Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skaldet Høne  (Læst 7909 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline helle B J

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Skaldet Høne
« Dato: 02 ſeptember , 2015, 15:32 »
Jeg har to høner og en hane i dværg Wayndotter.
Den ene høne er helt skaldetfra toppen af ryggen, og ned til halen jeg synes det er rigtig synd for den, og havde håbet at fjerene ville vokse ud igen, men nu har den set sådan ud mindst fire måneder, og det ser ikke ud til at der sker noget. Er der nogen som kan give mig et råd til hvad jeg kan gøre.
Hilsen Helle

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Skaldet Høne
« Svar #1 Dato: 02 ſeptember , 2015, 16:20 »
Fjerene vokser ud igen, men 2 høner til 1 hane er måske lige lidt nok. Den skaldede høne er så sikkert oven i købet din hanes yndling, så selv om fjerene løbende vokser ud på ryggen, så slider han dem af lige så hurtig.
Nu er det efterår og fældetid, så med mindre din lille flok er fra i år, så sætter de nye fjer snart. Din hane vil sikkert også være mindre aktiv i sin træden hønerne, når den mørke tid kommer, men jeg vil nu nok foreslå dig at få et par høner mere til at aflaste hanens yndlingshøne
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline helle B J

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Skaldet Høne
« Svar #2 Dato: 02 ſeptember , 2015, 17:21 »
Tak for svaret, hønsene er fra i år, vi troede vi fik fire høns, men det viste sig at den ene var en hane og en høne blev syg.
Vi havde så håbet at en af hønerne blev skruk, så vi kunne prøve at få kyllinger, men det skete ikke.
Nu må vi så se om vi skal have hanen væk for du har ret det er da lidt synd hvis hanen er for meget efter den ene
.Nu ved jeg hvad der kan være galt, og kan handle derefter, så det er jeg glad for.

Offline helle B J

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Skaldet Høne
« Svar #3 Dato: 02 ſeptember , 2015, 17:29 »
Bliver høns ikke først skruk igen til foråret, for det ville være rigtig hyggeligt at prøve at få kyllinger

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skaldet Høne
« Svar #4 Dato: 02 ſeptember , 2015, 17:45 »
Nogen racer kan godt komme i tanke om at skrukke om efteråret og vinteren, men det er smartest at vente med at lade dem ruge til foråret, så kyllingerne har den lyse tid at vokse op i med masser af insekter og grønt fra naturen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Skaldet Høne
« Svar #5 Dato: 02 ſeptember , 2015, 17:45 »
Min hane har 11 høner, men to er absolut favoritter, så de er også helt bare på ryg og sider - så længe der ikke kommer rifter og sår, så behøver du ikke gøre noget...bortset fra et par ekstra høner  ;), men man kan give de slidte høner et dækken på, som skåner ryggen - det har jeg brugt flere gange. Når det nu bliver koldt og vinter, så skal din høne helst have ro til at sætte nye fjer på ryggen - en decideret fældeperiode gennemgår de først næste år.

Dine høner har været for unge til at skrukke i sommer - det fornuftigste er selvfølgelig, at hønerne bliver skruk fra foråret og frem, men mange oplever vinterskrukker - det kommer nok lidt an på, hvor skrukivrig din race er.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline EvaH

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Skaldet Høne
« Svar #6 Dato: 02 ſeptember , 2015, 19:23 »
Jeg har tre skønne damer, der har været i fældning i lang, lang tid, to høns er færdige med fældning. Men den sidste er jeg tvivl om mht. om hun bliver pillet af de to andre? Hun er helt uden fjer på halsen, og der er ingen antydning af nye :-[ Hun er "overhøne", så elsker de hende lidt for meget eller hvad sker der lige.. Er lidt bekymret, det er jo efterår. PS. har haft damerne i halvandet år.

