Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Når ægget er kogt  (Læst 7201 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline RES

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Når ægget er kogt
« Dato: 24 November , 2015, 14:23 »
Hej jeg har et spørgsmål som jeg håber nogle kan besvar. Når jeg koger et æg så er æggehvider grumset og og grynet. Hønsene får fuldkorns foder og skaller ca 30 gram og ellers grøns fra køkkenet Er der noget jeg gør forkert.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Når ægget er kogt
« Svar #1 Dato: 24 November , 2015, 17:10 »
Hvilke slags høns er det?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Når ægget er kogt
« Svar #2 Dato: 24 November , 2015, 17:49 »
Synes jeg har læst at dette kan ske hvis man koger helt nylagte æg.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Når ægget er kogt
« Svar #3 Dato: 24 November , 2015, 20:53 »
Det er det, der gør, at et frisklagt æg er så helt fantastisk at sætte til livs. Det findes ikke bedre - tænk hvilken heldig stjerne man er født under - at kunne holde høns og få helt friske æg. Somme tider er man så heldig, at ægget stadig er varmt fra sit ophold i hønen. Jammen hvilken lykke  /o
Vi taler ikke om, hvor irriterende det så også er, hvis det skal hårdkoges og så pilles - det er ikke til at udføre - bare så nogenlunde - at pille det - men man kan jo ikke få alt her i livet  ::)

Offline RES

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Når ægget er kogt
« Svar #4 Dato: 25 November , 2015, 17:25 »
Det er isa Brown

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Når ægget er kogt
« Svar #5 Dato: 25 November , 2015, 19:53 »
Jeg må tilstå at hver gang dette spørgsmål om grynede æg efter kogning er dukket op, så har det faktisk altid været fra hybridhøns.

Om det er tilfældigt eller, skal jeg ikke kunne sige, andet end jeg aldrig selv har oplevet "fænomenet" hos mine æg fra racehøns. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Når ægget er kogt
« Svar #6 Dato: 25 November , 2015, 20:58 »
Jeg har haft nogle friske æg der har været trælse efter kogning. Ved nu ikke om de kunne beskrives som grynede, men hvor hviden smatter ud. Det har været fra racehøns.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Når ægget er kogt
« Svar #7 Dato: 26 November , 2015, 07:15 »
Jeg oplever de lidt underlige kogte æggehvider en sjælden gang - det har så været fra mine maraner og araucanaer og altid fra æg, som jeg har kogt samme dag, som de er lagt. Smagen er der ikke noget galt med.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Når ægget er kogt
« Svar #8 Dato: 26 November , 2015, 08:04 »
Jeg koger, af samme grund, heller ikke helt frisklagte æg, og hvis de skal hård koges så vil jeg gerne have at de har stået en uge i køleren først, ellers er de ikke til at pille
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Klaus1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Når ægget er kogt
« Svar #9 Dato: 26 November , 2015, 20:06 »
Det er ofte hvis æg har fået frost, enten i hønsehuset eller i køleskabet.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Når ægget er kogt
« Svar #10 Dato: 26 November , 2015, 20:22 »
Jeg oplever det også indimellem. Det må være friskheden og ikke frosten. For i min tid som hønseejer har der kun været én dag med frost, og det var i søndags.

Jeg ved ikke om jeg har ret - men min teori er, at det kan skyldes vandindholdet i ægget. Et frisk æg har højere vandindhold end et ældre. Det luftrum der dannes i bunden af et kogt æg, er større, jo ældre ægget er. Jeg mener helt bestemt, at det skyldes, at der stille og roligt fordamper vand fra ægget.

Ved nærmere eftertanke kunne det grynede i ægget godt være bittesmå luftporrer, som kommer når vandet fordamper ved kogningen.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)