Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tømmer til ny hønsegård  (Læst 5250 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FrkFrost

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Tømmer til ny hønsegård
« Dato: 26 November , 2015, 18:07 »
Hejsa til alle de kloge fjerkræ-holdere  :laugh:
Jeg skal igang med projekt legehus til hønsehus og i den forbindelse vil jeg også lave en helt lukket hønsegård med tag og volierenet. Tanken er at lave det som en skadyrsfri enhed.
Mit spørgsmål går så på - hvilket træ skal jeg bruge? Går ud fra det skal være ubehandlet - men hvor lang er holdbarheden så?
Så nogen bud på dimensionerne til hjørnestolper og til selve rammen?  :D
Glæder mig til at blive selvforsynende med æg og suppehøns 👍

Offline akyster

  • Bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Tømmer til ny hønsegård
« Svar #1 Dato: 26 November , 2015, 19:52 »
Ubehandlet træ dur ikke som stolper med jordkontakt, de rådner i løbet af 3-4 år. Jeg har brugt trykimprægnerede stolper 75x75 mm til min hønsegård. Hvis du har adgang til affalds egetræ fra et savværk, så kan du finde egetræsstolper med en barkside, de kan nok holde ubehandlede i en del år. Du kan selvfølgelig også købe egestolper hvis du har råd.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Tømmer til ny hønsegård
« Svar #2 Dato: 26 November , 2015, 20:23 »
Vi har brugt stolpefødder som er støbt fast, og så trykimprægnerede stolper. Så holder det i mange år.

Alt efter hvilke høns du planlægger at holde, så husk at der må ikke være en fast overkant på gården, medmindre det er overdækket. En fast overkant indbyder til at flyve op og sætte sig, og dermed videre ud i haven. Gælder dog ikke de tungeste racer.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline FrkFrost

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Tømmer til ny hønsegård
« Svar #3 Dato: 26 November , 2015, 20:51 »
Jeg var bare af den opfattelse, at trykimprægneret træ ikke er sundt at bruge? Men det er måske alligevel det de fleste vælger?

Offline akyster

  • Bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Tømmer til ny hønsegård
« Svar #4 Dato: 26 November , 2015, 21:26 »
Hvad er sundt? Vi kan godt blive enige om at trykimprægnering  indeholder nogle trælse kemikalier, men de mest giftige er fjernet. Det er som altid et kompromis. Ubehandlet træ holder ikke længe, gammeldags imprægnering var ret giftigt, men holdt  længe. Jordbakterier er bare dygtige til at få træ til at rådne.

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Tømmer til ny hønsegård
« Svar #5 Dato: 26 November , 2015, 21:34 »
Trykimprægneret træ er heller ikke godt at bruge. Processen med at lave det er skidt og det er sidenhen et problem at bortskaffe det.
Egetræ eller især robinie har lang holdbarhed i direkte jordforbindelse, men det er rigtig, som Raziel skriver, at den mest holdbare løsning er at holde det helt fri for jordkontakt.
Dimensioner på træet og prisen hænger jo også tæt sammen med hvor stor hønsegården skal være? Men nu spurgte du jo heller ikke til pris..
Rasmus

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Tømmer til ny hønsegård
« Svar #6 Dato: 26 November , 2015, 21:46 »
Hvis du undgår jordkontakten ved at bruge stolpefødder kan du fint bruge alm.  Tømmer der ikke er trykimprægneret og det vil holde i mange år hvis du bare maler det.  Kig i galleriet under gårde etc.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: Tømmer til ny hønsegård
« Svar #7 Dato: 27 November , 2015, 07:42 »
Jeg vil da til enhver tid bruge trykimprægneret træ og dertil ville jeg male det grundigt med træbeskyttelse.

Sjovt nok, byggede jeg hønsehus sidste år, af ubehandlet træ. Men det var fordi jeg fik det gratis. Jeg burde se at få malet det.