Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brahma kyllinger indtager kun hvad naturen byder på  (Læst 8065 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Brahma kyllinger indtager kun hvad naturen byder på
« Dato: 03 ſeptember , 2015, 01:47 »
Mine måneds gamle Brahma kyllinger lever sammen med deres mor i en hønsefræser. Det vil sige, at hver morgen sætter jeg mursten under den ene ende af buret og de kan gå frit i haven.

Jeg fodre dem fortsat i buret, hvor de hver aften søger ind for at tilbringe natten. Men de SPISER IKKE FODRET !, det er ihvertfald meget lidt de indtager. De æder hvede hver dag, i en vis mængde (lille), men ikke voksefoderet.

Hvad nu ? her står jeg med alle gode intentioner, om at fodre dem rigtigt, så de ikke lider af mangler i opvæksten - men de spiser ikke det jeg servere.

Men de er meget livlige og vokser fint - på trods af manglende voksefoder. Til gengæld spiser de hele tiden grønt og kryb de møder på deres vej. Når mor trækker en lækker orm op af jorden og deler den i mindre stykker, er der festmiddag. Så de får helt sikker nok føde hver dag. Ved sengetid, kan jeg se deres små kråser er fyldt op. Men kan de leve af naturens menukort ?? Vil det ikke føre til mangelsygdomme ??.

Eller er det bare helt naturlig opvækst ?? :-\

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Brahma kyllinger indtager kun hvad naturen byder på
« Svar #1 Dato: 03 ſeptember , 2015, 05:30 »
Naturens menukort er stort og sundt - det er fyldt med grønt, bær, frø og krible krable, så jeg er sikker på, at du får en flok robuste og sunde dyr ud af dem, når de er vokset op på "frit valg fra naturens menukort"
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Brahma kyllinger indtager kun hvad naturen byder på
« Svar #2 Dato: 03 ſeptember , 2015, 08:52 »
Tjah, der fandtes vel også høns længe før mennesker begyndte at holde dem i små bure og hønsegårde, og de klarede sig jo sådan set også. Og når bare de har foder til rådighed så tror jeg ikke det går helt galt!  /o
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Brahma kyllinger indtager kun hvad naturen byder på
« Svar #3 Dato: 03 ſeptember , 2015, 09:13 »
Tjah, der fandtes vel også høns længe før mennesker begyndte at holde dem i små bure og hønsegårde, og de klarede sig jo sådan set også. Og når bare de har foder til rådighed så tror jeg ikke det går helt galt!  /o

Du har jo for så vidt ret :) men man kan ikke sammenligne nutidens domesticererede racer med naturracerne. Fx brahmaerne har jo brug for en del mere mad og fx mere mangan end andre racer. Men jeg tænker nu også at når der er helt frit spil, og de jo dog æder lidt kraftfoder, så skal det nok gå.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Brahma kyllinger indtager kun hvad naturen byder på
« Svar #4 Dato: 03 ſeptember , 2015, 09:29 »
Det er vist rigtigt. Det gælder nok mest de små landhønseracer :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Brahma kyllinger indtager kun hvad naturen byder på
« Svar #5 Dato: 04 ſeptember , 2015, 12:19 »
Jeg giver unghaner - Orpington og Australorp -ekstra foder når de begynder at vokse kraftigt  - og har travlt med alt muligt andet end at få mad nok. Har oplevet mineral og vitaminmangel og vil jo også gerne have lidt kød på dem.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Brahma kyllinger indtager kun hvad naturen byder på
« Svar #6 Dato: 04 ſeptember , 2015, 16:55 »
Hvis du vil lokke lidt mere foder i dem må du fodre dem først og så komme tilbage efter en stykke tid og lukke op for at de kan komme ud. Jeg gør det samme med min ænder som fint spiser det hele hvis de får det på denne måde, men hvis de kan komme ud med det samme har de ikke tid til at spise deres foder.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Brahma kyllinger indtager kun hvad naturen byder på
« Svar #7 Dato: 04 ſeptember , 2015, 21:28 »
De får nok, som I siger, god naturlig kost og det kan jo ikke skade.
@anneke jeg lukker dem først ud ved middagstid og da har de oftest ikke rørt foderskålen, men i dag var den så tømt  /o

Så da jeg fodrede mine andre små kyllinger med hårdt kogt æg, fik de her også noget, sikken en glæde - mad glæde - det skabte. Selv deres far hidkaldtes af skrukkens kalden til festmåltid og fik en bid med  <D

Så jeg vil forsøge at få noget kraftfoder i dem via det, jeg maler af korn og voksefoder til de andre kyllinger. Det udfodre jeg udrørt i vand - så det er grød lignende.  <T

Tak for Jeres svar - det giver tryghed, at I kommer med Jeres viden og råd.  :)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Brahma kyllinger indtager kun hvad naturen byder på
« Svar #8 Dato: 05 ſeptember , 2015, 09:23 »
De får nok, som I siger, god naturlig kost og det kan jo ikke skade.
@anneke jeg lukker dem først ud ved middagstid og da har de oftest ikke rørt foderskålen, men i dag var den så tømt  /o

Så da jeg fodrede mine andre små kyllinger med hårdt kogt æg, fik de her også noget, sikken en glæde - mad glæde - det skabte. Selv deres far hidkaldtes af skrukkens kalden til festmåltid og fik en bid med  <D

Så jeg vil forsøge at få noget kraftfoder i dem via det, jeg maler af korn og voksefoder til de andre kyllinger. Det udfodre jeg udrørt i vand - så det er grød lignende.  <T


Tak for Jeres svar - det giver tryghed, at I kommer med Jeres viden og råd.  :)


Som indianere og andre naturfolk har gjort i årtusinder er der nok meget klogt i ny og næ at ofre et æg til guderne/ englebørnene - vinger har de da! Give noget tilbage som tak :).
« Senest Redigeret: 05 ſeptember , 2015, 09:27 Fra Lene Skelmose »