Offline kimbo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
  • nybegynder 2014
Sv: Skaldet Høne
« Svar #7 Dato: 02 ſeptember , 2015, 20:00 »
Jeg har en sort skovhøne, som i meget lang tid har set sådan her ud, den startede i foråret med at skifte (plukke) fjer ned af ryggen, men det er blevet ok, men hendes hale bliver ved med at have knækket fjer og nøgen og rød hud. er der nogen der ved hvad det kan være, og evt. hvad gør jeg.
mvh: og tak.
jeg har haft hende i ca. 1 år.
5 isa warren 1 sort skovhøne. :-)
regner med at skal have orpington når jeg skal skifte ud i flokken, eller have flere.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Skaldet Høne
« Svar #8 Dato: 02 ſeptember , 2015, 20:55 »
EvaH - Hvis huden på halsen er glat, har en pæn hudfarve og ikke ser irriteret og rød ud, så tror jeg blot, at hun tager lang tid om at få sat nye fjer. Hvis de andre skulle plukke hende, så plejer huden at blive irriteret, rød og øm.

Til gengæld så synes jeg, det ser ud til, at kimbo's skovhøne bliver plukket. Når den 'bare' plet er så langt nede på ryggen, så kan det både være hende selv eller de andre. Jeg har selv oplevet et par gange, at min ...ellers ikke fjerplukkende ...flok ikke har kunne modstå de nye og åbenbart spændende fjertappe, som titter frem, og derfor napper dem ud, hver gang der kommer en ny. Det giver en rød og irriteret hud, som sikkert også gør ondt. Jeg har klaret problemet ved at smøre hjortetaksolie på det bare område og fjerene lige omkring - det har virket omgående hver gang. Jeg kan se, hvordan en hønseveninde nærmest slikkende sig om næbbet målrettet går efter den bare plet med enkelte fjertappe, men meget hurtigt får snuden og næbbet trukket tilbage, når den lufter den fæle olie.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline kimbo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
  • nybegynder 2014
Sv: Skaldet Høne
« Svar #9 Dato: 03 ſeptember , 2015, 19:59 »
tusinde tak for svaret. jeg ville købe det olie i morgen, og prøve det, og så vender jeg da lige tilbage med resultat om et par uger. ;)
5 isa warren 1 sort skovhøne. :-)
regner med at skal have orpington når jeg skal skifte ud i flokken, eller have flere.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Skaldet Høne
« Svar #10 Dato: 03 ſeptember , 2015, 20:49 »
Når du skal smøre olien på de berørte områder, så brug en vatpind til at duppe det ud med - pas på ikke at få olien på fingrene, det tager lang tid, inden lugten forsvinder.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skaldet Høne
« Svar #11 Dato: 03 ſeptember , 2015, 21:19 »
Hvis der kommer hjortetaksolie bagerst på ryggen nede ved halen, så hindres vel også hønens indfedtning af sin fjerdragt, fra den lille fedt dut der sidder der ?? og det er vel heller ikke godt ?? <J for hønen kan vel heller ikke holde lugten ud - vil jeg tro  ::)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Skaldet Høne
« Svar #12 Dato: 04 ſeptember , 2015, 05:49 »
Hvis der kommer hjortetaksolie bagerst på ryggen nede ved halen, så hindres vel også hønens indfedtning af sin fjerdragt, fra den lille fedt dut der sidder der ?? og det er vel heller ikke godt ?? <J for hønen kan vel heller ikke holde lugten ud - vil jeg tro  ::)

Sandt - men af to onder så vil jeg nu foretrække at få det pilleri stoppet. Det pillede område er ikke ret stort, men det ser rødt og irriteret ud. Om et par uger skulle der gerne være nye fjer til at dække området og olien har stoppet lysten til at pille - og så er kirtlen igen frit tilgængelig ..... uden grim lugt
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline kimbo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
  • nybegynder 2014
Sv: Skaldet Høne
« Svar #13 Dato: 20 August , 2016, 12:44 »
tusinde tak for svaret. jeg ville købe det olie i morgen, og prøve det, og så vender jeg da lige tilbage med resultat om et par uger. ;)
fik ikke lige svaret tilbage til jer, men bedre sent end aldrig, jeg brugte ikke  olien alligevel, jeg ventede et par uger mere, og det viste sig den skiftede fjer, og der kom en hel masse nye fjer frem.
så hønen blev rigtig flot.
5 isa warren 1 sort skovhøne. :-)
regner med at skal have orpington når jeg skal skifte ud i flokken, eller have flere.