Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjemmebygget hønsehus  (Læst 8575 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kim R-H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Hjemmebygget hønsehus
« Dato: 04 Oktober , 2015, 21:23 »
Hej med jer

Jeg er ny herinde, og så er jeg helt ny med høns også.

Jeg vil gerne bygge mig et hønsehus, hvor jeg gerne vi have nogle Isa Brown høns gående til at lægge æg.

Siddepindene syntes jeg at have læst at hver høne skal bruge 15cm, er det korrekt?
Jeg syntes også at have læst at de gerne vil stå tæt sammen så kan siddepinden også blive for lang, eller rykker de bare sammen hvis de vil det?

Det var lige et par hurtige spørgsmål, der kommer med garanti flere  :)

Håber at I vil hjælpe.

Kim.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hjemmebygget hønsehus
« Svar #1 Dato: 04 Oktober , 2015, 21:37 »
Hønsene justerer selv deres sidde-tæthed efter størrelse og hieraki. Jeg har selv store høns, og de har ca. 30 cm hver. Nogle steder sidder de tæt og andre steder er der lidt luft på siddepinden (flade side af en afrundet lægte).
Hvis du vil starte en industri, hvor bundlinie er vigtigere end dyrevelfærd, så antager jeg at man kan bruge industrihøns som ISA Brown. Hvis du derimod går efter harmoni pg kvalitet, som giver de største glæder i de små hønsehold, så bør du finde nogle af de mange gode og flotte æglæggere blandt racehønsene.
God fornøjelse
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Kim R-H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Hjemmebygget hønsehus
« Svar #2 Dato: 04 Oktober , 2015, 22:05 »
Bum bum, så bliver man lige slagtet ved første indlæg her på siden. Så er vi da igang...

Tak for dit svar ang. Siddepindene.

Tak for din sviner ang. De høns jeg nævner. Men nu er det jo sådan at når man er ny og søger på internettet om nybegynder høns er det dem der kommer frem, så derfor er det vel meget naturligt at jeg påtænker at købe dem?
Så tak for at du kommer med en sviner i stedet for at komme med et brugbart forslag på hvilke høns der vil passe sig bedre.

Fra ham er åbenbart allerede er blevet stemplet som ham der skider på dyrevelfærden....

Kim

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hjemmebygget hønsehus
« Svar #3 Dato: 04 Oktober , 2015, 22:26 »
Rolig nu  ;), der er ikke grund til at mundhugges omkring valg af hønserace. Det er vi mange der gerne vil hjælpe med (valget af hønseracer altså <H) - også vores ven Veteranen, jeg har læst mange af hans gode indlæg i den forbindelse.

Det er sådan - her på DFF, at enten er man for industrihøns eller slet ikke. Det kan vi tage en diskussion om i en anden tråd.

Her drejer det sig om dit nye hønsehus og de høns du vil putte der i.
Der er rigtig mange ideer til hønsehusbygning. Jeg har ledt et par op til dig her:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=14804.msg132388;topicseen#msg132388

håber du kan bruge det - ellers er der andre tråde, om emnet at finde her inde på DFF.

Valg af hønseracer, jov ser du .......her er der også uendelig mange meninger om det emne. Men måske du kunne kikke under http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Leksikon/Racebeskrivelser
så får du et godt grundlag for valg af race. Nogle er køddyr, andre gode æglæggere og endelig en kombination af begge dele.

Lad os høre hvad du finder ud af -  /o

Offline Kim R-H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Hjemmebygget hønsehus
« Svar #4 Dato: 05 Oktober , 2015, 14:14 »
Det er helt rigtigt, det var hønsehuset og ikke hønseracen jeg spurgte til og indtil videre har jeg fundet det svar jeg søgte tror jeg   /o

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hjemmebygget hønsehus
« Svar #5 Dato: 05 Oktober , 2015, 19:11 »
Det er godt, hel og lykke med det. Et billede af resultatet vil være fint  ::)
« Senest Redigeret: 05 Oktober , 2015, 19:39 Fra Hans-Kurt »

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hjemmebygget hønsehus
« Svar #6 Dato: 05 Oktober , 2015, 19:37 »
Hej Kim
For dem som har sat sig ind i problematikken om industrihøns og dyrevelfærd, så er det svært ikke at nævne dette for en som er ny med hønsehold.
På dette forum er der ingen som stemples negativt. Der er stor bredde i deltagernes synspunkter og kæpheste, men vi er fælles om interessen for fjerkræ. Alle, også jeg selv ;D kan lære af debatten.
Jeg syntes ikke en nybegynder skal vælge hybrider/industrihøns ud fra en uvidenhed jeg kunne have skånet ham for, - og det er ingenlunde ment som en "sviner".
I øvrigt mener jeg principielt, at din mening er lige så god som min hvis vi skulle være uenige.
DDF er et kanon godt sted for spørgsmål og svar, og vidensdeling.
Kom bare glad igen /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hjemmebygget hønsehus
« Svar #7 Dato: 05 Oktober , 2015, 19:58 »
Velkommen til forum, Kim :)

