Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Racehøns, bastarder eller industrihøns......  (Læst 25660 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #45 Dato: 24 November , 2015, 12:16 »
Nu bliver jeg da helt rundt på gulvet. Hvordan kan det være, at selv garvede hønseavlere kan sige bare lidt godt om burhønsehold. Skrabehøns har det åbenbart dårligere- det er forvirrende.
Jeg læser naturligvis, at det ikke er acceptabelt - den måde disse dyr holdes på. Men det er jo fuldstændig umuligt for den almindelige forbruger at købe æg fra høns der har det godt, hvis ikke lige de selv holder dem.
Hvad skal de stakkels forbrugere gøre, for at forsøge på at give høns rimelige levevilkår. Jeg husker stadig Søren Ryge Pedersens udsendelse om burhøns for en menneskealder siden. Disse høns er skabt til at gå i bur, de har ikke længere instinktet for redebygning, skraben i jord og støvbadning - det var hvad æggeproducenten sagde. De høns SRP tog med hjem, viste helt normale hønse instinkter efter få ugers ophold uden for et bur.
Så - hvad er op og hvad er ned i denne sag.
Det er jo urealistisk at vi Racehønseavlere skulle kunne dække Danmarks forbrug af æg - selv om der foræres mange æg væk til venner og bekendte.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #46 Dato: 24 November , 2015, 12:37 »
Der er da vist ingen, som mener burhøns er acceptabelt eller er der indlæg, som jeg ikke kan se??

For selvom skrabehøns har lige så dårlige forhold, blåstempler det da ikke burhøns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #47 Dato: 24 November , 2015, 12:46 »

Jeg læser naturligvis, at det ikke er acceptabelt - den måde disse dyr holdes på.

Læs venligst hvad jeg skriver ! Jeg opfatter ikke indlæg her, som en godkendelse af forholdene, tvært i mod :-[

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #48 Dato: 24 November , 2015, 18:23 »
Nej det er ikke nemt at være forbruger i dag ...

og det gælder sådan set uanset om man planlægger at købe æg, kød, grøntsager, kolonial, tøj, elektronik, ...

Men man kan sætte sig ind i hvad man køber og så dernæst vælge med åbne øjne hvad man SELV mener er det vigtigste :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #49 Dato: 24 November , 2015, 18:57 »
Citat:
"Billedet er fra miljøstyrelsen, det drejer sig om fritgående høns og kommer fra en publikation der omhandler problemstillingen med fjernelse af dyrenes gødning og indeklima i staldene.
dvs. 9 høns per m2, mod burhønsenes og slagtekyllingernes 13 per m2.
Det siger sig selv at man i burhønsestalde med automatisk daglig udmugning kan give dyrene et væsentligt bedre indeklima, så det med hvilke æg der er bedst kommer jo fuldstændigt an på hvordan man vægter de forskellige parametre."


Nimrod: Hvis billedet viser "fritgående høns", hvor lægger de så deres æg?
Drejer det sig mon ikke om høns til slagtning?
« Senest Redigeret: 24 November , 2015, 19:01 Fra Gok »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #50 Dato: 24 November , 2015, 23:11 »
Citat:
"Billedet er fra miljøstyrelsen, det drejer sig om fritgående høns og kommer fra en publikation der omhandler problemstillingen med fjernelse af dyrenes gødning og indeklima i staldene.
dvs. 9 høns per m2, mod burhønsenes og slagtekyllingernes 13 per m2.
Det siger sig selv at man i burhønsestalde med automatisk daglig udmugning kan give dyrene et væsentligt bedre indeklima, så det med hvilke æg der er bedst kommer jo fuldstændigt an på hvordan man vægter de forskellige parametre."


Nimrod: Hvis billedet viser "fritgående høns", hvor lægger de så deres æg?
Drejer det sig mon ikke om høns til slagtning?

Det som hønerne sidder på i begge sider er reder reoler med samlebånd. Så billedet er fra en æglægger hal. 
« Senest Redigeret: 24 November , 2015, 23:13 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #51 Dato: 25 November , 2015, 07:12 »
http://eng.mst.dk/media/mst/9461639/Hyppigfjernelseafgoedningfraaeglaeggendehoenssomikkeholdesibur.pdf

Den er god nok - det er en æglæggerstald, det fremgår ikke om det er skrabe eller fritgående, men de har jo samme vilkår indenfor så det kan være begge. Der er både bånd til fjernelse af gødning og til æg. Mange tror dyrene "kun" går på gulvet, men så udnytter man jo ikke hele hallens kapacitet ;)

Slagtekyller derimod er jo så ringe gående og så tunge så dem har man kun på gulvet, simpelthen fordi de ikke kan andet.

Hvis man læser teksten, så fremgår det at gulvlaget er udlagt som såkaldt skrabeareal og det skiftes kun når hønsene skiftes - dvs. 12-14 md interval. Med den belægningsgrad så giver det et "spændende" indeklima for de små gokker.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Racehøns, bastarder eller industrihøns......
« Svar #52 Dato: 25 November , 2015, 21:33 »
Flere burde holde høns. På samme måde som også grøntsagerne fra nyttehaven burde hønsene være en naturlig del af familien Danmarks husholdning.
Og til den som kan spørge os hønseholdere, "hvordan kan du nænne at hugge hovedet af dem", så kan jeg kun sige, at jeg efterhånden finder dette drab lettere end at købe industriens produkter.
"Du bliver hvad du spiser" - sloganet giver os noget at tænke på, når man graver lidt i dyrevelfærden for fremstilling af hybrider og industriæg.
Hvor er vores idealisme og etik?
Havehøns og selvforsyning til mange flere!
Tak for de mange gode indlæg i denne tråd /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.