Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsegård  (Læst 3004 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LisetteK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Hønsegård
« Dato: 03 Oktober , 2015, 08:41 »
Hejsa

Jeg vil gerne have lidt tips og råd til at lave en stor velfungerende hønsegård. Jeg planlægger at få fritgående høns, som kun bliver lukket ind og natten (i stalden i en boks) men har fået af vide at det i starten er nødvendigt med en hønsegård udenfor. Så hvordan er det smartest at lave sådan en, og hvilke materialer er nemme og billige at bruge? Vi har masser af have, og også en lille skov, så kom gerne med forslag :-)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hønsegård
« Svar #1 Dato: 03 Oktober , 2015, 09:05 »
Om en hønsegård er nødvendig er vel et spørgsmål. Jeg tror ikke høns har brug for det. Det er nok mere os mennesker der finder det relevant. ::). Det nedsætter rævens mulighed for et let måltid og det gør, at vi kan tilså urtehaven i ro og fred  ;D.

Den billigste løsning er pæle og alm hønsetråd i passende højde. Du har helt ret i, at gården skal være så stor som muligt. Det gør, at man kan have hønsene i gården i perioder, hvor det er nødvendig.

Kan du inddrage små buske og andet, som kan give skygge, vil det være godt. Husk, at der ikke må fodres og vandes i det fri. Overdækning siges også at være godt - i perioder med dårligt vejer.


Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hønsegård
« Svar #2 Dato: 03 Oktober , 2015, 09:31 »
Min hønseflok er fritgående i haven fra de står op til sengetid, men jeg har en overdækket hønsegård på 10 kvm - hønsegården har et lille hønsehus og ligger ved siden af - og uafhængig af det hønsehus, som min flok sover i. Jeg er meget glad for, at gården er der, selv om den ikke bliver brugt ret meget til hverdag. I løbet af året fungerer gården som modtagerbolig for nye flokmedlemmer - skrukbolig - bolig for maskinudrugede kyllinger, som ikke er gamle nok til at være en del af flokken - sygestue og isolation, hvis der er brug for det.
Mine høns gider ikke regnvejr, så flokken holder til i den overdækkede hønsegård i vådt vejr og om vinteren beklæder jeg tre sider af gården med presenninger, så der altid er tørt og læ
N.b - tråden, som er brugt til min gård, er ikke egnet, hvis rovdyr skal holdes ude. Når tråden i min går skal skiftes ud, vil jeg helt sikkert sætte et kraftigt volierenet op.

« Senest Redigeret: 03 Oktober , 2015, 09:35 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hønsegård
« Svar #3 Dato: 03 Oktober , 2015, 11:50 »
Som jeg forstår det vil du bare ha en lille midlertidig indhegning til de har vænnet sig til stedet. Hvis det er korrekt opfattet, så er det nok med havehegn og tentorpæle, hvis det ikke er en meget flyvende race.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.