Håber du bliver glad for at være her. Som du nok allerede har gættet, så er vi nogle stykker der er meget imod hybridhønsene som laves på store fabrikker, hvor deres forældre sidder i bure på str med et A4 ark. Der er nemlig ingen regler om burstørrelser, som der er når deres afkom skal i gang med at lægge æg ude i produktionen. Der får de nemlig hele et A4 ark plus et postkort at boltre sig på.

Det er ikke hønsene som sådan jeg har noget imod. Isaer er nogle dejlig søde og nysgerrige høns. Mit problem ligger i hele produktionen af dem, som starter med forældredyrene, som beskrevet ovenfor. Dernæst hele behandlingen af kyllingerne, der som nyklækkede vælter rundt på samlebånd, som om de var et stykke dødt materiale. Hanekyllingerne ryger direkte ned i en kværn og bliver kværnet levende og hønekyllingernr bliver proppet sammen i små kasser, og bliver sendt på store lastbiler rundt til forhandlerne.

Dertil kommer selve avlsarbejdet med disse høns, som er fremavlet til at lægge så mange æg som muligt på bekostning af deres helbred. Hvis ikke nogen siger fra på vegne af disse høns, og oplyser om den måde, de bliver behandlet på, så kommer kampen for dyrevelfærden aldrig videre.

Fair nok at nogle vælger at holde hybrider. Vi lever i et frit land. Men jeg synes bare valget skal tages på et oplyst grundlag.

Alt efter hvad dine behov er, så er der en eller flere racer for enhver smag. Vil du gerne ha høns der lægger mange æg? Høns der selv kan ruge æg ud og lave kyllinger til dig? Høns der er gode at slagte? Høns det kan holdes inde bag et lavt hegn? Der er mange muligheder, og hvis du skulle få lyst til racehøns i stedet, som kan jeg bl.a. anbefale New Hampshire, som lægger mange æg og ikke skrukker, og når tiden kommer at de skal herfra, så er der masser af kød til en ordentlig gang tarteletter eller andet lækkert ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Kim R-H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Hjemmebygget hønsehus
« Svar #8 Dato: 05 Oktober , 2015, 22:27 »
Tak for jeres kommentare.

Jeg googlede hønseracen New Hampshire og den ser da også spændende ud, dog kunne jeg ikke finde noget sted at den bliver solgt.

Men hønseracen er ikke fast blesluttet endnu, det finder jeg endeligt ud af når huset er klart.

Kim

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Hjemmebygget hønsehus
« Svar #9 Dato: 05 Oktober , 2015, 22:33 »
Hej Kim

Ja, op med paraderne, det får du brug for, såfremt du (som nogle af os andre), ikke er så veldresseret ud i "den sande tro", at bekende sig til racehøns og forsage hybriderne.
Det skal du ikke tage så tungt, der er masser af god info at få fat på alligevel.Og, tro nu ikke de ved alt de "racerene" ...  ;), selv om det gerne må lyde sådan. De fleste er som i alle andre religioner følgere, hvor det ikke stikker så dybt..
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Hjemmebygget hønsehus
« Svar #10 Dato: 06 Oktober , 2015, 12:56 »
Hej Kim, og velkommen til.
Jeg startede selv med en flok hybrider, der jo er rigtig gode æglæggere. Og en noget livlig fugl.
Jeg endte dog med at købe en flok Sussex høns et års tid senere. Og de fik kyllinger og nu er mit hønsehus faktisk lidt for småt. Ups.
Det jeg vil sige er at du bør ikke bygge for småt. Det kan jo være du vælger at skifte type, til eks. racehøns. De fås i alle størrelser, hvoraf de mest populære er de mellemtunge racer, der ofte også er meget rolige (mere end hybrider). Hybrider flyver f.eks. nemt over et hegn på 180 cm (har stadig en enkelt gammel dame fra mit første hønsehold, og hun flyver frem og tilbage hver dag). Så hvis du ikke vil have dine høns i haven bør du måske overveje overdækning (såfremt du vælger en hybrid/let race).

