Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Placering af lysføler til automatisk op/luk hønselåge  (Læst 3019 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Placering af lysføler til automatisk op/luk hønselåge
« Dato: 05 Oktober , 2015, 20:11 »
I mit hønsehus har jeg et automatisk åbne/lukke system opsat. Det er jeg MEGET glad for, da det sikre hønsene kommer tidlig ud om morgenen og at der ikke bliver glemt at lukke om aftenen.
Systemet kan enten styres med et ur, eller med en lysføler. Jeg har valgt lysføleren, da lyset så styrer op/i lukning - det må være bedst, da jeg ikke hele tiden skal sætte uret efter årstiden.

Jeg vil altid vide om systemet er i drift eller ej, da gårdsbelysningen og lukkesystemet er på samme ledningsnet.

Så langt så godt. Men nu kommer så det jeg søger hjælp til. Lysføleren har jeg via en luftkanal i væggen under taget - ført ud af hønsehuset. Det betyder, at det er udendørslyset den fanger. Placeringen af lysføleren er vendt mod nord - nord/øst. Til vinter vil der være frit udsyn, da træerne - der er langs nordsiden af huset - er uden blade til den tid.

Fra automatikken blev opsat og indtil nu, har jeg fulgt udviklingen. Har med skam aldrig oplevet, at der blev åbnet, kun ved lyden af hanegal, ikke ved selvsyn  ::).
Men det er heller ikke der jeg syntes der er et problem, hvis det er et problem.  Det er aftenlukningen jeg mest har undret mig over.

Det jeg ikke syntes er helt rigtigt er, at hønsene går fint ind, mens lyset udenfor stadig giver mulighed for at orientere sig godt. Det er slet ikke mørkt overhoved. Selv på dage, hvor der har været kø ved indgangen, er alle dog kommet ind inden lyset blev for svagt til at kunne orientere sig. MEN der går forholdsvis lang tid fra, den sidste høne er inde og til at automatikken aktiveres og lågen lukker.

Den tid er jeg ikke helt tryk ved. For som oftest er det jo i skumringen ræv og andre hønseefterstræbere kommer og ser, om der skulle være et måltid klar. Alle høns er gået til ro og derfor er der frit valg på alle hylder, hvis feks ræven kom forbi.

Jeg er godt klar over, at lågen ikke må lukke før alle er inde, men hvordan får jeg formindsket tiden mellem sidste høne kommer ind og lågen lukker ?.
Der er stor forskel mellem lysintensiteten inde i huset og udenfor vinduet, hvor lysføleren er.  Der er ikke noget i vejen med lysføleren, for de få gange jeg har tændt lyset inde hos hønsene, åbnes der omgående. Så det er med at have en kasse eller lignende med ind, så man kan spærre for hullet. Man skal også lige sikre sig, at der lukkes igen, når lyset slukkes !. *e

Det er mit indtryk, at høns ikke ser lige så godt som os mennesker, for det er som om de luer meget, når lyset er svundet ind, som om de ikke rigtig kan bedømme feks afstande - er der noget om dette ?

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Placering af lysføler til automatisk op/luk hønselåge
« Svar #1 Dato: 05 Oktober , 2015, 21:48 »
Ingen tvivl om, at lyssensorens følsomhed kan justeres. Hvis du kigger i apparatet vil du kunne finde stedet, eller du kan evt. vise et foto af "forsiden" her på Forum, så vil nogle kunne vejlede dig.
En metode som ikke kræver teknisk indsigt, er at flytte sensoren til et sted hvor lyset er mindre intenst, og så prøve dig frem. Kan du f. eks. flytte sensoren op under tagudhænget, så den ikke kan "se" himlen?


Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Placering af lysføler til automatisk op/luk hønselåge
« Svar #2 Dato: 06 Oktober , 2015, 16:38 »
For at tage det sidste først. Det kan jeg prøve - at flytte censoren.

Det er ikke let at finde ud af vejledningen til mit åbne-/lukke system, købt hos America A/S - desværre  /d.
Det var noget af en udfordring i det hele taget at få den til at virke, som jeg gerne ville have det. Til gengæld virker den nu upåklagelig.

Jeg må se, omm jeg kan finde vejledningen igen, og så læse den igennem.