Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min høne taber sig :(  (Læst 3019 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LiseS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Min høne taber sig :(
« Dato: 29 November , 2015, 19:52 »
Hejsa, jeg har for små 2 uger siden fået 2 nye høner, dværg wyandotter på 24 - 26 uger i min hønsegård. De går sammen med mine ene 1 hane og 1 høne som er cirka 22 uger. Især min ene nye høne har tabt sig. Jeg bemærkede da jeg hentede dem, at de kommer fra et noget mindre miljø end det jeg tilbyder dem, og synes måske også at de var lidt for tykke (kan en høne være for tyk ?). Jeg er sikker på, at de bevæger sig langt mere nu, og bemærker også at dem jeg har i forvejen er langt mere adrætte i det, bedre balance mv. Men jeg synes stadig at min ene pige Lucy har tabt for meget. Jeg synes hun spiser godt og har bemærket at hun også drikker en del, hun drikker faktisk ret meget. Hvis jeg holder vandbeholdere foran hende drikker hun løs. Umiddelbart ingen tegn på diarre eller lign. Jeg tænker, at dels mere plads gør at hun rører sig noget mere, men tænker også at tilpasning til en ny hønsegård betyder noget og kan tage tid. Hun er en meget forsigtig høne. Har ingen erfaring - ny høne-mor. Har jeg grund til bekymring ? Kan jeg gøre noget ? Et andet spørgsmål. De 2 nye går ikke ud i den udendørs hønsegård. Det kræver at de skal ned af en hønsetrappe som er mere stejl end noget de før har prøver og jeg kan se at de indendørs også har lidt udfordringer med hønsetrappen. Skal jeg forsøgsvis sætte dem ud i hønsegården, så de får øje på den.... eller blot lade dem gør det i deres eget tempo (de har også god plads indendørs). Bedste hilsener Lise

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Min høne taber sig :(
« Svar #1 Dato: 29 November , 2015, 20:30 »
Med hensyn til om dine nye dyr er for fede eller ej og om de kan tåle at tabe sig, det kan jeg ikke hjælpe dig med. Det har jeg for lidt erfaring i - jeg har selv startet op med høns i maj i år, så håber andre kommer på banen med gode råd.

Men at de ikke går ud i hønsegården og at du  syntes, at adgangsmuligheden er meget stejl - det kan jeg måske hjælpe dig med.

Adgangen fra/til mit hønsehus er også via en stige -jeg kalder den en landgangsbro, fordi  den ligner det :) - og det tog også mine høns tid, at finde ud af at benytte den. Jeg var, som du utålmodig, men lod dem selv finde ud af det. Efter ca en måned, gik de ud og ind, som havde de aldrig gjort andet.
Hvis du sætter dem ud, så ved de jo ikke, hvordan man kommer ind. Måske de slet ikke tror der findes et inderum. De har jo aldrig se deres hus udefra, så de bliver bestemt ikke bedre til at finde ind. Så skal du til at flytte dem ud og ind hver dag. Det ville jeg undlade og lade dem selv finde ud af det.

Jeg havde nogle kyllinger, som fandt ud, men så kunne de ikke finde ind. Så i en lille uges tid, var jeg ude og hjælpe dem ind.
Så selv om du ser de er kommet ud, vil jeg anbefale, at du tjekker, om de så også er kommet ind - bare nogle dage, så du er sikker på, de kan finde ud af det.

Offline LiseS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Min høne taber sig :(
« Svar #2 Dato: 29 November , 2015, 20:50 »
Ja, der er noget om det du skriver med ude/inderum. Da jeg flyttede mit første hold høns fra et lille hønsehus og over i det nye, måtte jeg bære dem ud og ind morgen og aften, og pludselig havde de knækket koden. Jeg lader dem tage det i deres eget tempo 😊

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Min høne taber sig :(
« Svar #3 Dato: 29 November , 2015, 21:47 »
Høns kan godt være for tykke. Og dine nye høner har ikke mange erfaringer med livet og omgivelser - de har meget at lære. Men det skal nu nok komme.

Hvis de er længe om at finde ud - så kunne man måske lægge noget rigtig spændende til dem derude - en stok grønkål vil mange høns synes var en dejlig ting. Frisk græsafklip, lidt godt fra køkkenet. Lokke-lokke.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Min høne taber sig :(
« Svar #4 Dato: 30 November , 2015, 21:59 »
Hvordan kan du se at den taber sig? Det er vel ikke fordi den fælder?
Fedt på høns sidder omkring tarmene, det synes jeg ikke man kan se udefra.