Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Plads i hønsehuset  (Læst 6804 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Landhønen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 90
Plads i hønsehuset
« Dato: 03 Februar , 2016, 10:00 »
Har er hønsehus som er lidt større end en europalle ca 10 cm større i hver side. Kan der godt gå 1.4 danske landhøns i stor race i det hus?
Nikolai

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Plads i hønsehuset
« Svar #1 Dato: 03 Februar , 2016, 11:00 »
Hovedreglen siger max 2 høns pr m2. Kan ikke lige målene for en europalle i hovedet, men så kan du selv regne på det :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Plads i hønsehuset
« Svar #2 Dato: 03 Februar , 2016, 11:01 »
Jeg har en gang bygget et hus med en europalle som gulv, der havde jeg 6 æglæggere. Så jeg vil mene at det kan du godt, forudsat at fuglene har adgang til at komme ud hele tiden i dagtimerne.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Plads i hønsehuset
« Svar #3 Dato: 03 Februar , 2016, 11:17 »
I den varme del af året med frit udløb ja, men ikke om vinteren hvor de vil bruge det meste af tiden inde, da er det for småt
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Plads i hønsehuset
« Svar #4 Dato: 03 Februar , 2016, 15:20 »
Jeg synes det lyder af lidt. Nu spørger du jo os mennesker, og jeg ved ikke om høns giver udtryk for at mangle plads? Det er bare en fornemmelsessag, og en erfaring der siger at projektet har det med at udvide sig, med ekstra kyllinger osv.
Når det er sagt, vil jeg sige at mine meget sjældent er inde. De har en stor delvist overdækket gård, og et helt åbent område også, og de er mest at finde helt ude i det fri, uanset sne og regn.
Jeg mener at have hørt at landhøns også godt kan lide at være ude i al slags vejr.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Plads i hønsehuset
« Svar #5 Dato: 03 Februar , 2016, 15:45 »
Om vinteren skal man være OBS på fugtighed i et overfyldt hønsehus.Der skal luftes ud men man skal undgå træk . To ting der er vanskelige at kombinere når pladsen er trang.  /o
« Senest Redigeret: 03 Februar , 2016, 16:34 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Plads i hønsehuset
« Svar #6 Dato: 03 Februar , 2016, 16:50 »
Har er hønsehus som er lidt større end en europalle ca 10 cm større i hver side. Kan der godt gå 1.4 danske landhøns i stor race i det hus?
Nikolai
Nu siger du 10 cm. større end en Europalle på alle 4 sider.Trækker man så plads fra til isolering og indervæg,så er vi nede på det en europalle fylder ?? For du har vel tænkt dig at isolere så hønsene kan klare vinterkulden ???
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Plads i hønsehuset
« Svar #7 Dato: 03 Februar , 2016, 16:57 »
Hovedreglen siger max 2 høns pr m2. Kan ikke lige målene for en europalle i hovedet, men så kan du selv regne på det :)

120 gange 80 cm. I alt 0,96 m2.Dvs.max.2 store høns.
« Senest Redigeret: 03 Februar , 2016, 16:58 Fra Leif Tranum »
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Landhønen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 90
Sv: Plads i hønsehuset
« Svar #8 Dato: 03 Februar , 2016, 19:19 »
Altså de har nok den største hønsegård som man overhovedet kan finde :) Har ingen planer om at isolere huset. Har haft høns i en del år og det er slet ikke nødvendigt.

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Plads i hønsehuset
« Svar #9 Dato: 03 Februar , 2016, 20:19 »

Altså de har nok den største hønsegård som man overhovedet kan finde :) Har ingen planer om at isolere huset. Har haft høns i en del år og det er slet ikke nødvendigt.

Det er simpelthen alt for lidt plads - synes jeg. Om vinteren opholder de dig jo mest inde. Ihvertfald i sne og regn. Og det har vi jo en del af på disse breddegrader...

Du skriver, at du ikke har planer om at isolere. Men træk må der under ingen omstændigheder være.

Kunne du ikke bygge huset af flere paller, så det ikke blev så småt?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Plads i hønsehuset
« Svar #10 Dato: 03 Februar , 2016, 22:44 »
Taler vi om lovgivningen, ja så er det lovligt i dagens Danmark at have op til 13 høner (af hybrid størrelse) på 1m2. Men det er der vel INGEN (men undtagelse af forhandlerne) her på Forum, som synes er fedt.

Om høns trives på lidt plads, tja det er jo svært at sige, det vil kun fjerpilning og endnu værre kannibalisme fortælle noget om.

Om pågældende hus er stort nok?
Danske Landhøns er en livlig race, som trives rigtigt godt på meget plads. Og man skal tænke på, som andre også skriver at der kan komme dage med dårligt vejr, hvor hønsene bliver inde i huset.

Kunne huset da muligvis bygges på flere paller (som Mette også er inde på)?, for et hus kan næsten ikke blive for stort, men det kan hurtigt blive for lille, især når hønseinteressen for alvor har bidt sig fast.  ;) ;D

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Plads i hønsehuset
« Svar #11 Dato: 03 Februar , 2016, 23:01 »
Som andre også bemærker, så kan et hønsehus næsten ikke blive for stort i privat regi.
Jeg er glad for jeg fulgte det råd, som jeg selv fik da jeg startede op i foråret sidste år - god plads, god plads og atter god plads.

Her for en måneds tid siden, da der kom sne i store mængder, var mine høns inde i 3 dage i stræk. Mit hønsehus er ca 25m2, og der er 24 voksne høns. Brahma og Barnevelder - så det er ikke en m2 for stort, tværtimod. Men det går. De enes rimelig godt. De yngste kommer først til foderet til sidst - men så tager de også revanche.

Så byg endelig ikke for småt - det vil du fortryde.  *t