Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Begyndende bumblefoot  (Læst 5579 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Begyndende bumblefoot
« Dato: 02 Oktober , 2015, 08:53 »
Kæmpe problem! Min gode, men meget tunge grønlægger (mix - ikke hybrid) har Været lidt stille de sidste 14 dage og NUL æg.. Jeg opdager, at den har et sår under hver fod, altså begyndende bumlefoot, benet eller foden er ikke hævet endnu. Men jeg tror den har ondt.  Den spiser, gokker, er rød i kammen men går på tæer. Jeg har typer fødderne i olie 3 dsge i træk nu i håb om, at såret måske ville løsne sig lidt..

Har I forslag til, hvad jeg kan gøre som et sidste forsøg inden øksen tages frem? Jeg tænkte vask i "sæbe" eller lignende? ?

PFT /Mette
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Begyndende bumblefoot
« Svar #1 Dato: 02 Oktober , 2015, 23:00 »
Bumblefoot kommer svjv af at en lidt tung fugl lander hårdt, når den hopper fra pinden og derved beskadiger trædepuden midt i foden. Så punkt 1 må være at lave en lavere pind til hønen, så hun ikke behøver være så hård ved sine fødder.

Sårene kan du vaske med skummende sæbevand, så varmt som du kan få dine fingre i det. Skyl efter med rent vand, tør det og lav en forbinding af fx. gazebind med malertape om. Eller rene, kogevaskede viskestykker rykket i smalle strimler...
Når du taper, tænk på, at det også skal være til at få af igen. Gør rent i hønsehuset og strø rigeligt og blødt under hønsene. Sårene skulle så gerne blive bedre efter nogle dage - gentagen vask og skift af bandage hver anden dag ville jeg mene - lad os høre om andre har flere gode ideer. Øksen var ikke min første tanke, for jeg er ret sikker på at hvis fuglen ellers er sund og i god stand, så kan den også komme sig igen.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Begyndende bumblefoot
« Svar #2 Dato: 03 Oktober , 2015, 22:51 »
Hej Metmus

Jeg har haft 2 tilfælde af dårlige hønsefødder: Min dejlige flokhane haltede voldsomt, ville ikke forlade siddepinden og havde rigtig ondt i benene. Han fik badet fødderne, som Bente beskriver. Jeg tørrede godt efter, smurte med desinficerende salve, dryssede med klorhexedin og gav ham forbinding på begge fødder. Man kan få selvhæftende gazebind til dyr, så det er rimelig nemt at give sokker på. Trods dårlige spådomme i faglitteraturen blev min hane rask.

En høne havde en byld, der ikke ville modnes. Hun blev behandlet efter alle kunstens regler, men desværre uden resultat. Dyrlægen ville ikke behandle høns, så det endte med hønsebegravelse.

Men jeg kan ikke forstå, at høje siddepinde skulle være så dårligt. Min høns kan vælge pinde i mange højder, men de klatrer til tops. Selv små kyllinger flyver ganske glimrende, og de gider heller ikke sidde ved gulvet.

God bedring med hønen.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Begyndende bumblefoot
« Svar #3 Dato: 04 Oktober , 2015, 08:07 »
Takker for svar. Jg vil prøve med at vaske og gazebind også. Jeg ville jo helst beholde den, for den er absolut ikke syg, men jeg kan bare se, at den går på tæer.. Skal jeg fjerne "skidt klumpen eller sår eller hvad det er..under dens fødder, når det er blevet godt opløst og derefter gazebind på mv??

Mht siddepinde.  Så kan de vidst ikke blive meget lavere.  Jg har et hævet hønsehus, så siddepinde er 30 cm over jorden, og bunden er spåner, som umiddelbart skulle være en dejlig blød bund ☺
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Begyndende bumblefoot
« Svar #4 Dato: 08 Oktober , 2015, 20:27 »
Jeg plejer at fjerne skorpen og rense for evt. betændelse, dryppe med grapefrugtkerneolie og så forbinde med gazepude og selvklæbende elastikbind (sorte ruller til heste, fås i foderstoffen).
Og nogle gange skal de gå læææænge med den forbinding, men jeg er overbevist om, at alene det at foden får et blød pude at gå på gør det meste af arbejdet. Nogle gange smører jeg bare sårskorpen med grapefrugtkerneolie og forbinder foden og lader ellers hønen passe sig selv.

Ikke kun for høje siddepinde men også bare tunge dyr eller hård belægning i hønsegården (min er f.x. brostensbelagt :-/) kan give fodbylder, der som oftest er en trykbelastning af foden. Kendes også blandt marsvin-folket, og opstår især når dyrene bliver ældre og lidt tunge i bagen ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Begyndende bumblefoot
« Svar #5 Dato: 08 Oktober , 2015, 23:35 »
Jeg har kun en enkelt gang haft en der havde det, min barnevelderhane, som også var en statelig herre med noget vægt. Han kom sig fuldstændig og fik det ikke igen. Det kan jo altså også skyldes et fremmedlegeme i foden, en splint eller glasskår eller noget.
Nogle maraner, nogle araucana.