Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Støt op om klubberne!  (Læst 11778 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Støt op om klubberne!
« Dato: 01 Februar , 2016, 08:39 »
Her kommer en opfordring til alle om at støtte op omkring vores klubber og specialklubber med et medlemsskab, for de gør et godt stykke arbejde, enten med en masse gode arrangementer, såsom hønsedage, vaccinationer og ikke mindst udstillinger, som faktisk er en stor udgift for en lille klub. Endvidere er der mange ildsjæle, som bruger enormt meget fritid, på at få tingene til at fungere og ikke mindst vejleder og rådgiver, samt lægger tonsvis af billeder op, i diverse grupper og foraer her på internettet.

Og selvom man måske ikke lige har planer om selv at opdrætte eller udstille racefjerkræ, så har man måske lyst at vide mere og man bruger folk fra klubberne til at skaffe kontakter og formidling af dyr. Og ca. 2/3 af medlemmerne i en klub er faktisk "passive" og støtter "kun" med kontingentet, hvilket bestemt også er velkommen, da de fleste ting desværre koster penge.
Og endvidere er pasning, foder, sygdomme osv. også relevant for krydsningshøns.

Det koster ikke alverden at være medlem i en klub, for det meste 100-150 OM ÅRET.

Et eks. på et medlemskab i "min" lokale klub, hvor et nyt medlem meget langt vest på skriver "jeg ønsker at være medlem af jeres klub og støtte jer, da jeg bruger jeres hjemmeside rigtigt meget". Så man behøver ikke lige bo rundt om hjørnet, for at blive medlem.

Om opbygningen:
Så er der Danmarksmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (DFfR), hvor alle de lokale og speciallubber, som er for fjerkræ hører under.
For duer er det så Danmarks Racedue forening (DRF) som er hovedforeningen for lokale og special klubberne for duer.

Så støt op omkring klubberne, for fælleskab gør stærkere.  /o /o



 
« Senest Redigeret: 01 Februar , 2016, 08:43 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Støt op om klubberne!
« Svar #1 Dato: 01 Februar , 2016, 12:12 »
Enig, har meldt mig ind i specialkluppen for Barnevelder for en uge siden. Men kontingentet - kr 150 - for et helt år er alt for lidt. Hvis der udsendes foreningsblade - så er de penge hurtigt brugt op. Det koster OVER kr 25,00 pr gang. Så der må ske en stigning i kontingentet, eller udsendte skrifter må sendes elektronisk.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Støt op om klubberne!
« Svar #2 Dato: 01 Februar , 2016, 19:17 »
Enig,  men det er meget svært at få igennem at blade skal sendes elektronisk...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Støt op om klubberne!
« Svar #3 Dato: 01 Februar , 2016, 19:26 »
Priser skal vi nok ikke begynde at diskutere, for Hans-Kurt har lidt ret i at 100-150 kr. ikke er så meget, men er man med i flere klubber og måske også hovedforeningerne, så løber det lidt op.  /o


Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Støt op om klubberne!
« Svar #4 Dato: 01 Februar , 2016, 19:36 »
Enig,  men det er meget svært at få igennem at blade skal sendes elektronisk...
Synes du virkelig? <G

Jeg er medlem af et hav af foreninger, men faktisk ingen hønseklubber, ud over DFfR. Det kunne være jeg skulle se hvad der er i nærheden.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Støt op om klubberne!
« Svar #5 Dato: 01 Februar , 2016, 21:33 »
Ja Lene, du har ret. Ved medlemskab af flere foreninger så løber det op. Jeg er også medlem af DFfr så er vi oppe på  kr 650. for mit vedkommende.

Det er ikke let at finde balancen i kontingentens højde. Men forsendelsen er blevet alt for dyr - syntes jeg.

Nogle foreninger får offentlig støtte til forsendelse af tidsskrifter, kan vi komme ind under det ?

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Støt op om klubberne!
« Svar #6 Dato: 02 Februar , 2016, 09:23 »
Jeg kunne godt ønske mig noget mere information på klubbernes hjemmesider. Når man overvejer at blive medlem af en klub, er det nu til dags - for de fleste - det mest naturlige at søge informationer på nettet. Møder man så en hjemmeside, hvor man savner oplysninger og sidste nyt er gammelt nyt og hvor spørgsmål er halve år om at blive besvaret eller ikke bliver besvaret overhovedet - så får man ikke indtryk af en klub med liv i.

