Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spoleorm og tynde høns  (Læst 3423 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Spoleorm og tynde høns
« Dato: 01 December , 2015, 17:07 »
Har 21 høns, som generalt set ser fine ud, men... Jeg har set spoleorm og de er alle blevet sat i behandling i  fredags.. Har der ud over to madammer som taber sig gevaldigt for tiden og deres kamme er både grålige, næsten hvide og enormt små. De spiser normalt. Får ikke æg for tiden da der ikke er lys i huset.. De to madammer er fra foråret sidste år, har lagt flittigt med æg i år og har været i fældning.. Kan kammene og orm have noget med hinanden at gøre? Jeg er skiftet fra byg til hvede idag.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Spoleorm og tynde høns
« Svar #1 Dato: 01 December , 2015, 17:19 »
Ja, det kan sagtens have en sammenhæng. Får hønsene ikke tilstrækkelig næring, så påvirker det deres helbred, hvor kammen vil blive bleg og æggene udebliver, som noget af det første, senere bliver de syge af underernæring - dette sker, hvis ormene tager godt for sig i hønen, så det er godt, du har fået dem i behandling.

En fældning plejer også at påvirke kammen, så den bliver bleg og først får den rigtig sunde farve tilbage, når æglægningen starter igen. Flere af mine høner har altid mindre kam om vinteren.

Du skal måske også lige kigger hønsene godt igennem for lus - blodmangel giver også meget bleg kam og trætte høns

« Senest Redigeret: 01 December , 2015, 17:22 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Spoleorm og tynde høns
« Svar #2 Dato: 01 December , 2015, 17:37 »
Jeg har idag lagt en trillebør grus,sand, sten ind til dem så de selv kan vælge størrelse til kråsen. Så er jeg sikker på optagelsen af foderet.
Jeg har kun set ganske få lus på dem. De har fået lidt hemixide i foderet i dag, der er strøget hemixide på pinde og skidekasser, samt er de to madammer pulverseret med hemixide idag.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Spoleorm og tynde høns
« Svar #3 Dato: 01 December , 2015, 17:40 »
Ganske få lus kan desværre sagtens dræne en høne for blod over tid - og der kommer jo flere til, så det utøj skal også væk
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Spoleorm og tynde høns
« Svar #4 Dato: 01 December , 2015, 17:45 »
Tror du at hemixiden er nok,,, eller skal der skrabere midler til ?
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Spoleorm og tynde høns
« Svar #5 Dato: 01 December , 2015, 18:21 »
Jeg ved det ikke, Annemarie. Jeg bruger ikke selv hemexide

Jeg har kun en enkelt gang oplevet lus i min hønseflok. Utøjet blev kun opdaget, fordi en enkelt høne blev meget bleg og meget træt. Normalt plejer jeg selv at kunne diagnosticere sygdomme i mine høns, men her måtte jeg melde pas og tog hønen med til dyrlæge. Da vi straks kunne udelukke forgiftning, kiggede dyrlægen i fjerdragten, mens jeg højlydt benægtede, at hønen kunne have lus - men - sørme om der ikke gik ENKELTE små skiderikker rundt i fjerdragten. Det drejede sig ikke om mere end 4-5 stk, men som dyrlægen sagde, så var hønen så medtaget af blodmangel og et hjerte som bankede vildt for at pumpe ilt fra det sparsomme blod rundt i kroppen. Dyrlægen sagde, at havde det ikke været en høne, så ville hun straks have givet blodtransfusion og gav kun hønen 50% chance for overlevelse. Hønen blev behandlet med Ivermectin og heldigvis kom den sig meget hurtigt.
Siden den oplevelse har jeg haft enorm stor respekt for GANSKE FÅ lus i fjerdragten
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Spoleorm og tynde høns
« Svar #6 Dato: 01 December , 2015, 18:24 »
Ok, tak for hjælpen..Hav en god aften.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn