkkenaffald.
Om foråret skal man stadig ikke grave, men lige rive alt det løse væk, og så trække en kultivator gennem jorden.
Er jordbunden meget hård kan man stikke en greb helt ned og så bare vippe den lidt. (så gulerødderne kan blive lange nok)
Det er alt sammen bedre for jorden, og sundere for ryggen.
Hilsen
Peter

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Godt vinterfoder ?
« Svar #13 Dato: 07 Februar , 2016, 18:11 »
Spændende, det minder jo meget om pløjefridyrkning som bliver praktiseret i lidt større målestok. 
Af flere årsager blev køkkenhaven for første gang siden jeg forlod storbyen for ti år siden, hverken dyrket eller efterårsgravet. Det har jeg knap så ondt i maven over nu og håber på din måde at det kan blive et godt grønsagsår i år.
Rasmus

Offline jonathan høns

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
  • hobby fjerkræ avler
Sv: Godt vinterfoder ?
« Svar #14 Dato: 28 Marts , 2016, 22:10 »
Det er nemlig rigtigt, (siger en forhenværende ægte sommerfugleavler) og har man små grønkålsplanter i et så bed, kan man plante dem ud efter, de tidlige kartofler, Spinat, Salat M.M.
Hvad jeg også har gjort er, Plænegræs afklippet i sommers blev stoppet i sorte sække, presset fri for luft og dermed lavet til wrap.
Nu har det jo ikke været nogen slem vinter, men da først hønsene fik smag for wrappen stod de på mine fødder mens jeg åbnede posen.

hvordan har du lavet det???? peter agger
opdræt af :
 sorte dværg australorps 
 medlem af: http://www.racefjerkrae.dk/, http://jammerbugt-fjerkraeklub.dk/,
 vesthimmerlands fjerkræklub, og http://www.australorpsklubben.dk/
med venlig hilsen jonathan nielsen