Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: mad efter sur kro  (Læst 3887 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tina rosenberg

  • Bruger
  • Indlæg: 37
mad efter sur kro
« Dato: 04 Februar , 2016, 09:35 »
Min høne har en meget hård kro, og er i behandling med madolie, A38 og massage. Det går godt fremad. Den har i nat lagt 3 klatter der ser normale ud. Men kroen er uforandret i størrelse, meget stor og hård. Den spiser fint A38 fra en skål. Jeg giver den olie 2 x daglig. Da jeg ikke ved hvor meget den egentlig skal have? er der nogen der har erfaringer? Hvornår kan den andet mad end A38? og hvad skal det være? Korn er jo nok for hårdt. Jeg tænkte på måske opblødt brød? Har noget et bud? Skal jeg helt vente med at give andet mad indtil kroen er tømt helt ud?
Massage 3 x 10 min. daglig.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: mad efter sur kro
« Svar #1 Dato: 04 Februar , 2016, 10:25 »
Jeg synes, du skal stoppe med olien - eller i hvert fald aller højst give 2-3 ml èn gang om dagen. Olie kan være meget godt men meget olie er skadeligt og vil på et tidspunkt give en sprøjtende diarrè

Giv din høne A38 (rigtig fint) men også undulatfrø og gerne salat, agurk, tomat osv En kvart vandmelon er også herlig at stå og hakke i og så giver det lidt frugtsukker
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline tina rosenberg

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: mad efter sur kro
« Svar #2 Dato: 04 Februar , 2016, 16:07 »
Jeg syntes det lyd godt det du skrev, så jeg prøvede med melon og agurk og få undulatfrø. Men hønen fik det meget dårlig og vrikkede med hovedet og var generet. Jeg tror ikke den kan have mad i sig, før der kommer noget ud i den anden ende. Men hvor længe kan den gå på a38 og olie?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: mad efter sur kro
« Svar #3 Dato: 04 Februar , 2016, 19:05 »
Tja.. det er jo ikke til at svare på og du skal nok blande Vispumin i den A38. Hvor længe har det stået på?- hvis det er over længere tid, så må der være en årsag til, at føden passerer så langsomt igennem hende - om der er en forstoppelse ved røret ned til den bløde mave eller der ligger noget sygeligt bag, er ikke til at sige
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline tina rosenberg

  • Bruger
  • Indlæg: 37
Sv: mad efter sur kro
« Svar #4 Dato: 05 Februar , 2016, 16:29 »
Jeg tror det er stået på i længere tid. I dag har den fået a38 og spist godt. den har også spist melon men ikke agurk. Den fik så undulatfrø og så begyndte den at vrikke med hovedet og være generet. Der var 3 klatter i nat og et par små her i dagen. jeg gav den 2 ml. olie i morges. Kråsen er stadig meget hård, men jeg kan høre det bobler i hende.
Hvad er vispumin? hvor købes det og hvad er doseringen og hvor længe?
Tak fordi du svarer mig Helle :-)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: mad efter sur kro
« Svar #5 Dato: 05 Februar , 2016, 18:02 »
Det kunne heldigvis lyde til, at I er på rette vej, når kroen eller hele fordøjelsessystemet "snakker" med og der kommer prutter ud - så jeg synes ikke, du skal give op endnu.

Vispumin er et hønsevitaminpulver, som du kan blande i foderet. Det er vældig egnet til at blive rørt op i en gang A38, når det er det, din høne godt kan lide.
Vispumin kan købes hos America, men sikkert også i de fleste foderstoffer

http://america-thisted.dk/?cmslink=ja&kategoriid=188&forwardtarget=indre&vhmenu=1&hmenu=5
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14