Hvis der skal flere medlemmer ind, skal der lægges mere ud -mit ønske -  så det bliver et site man besøger ofte for at få nyheder og viden. Der opbygges en slags tilhørsforhold og så melder man sig måske også ind i klubben.

Ting jeg ser efter er:
- standardbeskrivelser for hane/høne. Almindelige fejl.
-billeder af gode eksemplarer - og gerne med beskrivelse af fortrin.
-billeder af dårlige eksemplarer med almindelige fejl ( det ser man aldrig -   men kunne være meget lærerigt, især hvis der er en beskrivelse med)
-pasningsvejledning - også med specielle fodring/tilskudsbehov.
-opdrætterliste
-et godt galleri - hvor billederne skiftes ud og hvor der er kommentarer til. Dækkende fra æg til ældre dyr.
- referater af møder, udstillinger mm
- noget om hvad klubben arbejder med, tiltag mm


Hvad angår lokalklubber er de nærmeste her uden hjemmeside - synd synes jeg. Kommer til at virke lukket om sig selv - hvad de næppe er.

Jeg er godt klar over at det kræver noget arbejde at køre en hjemmeside - men mon ikke det ville 'tjene' sig hjem?

Jeg er medlem af Australorpklubben.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Støt op om klubberne!
« Svar #7 Dato: 02 Februar , 2016, 09:46 »
Hvis ALT er til gæng lidt og gratis på klubbernes hjemmesider, så er der jo ingen grund til at melde sig ind og lære mere, der er jo så heller ingen grund til at f.eks. købe standarden, hvis man vil lære mere og fejl og mangler osv.
Så jeg er lidt både og med at alt skal være frit til gæng ligt.
Men enig i at en hjemmeside skal være opdateret, og dette tager noget tid og ikke mindst evner, så hvis man sidder inde med det, så tager klubberne da imod alt hjælp med kyshånd.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Støt op om klubberne!
« Svar #8 Dato: 02 Februar , 2016, 10:00 »
Lene Skelmose - hvor har du dog ret. Egentlig syntes jeg de forskellige hjemmesider er meget godt sat op - de er overskuelige - selvfølgelig kan der mangle noget, men generelt syntes jeg de er ok.
Men så kommer det store problem - de er - som du også gør opmærksom på - MEGET stillestående. Det er som om der ikke sker noget. Jeg er også faldet over, hvor gamle indlæggene er - billederne -hvis der er nogle - er også taget for år siden.

Mit første møde med en stillestående hjemmeside var DFfR´ Der skifter billeder i et væk, det er godt nok (selv om det er de samme og de samme der går igen og igen). Men ellers sker der ikke noget. Jeg forespurgte til indlæg og fik at vide, at de ville skrive om udstillingerne, når vi kom nærmere datoen for afholdelsen af samme. Der skulle gå 5 måneder før der kom noget om dette. Ikke for at kritisere hjemmesiden, kun for at eksemplificere. 

Det er meget arbejdskrævende at holde fanen højt mht, hele tiden at ajourføre og indsætte nye indlæg på en hjemmeside. Det kræver folk, der har tiden og lysten til et sådant job. Det kræver også. at der er medlemmer af den enkelte forening, der er aktive og som kommer med indput.
Jeg tror også at alderen på medlemmerne af foreningerne og måske særlig dem der er i bestyrelserne gør, at det kniber med viden om dette særlige medie. Vi må jo nok indrømme, at de fleste, ikke har beskæftiget sig med hjemmesider og internet og derfor kan stå noget usikker på. hvad der kræves i dag på dette medie.

Det kan jo være noget af en udfordring at lægge kuglepennen og gribe tastaturet i stedet, når man aldrig har haft det, som et naturligt, dagligt arbejdsredskab.

Min opfordring på denne front er, at de af os der har lagt kuglepennen for mange år siden  ::), skal tilbyde vores hjælp, til at - måske - forbedre og støtte foreningernes arbejde med hjemmesiderne. Vi må påtage os den pligt, at udæske vore ældre kollegaer for den enorme viden de har om hold af fjerkræ - se den mangler vi (nogen af os) jo - os med tastaturerne  :o

Jeg har en tro på, at et sådant samarbejde ville være meget frugtbart.


