Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke hønse racer kan trives sammen  (Læst 4989 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LindaK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Hvilke hønse racer kan trives sammen
« Dato: 29 November , 2015, 20:23 »
Hejsa. Jeg er i den situation at jeg i april købte 4 isa Brown. Nu har jeg så været så uheldig at to er døde, og den tredje har problemer med fjerene omkring måsen. Det var det høne nr 2 døde af for to dage siden, så er bange for hun lider samme skæbne. Hun spiser og drikker og løber rundt, men bliver hakket af den sidste høne, når de går sammen, på trods af at hun er blevet sprøjtet med Hjortetaksolie. De lider begge to, fordi flokken er for lille nu.
Mit spørgsmål er så, hvilket race vi kan købe og sætte sammen med de to isa'er.? Er der nogle der har gode erfaringer med dette.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Hvilke hønse racer kan trives sammen
« Svar #1 Dato: 29 November , 2015, 20:45 »
Velkommen til, hyggeligt med endnu en hønseholder  :).
Det er mærkeligt, at dine ISAér dør fra dig. Nogle venner til mig, havde også ISAér der døde, som du beskriver - også lige efter anskaffelsen.
Jeg anskaffede mig racehøns af racen Brahma og Barnevelde i maj i år. Der er kun gået 3 - nej 4 kyllinger til, alle hanekyllinger.

Så hvorfor voksne dyr dør så hurtigt, det syntes jeg er mærkeligt.

Hvad du skal vælge af andre høns til din hønsegård, se det kan jeg ikke sige dig. Det kan du kun selv bestemme. Der er et utal af Racedyr at vælge imellem, og jeg vil anbefale dig at vælge racerene dyr - kryds heraf kan også gå. Du kan læse dig til hvordan den enkelte race opfører sig og finde nogle som passer til dit temperament. Gå i Leksikon - der finder du en oversigt over høneracer.

Det eneste jeg vil foreslå dig, er, at du altid skal købe mindst 2 gerne flere fra samme opdræt, da en enlig høne i en ny flok, får det endog meget svært ved det at den hele tiden, vil blive kanøflet af de andre. Da er det godt at være flere og at de kender hinanden.

Har du sikret dig, at den seneste syge høne ikke har utøj ??

Hel og lykke med familieforøgelsen.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvilke hønse racer kan trives sammen
« Svar #2 Dato: 29 November , 2015, 21:01 »
Tag og vent med anskaffelse af nye høns indtil du er sikker på det ikke er noget smitsomt de andre er døde af. Det ville jo være ærgerligt at miste de nye høns også.

Personligt ville jeg nok vælge at aflive de to og få gjort grundigt rent inden anskaffelse af nye høns. Men det er selvfølgelig svært hvis du har knyttet dig til de to.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Hvilke hønse racer kan trives sammen
« Svar #3 Dato: 29 November , 2015, 21:38 »
Jeg har selv 6 isa og 3 maraner og det går rigtig godt sammen og har gjort det lige fra start
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvilke hønse racer kan trives sammen
« Svar #4 Dato: 29 November , 2015, 23:49 »
Hybrider er desværre kendt for at være nogle skrappe madammer over for andre høns. Under alle omstændigheder må du ikke købe nye høns før du er sikker på at dine nuværende ikke smitter. Den syge høne skal måske isoleres, så den anden ikke hakker hende til døde.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilke hønse racer kan trives sammen
« Svar #5 Dato: 30 November , 2015, 11:21 »
Tag og vent med anskaffelse af nye høns indtil du er sikker på det ikke er noget smitsomt de andre er døde af. Det ville jo være ærgerligt at miste de nye høns også.

Personligt ville jeg nok vælge at aflive de to og få gjort grundigt rent inden anskaffelse af nye høns. Men det er selvfølgelig svært hvis du har knyttet dig til de to.

God ide og så måske få en lille flok harmoniske racehøns, for der findes enormt mange smukke, søde, rare racer, som snildt opfylder en hver hønseejers drøm om kæl, hygge, æg og måske også kød. ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Hvilke hønse racer kan trives sammen
« Svar #6 Dato: 30 November , 2015, 16:55 »
Hej Linda,

Det er trist med dine høns *t

Jeg ville aflive øjeblikkeligt hvis de er uhelbredeligt syge. Alternativt ville jeg omgående søge hjælp (dyrlæge) til at finde ud af hvad de fejler, så den rette behandling kan igangsættes.

Det kan være svært, ud fra din besked at konstatere hvad der gør dem syge. Hvordan er deres leveforhold? Hvad får de at spise? Er der træk der hvor de sover? Har de plads nok? Har de utøj? Har de orm? Er der et sundt miljø i deres hus? Mange spørgsmål - og sikkert endnu flere - for at afgøre hvorfor dine høns er syge.

Tænk hvis du afskaffer nye høns og det er dine forhold der gør dem syge. Så vil det være trist at få nye der skal igennem det samme.

Håber du finder en god løsning  :)

Glade hilsner
Mette