Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsedækken  (Læst 3867 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Hønsedækken
« Dato: 11 November , 2015, 21:42 »
Er der mon nogen, der kan fortælle mig, om et hønsedækken slider fjerene af?
 
Omkring påske blev en ung, dejlig høne aldeles skaldet på ryggen. Jeg troede først, at hun selv pillede sig, men det lader det ikke til. Efter et godt stykke tid med bar ryg fik hun hønsedækken på. Hun lod til at synes om det, for nu gik hun ud af hønsehuset sammen med de andre høns. Hun lægger et flot, stort æg hver anden dag. Spiser godt og ser ellers frisk ud.

Nu regnede jeg med, at hun ville begynde at fælde og dermed sætte nye fjer. Det gør hun så ikke. Jeg har taget dækkenet af hende i ca. 10 dage for at se, om der ikke skulle dukke nogle fjerstubbe op. Intet resultat, men nu fryser staklen sikkert, for hun vil ikke ud.

Vil hun få nye fjer, selvom hun har dækken på?

Og jeg kan ikke regne ud, hvorfor hun er blevet skaldet.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hønsedækken
« Svar #1 Dato: 12 November , 2015, 05:28 »
En bar høneryg er stort set altid hanens værk

Et hønsedækken slider ikke nye fjer af, men dækkenet kan blive ubehageligt at gå med, når de nye stive fjerhystre vokser ud og begynder at 'stikke ind i' dækkenet.
Nogle af mine høner, som har fået slidt deres rygge bare, sætter løbende nye fjer - men flere gør ikke, og får først ryggen dækket igen, når hønen går i fæld og danner ny fjerdragt.
Jeg har p.t. èn høne fra 2014, som i det tidlige forår blev slidt helt skaldet på ryggen - hun er stadig helt bar og er endnu ikke gået i fæld.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hønsedækken
« Svar #2 Dato: 12 November , 2015, 08:12 »
Behovet for dækken til hønen kan måske reduceres ved at file hanens kløer. Hvis en stor hane har skarpe spidser og kanter på sine kløer, så kan det være farligt hvis hønsene trædes flittigt.
Der skulle gerne komme fjerpinde på en bar hønseryg efter et par uger ???
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Hønsedækken
« Svar #3 Dato: 12 November , 2015, 12:06 »
Tak for svarene. Jeg er glad for, at min høne ikke er den eneste skaldede.

Men ingen af de andre høns har slidt fjerdragt, og hanerne er ikke specielt interesseret i denne høne. Der er da heller ikke den mindste rift efter hanesporer på hendes bare ryg.

Men jeg tror, hun får dækken på igen, til hun begynder at fælde.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Hønsedækken
« Svar #4 Dato: 12 November , 2015, 21:09 »
Gad vide om dækkenet kan være skyld i, at der ikke kommer fjer ??. Hvis man ser en hest på marken i disse dage og de har et dækkende på, så er det jo lagt på hesten for IKKE, der skal dannes underuld, så fastgørelsen af sadlen vanskeliggøres.
Måske et hønsedækkende har samme virkning. Hvorfor danne fjer, når der er varmt nok pga dækkenet - kunne det tænkes ??

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hønsedækken
« Svar #5 Dato: 29 November , 2015, 21:49 »
Man kan også give heste dækken på, fordi de er blevet klippet.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Hønsedækken
« Svar #6 Dato: 29 November , 2015, 22:13 »
Jeg tog dækkenet af den halvskaldede stakkel, og det er sikkert, at hun havde det koldt, men  nu er der kommet fine fjerstubbe, og hun er ved at fælde de andre fjer. Hun fik altså først nye fjer, når hun alligevel fældede. Om dækkenet havde gjort en forskel, ved jeg ikke.