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Støt op om klubberne!
« Svar #9 Dato: 02 Februar , 2016, 10:47 »
DFfR udsender da et medlemsblad hver måned, så helt inaktive er de trods alt ikke. Angående deres hjemmeside, så synes nu også at den er informativ nok, husk på at DFfR's ambassadører er alle lokal - og specialklubberne.

En optimal hjemmeside, er nok en som består af to dele dele. En spændende teaser del, som skal lokke nye ind, og en lukket del for betalende medlemmer, hvor der bliver serveret mere.
Men alt kræver tid og ikke mindst ekspertise, og det er altid nemmere at nyde end at yde.  ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Støt op om klubberne!
« Svar #10 Dato: 02 Februar , 2016, 11:33 »
DFfR udsender da et medlemsblad hver måned, så helt inaktive er de trods alt ikke. Angående deres hjemmeside, så synes nu også at den er informativ nok, husk på at DFfR's ambassadører er alle lokal - og specialklubberne.

En optimal hjemmeside, er nok en som består af to dele dele. En spændende teaser del, som skal lokke nye ind, og en lukket del for betalende medlemmer, hvor der bliver serveret mere.
Men alt kræver tid og ikke mindst ekspertise, og det er altid nemmere at nyde end at yde.  ;D

Du har fuldstændig ret i at ikke alt behøver at være tilgængeligt - der skal være en gulerod ved at melde sig ind. Jeg synes at Orpingtonkluppen har fat i noget. Har haft glæde af deres racebeskrivelse, fodringsvejledning  og køb/salg - også uden at være medlem.

Jeg har i årevis været engageret i bestyrelsesarbejde/stævneforberedelse og afvikling mm i diverse rideklubber, så jeg ved godt hvilken indsats det kræver - og ikke mindst tid! Det magter jeg ikke længere , men derfor kan jeg jo godt have ønsker. Så nu må det være op til andre at lytte - eller lade være :)

« Senest Redigeret: 02 Februar , 2016, 11:39 Fra Lene Skelmose »

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Støt op om klubberne!
« Svar #11 Dato: 03 Februar , 2016, 00:24 »
Det er også vigtig at hjælpe dem der står for hjemmesiden med at levere billeder og information. Man kører hurtig træt i arbejdet hvis der ikke kommer materiale ind til at arbejde med. Hvor svært kan det være at skrive lidt om vores kære høns.  Mange tager flotte billeder på udstillinger. Sendt bare de bedste til jeres forening så kan de bruge dem til at pynte hjemmesiden eller foreningens blad med.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: Støt op om klubberne!
« Svar #12 Dato: 04 Februar , 2016, 21:39 »
Hej Tanja og evt flere!!!!
Sorø fjerkræ klub ,holder udstilling nu på lørdag og søndag.
Man kan godt melde sig ind på udstillingen,hvis man ønsker dette.
gratis adgang
vh bjarne m

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Støt op om klubberne!
« Svar #13 Dato: 07 Februar , 2016, 00:49 »
Jeg bestyrer hjemmesiden for Hillerød Fjerkræklub, og laver også et månedligt, elektronisk nyhedsbrev for klubben, som især er rettet mod nye fjerkræfolk, men også de mere erfarne har glæde af det.

Udover at informere om begivenheder, skriver vi som regel lidt om, hvad der er relevant i netop den måned at tænke på, når man har fjerkræ. Det giver dels medlemmerne en fornemmelse af at 'få noget for pengene', dels bliver de mindet om at klubben er der, og de rent faktisk er medlem.
Nedenunder har jeg medsendt et eksemplar. Som I kan se, er det ikke raketvidenskab, der bliver skrevet om. Men det skal det heller ikke være. Små ,nyttige ideer fra dagligdagen er populære. Jeg kan anbefale sådan et nyhedsbrev, månedligt eller hvert kvartal, som en gulerod for nye medlemmer.

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: Støt op om klubberne!
« Svar #14 Dato: 07 Februar , 2016, 21:43 »
Rigtig god ide-desværre har min klub ikke en hjemmeside.
vh bjarne m