Dertil er der jo selvfølgelig muligheden for at kunne slagte dem samt avle kyllinger.
Der findes mange racer der kan tilfredsstille dine behov, bl.a. New Hampshire (som tidligere nævnt), men også  Italinere (let race, sværere at finde), Sussex, Wyandotte, Australorps og Maran der alle er af mellemsvær type. Dertil kommer at de er gode æglæggere og slagtedyr. Mine Sussex er meget rolige og farer ikke omkring ligesom Gurli (min Lohmann hybrid). De kan klart anbefales.
Og angående køb af høns, så kan jeg anbefale dig at gå ind på eks. Facebook (hvis du ikke har det kan du evt. oprette en profil, kun til det ene formål her - det kan man sagtens), og søge om medlemskab af diverse Fjerkræ salgssider. Der kan man ofte finde især Sussex, Wyandotte, Australorps og Maran der alle er relativt gængse racer.
I gruppen "Sussex høns i Danmark" har jeg f.eks. set følgende opslag

Og her er link til salgssiden: https://www.facebook.com/groups/213117492148998/

Og til dit første spørgsmål, pinden kan ikke blive for lang. Synes jeg i hvert fald. Sørg også for at udgangshul og redekasser ikke bliver for små (i fald du skulle overveje at få en anden race senere).

Tag lige og se nogle af mine billeder her:




Og P.S.
Jeg kan godt forstå din frustration lidt, for det er lidt svært at komme ordentligt i gang. I hvert fald at gøre det rigtigt første gang. Men det er derfor DFF er her :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Kim R-H

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Hjemmebygget hønsehus
« Svar #11 Dato: 08 Oktober , 2015, 10:44 »
Jeg vil gerne starte med at sige tak for alle de indlæg der er kommet. Det har været lærerigt og skabt nye ting at tænke over.

Men jeg vender lige tilbage til det som tråden egentlig skulle handle om, nemlig at jeg skal bygge mig et hønsehus  ;D

Jeg påtænker mig at lave et lille vindue i huset. Jeg syntes at have læst at det ikke må vende mod syd, er det rigtigt? Er der nogen vej der er bedre at vende det end andre?

Skal det være muligt at kunne trække gardin for sådan et vindue eller skal det helst bare være utildækket hele tiden?

På forhånd tak.

Kim

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Hjemmebygget hønsehus
« Svar #12 Dato: 08 Oktober , 2015, 19:10 »
Hej Kim og velkommen til... Personligt bruger jeg princippet med jo større vindue jo bedre eller flere af slagsen.. Dog skal man så ta højde for varme osv men hvis ikke dine fjer skal gå inde hele dagen og der ellers er mulighed for udluftning burde det ikke være et problem.. Og husk nu altid at Bygge rigeligt kvm for lige pludselig vil du ha flere og så er det rart at der et plads... Der er mange meninger om både racer og herkomst startede selv med race høns men har bestemt også haft hybrider og det er uden tvivl en go begynder høne... Om det er rigtigt eller forkert at købe må.folk sgu selv afgøre der er lige så mange meninger som der er hønse holdere.. Herfra skal ihvertfald lyde et held og lykke...
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Hjemmebygget hønsehus
« Svar #13 Dato: 08 Oktober , 2015, 20:41 »
Det er ok at stille sit hønsehus mod syd. Sollys er godt for både høns pg deres æglægning. Men for at hønsehuset ikke skal blive kondens-klamt om vinteren og en stegeovn om sommeren, så er isolering og et godt skygge- og lægivende udhæng vigtigt. Om sommeren står solen højt når det er varmt. Og om vinteren når solen står lavere og kan skinne direkte ind, så er denne varme ikke noget problem.
For at undgå kondensfugten fra mine enkeltglasvinduer er jeg ved at eftermontere forsatsvinduer. Jeg købte dem som rester af klar acryl hos Silvan, 4 stk. For 35 kr.
Med lidt kreativitet behøver det ikke at være dyrt at holde høns :D
Øverst under udhænget har jeg tre udluftningshuller i hver side. I den varme sommer er alle tre åbne, nu er jeg på to, og i den koldeste vinter nøjes jeg med en.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hjemmebygget hønsehus
« Svar #14 Dato: 10 Oktober , 2015, 10:13 »
I mit første hønsehus, var der et lille vindue som vendte mod syd, det synes jeg ikke gav nogle problemer, men det var nu heller ikke stort. Hvad jeg derimod skulle have tænkt mere over, var at udgangs hullerne vendte mod vest. Det er ikke drøn smart når den herskende vindretning her hos os er der fra. Det gjorde at vind og slagregn lige kom igennem lemmene og gjorde gulv fugtigt. Det giver en masse unødvendigt arbejde for og holde huset tørt. Tilbage til vinduet. Som sådan er det ikke nødvendigt og kunne trække et gardin for, men det er lettere og have muligheden i tankerne fra en start, end og skulle lave noget senere. Der blev nævnt isolering. Det er ikke en nødvendighed, men kan være godt, specielt hvis man holder hane og har naboer der ikke bryder sig om lyden af sådan en fætter.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk