Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Udsendelse om hybrider  (Læst 8193 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Udsendelse om hybrider
« Dato: 31 August , 2015, 22:04 »
Her er en lille interessant film om opdræt af hybrider på et kæmpe hønseri. Bemærk at man også i filmen kalder disse høns for hybrider.

Bemærk også at mange af hanerne har fået kuperet kammen. 

https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=2S6vPaGzSr8&app=desktop
« Senest Redigeret: 31 August , 2015, 22:08 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Tinggaard

  • Gæst
Sv: Udsendelse om hybrider
« Svar #1 Dato: 31 August , 2015, 22:30 »
Hvad er meningen med at kupere kammen?

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Udsendelse om hybrider
« Svar #2 Dato: 31 August , 2015, 22:36 »
Måske er dette en anden slags forurening end at hælde miljøgifte i vores vandløb, men er den kompromisløse jagt på den maksimale ydelse virkeligt et fremskridt?
Hvem er vi selv som mennesker hvis vi behandler dyr sådan?
Tak for et trist, men relevant indslag fra Lene.
Hilsner
« Senest Redigeret: 02 ſeptember , 2015, 13:38 Fra Veteranen »
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Udsendelse om hybrider
« Svar #3 Dato: 31 August , 2015, 22:47 »

Hvad er meningen med at kupere kammen?

Måske for at forhindre at de evt. Sidder fast i tremmerne, for de har jo ret store hoveddele.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Udsendelse om hybrider
« Svar #4 Dato: 31 August , 2015, 22:55 »
Oplysning er altid godt og viden skader bestemt heller ikke.
Sjovt at se programmer om hvordan tingene bliver lavet.
« Senest Redigeret: 31 August , 2015, 23:28 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Udsendelse om hybrider
« Svar #5 Dato: 02 ſeptember , 2015, 11:58 »
Frem med denne her igen.

Bemærk at der bliver fortalt om defekter som manglende øjne og krydsede næb, hvilket er tegn på indavl.
« Senest Redigeret: 02 ſeptember , 2015, 12:56 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Udsendelse om hybrider
« Svar #6 Dato: 02 ſeptember , 2015, 13:46 »
Ved en kommercielle fremstilling af hybrider er det kun den maksimale ydelse som tæller. Dyrenes trivsel betyder intet i forhold til dette. Så derfor har det en logik aligevel at koncentrere avlen på de højst ydende individer, også selvom denne indavl har lidt bivirkninger.
Køb ikke hybrider!
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Udsendelse om hybrider
« Svar #7 Dato: 02 ſeptember , 2015, 16:24 »
Det er mig en stadig kilde til forundring, at selv når folk er oplyst om forholdene, så bliver de ved med at støtte denne industri og købe hybrider. En ting er at mange selvfølgelig er uvidende om forholdene, dem kan man finde en undskyldning for og så oplyse om tingene, men at man fortsætter efter at være blevet oplyst........ tænk hvis det var en privat der holdt sine høns på den måde, hvem ville købe høns og kyllinger der? Han/hun skulle snart blive hængt ud på diverse medier som dyrplager, og som et sted, man fraråder at handle.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Tinggaard

  • Gæst
Sv: Udsendelse om hybrider
« Svar #8 Dato: 02 ſeptember , 2015, 17:17 »
Helt enig.
Jeg kender flere som kommer her og ser vores økologiske landbrug hvor hønsene har masser af plads, kalvene der skal fedes op er harmoniske og sunde (med masser af plads) og grøntsager vokser og smager fantastisk.. Og så farer de ned i supermarkedet efter buræg, billigt kød og sprøjtede grøntsager fordi de synes det er dyrt at spise økologisk el fritgående.
For mig handler det ikke om dyrt el billigt, økologisk el ikke økologisk men om dyrevelfærd og min gode samvittighed. De forhold mange dyr i industrien går under ville vi jo blive meldt for hvis det var vores katte, hunde eller undulater vi behandlede på samme måde så jeg forstår slet ikke at det kan være tilladt ved lov.
Dog håber jeg at mange køber industrihybrider af uvidenhed for på trods af at jeg læste og læste og læste om de forskellige racer stødte jeg ikke på ordet hybrider da jeg startede op med høns for år tilbage - og jeg søgte heller ikke efter dem og alligevel havnede der et par Kønigsbergere, Skovhøns og sågar et par industrimaran (solgt som ægte Maran)  i vores gård. Fe havde jo fine navne der løs som rigtige racer så jeg vidste ikke bedre. De hygger sig stadig og på trods af alder lægger de stadig et par æg i ny og næ på trods af at de har ramt pensionsalderen :-).

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Udsendelse om hybrider
« Svar #9 Dato: 02 ſeptember , 2015, 23:11 »
Det er svært det med hybrider. Jeg har faktisk anbefalet ISAér til nogle venner for over et år siden. Jeg var godt klar over, at der var race- og industrihøns. Jeg var også godt klar over, at hanekyllingerne blev/bliver aflivet. Jeg køber af princip ikke økologiske æg, da jeg ikke kan se den store forskel på, at fordi man banker hul i væggen og tildeler hønsene udearealer og giver dem øko-foder, så skulle alt være godt. De går stadig flere 1000ér sammen og ingen haner. Så æg fra fritgående høns er ok for mig. Men om få måneder bliver jeg selvforsynende.  *o

Grunden til jeg dengang anbefalede ISAér var, at mine venner ønskede en rolig høne, masser af æg og ingen hane - og derfor var det mit råd. Jeg tænkte slet ikke på, hvor de kommer fra. I dag er jeg blevet mere oplyst på det område. Men man kan ikke komme uden om, at en ISA - selve hønen - er meget rolig og tillidsfuld. Men det ændre jo ikke dens herkomst.

Alt i alt går det hele ud på, at  dyr skal behandles ordentligt og leve et godt liv - men der er nok flere meninger, om hvad et godt liv er <A

Offline William

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
Sv: Udsendelse om hybrider
« Svar #10 Dato: 03 ſeptember , 2015, 16:16 »
Denne video er jo blot endnu en grund til at vælge racehøns.
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Udsendelse om hybrider
« Svar #11 Dato: 03 ſeptember , 2015, 16:17 »
Det er mig en stadig kilde til forundring, at selv når folk er oplyst om forholdene, så bliver de ved med at støtte denne industri og købe hybrider. En ting er at mange selvfølgelig er uvidende om forholdene, dem kan man finde en undskyldning for og så oplyse om tingene, men at man fortsætter efter at være blevet oplyst........ tænk hvis det var en privat der holdt sine høns på den måde, hvem ville købe høns og kyllinger der? Han/hun skulle snart blive hængt ud på diverse medier som dyrplager, og som et sted, man fraråder at handle.
Og endnu større bliver forundringen, når man kommer for skade at oprette sig på facebook, og der kan se de mange havehønseejere med hybrider og deres afkom, forsøge at komme af med overskudshøner og haner til "venlige hjem", fordi de ikke kan bære at de skal blive slået ihjel. Hverken af dem selv eller af købere. Så er de pludselig dyreelskere udover alle grænser  <J
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Udsendelse om hybrider
« Svar #12 Dato: 03 ſeptember , 2015, 16:31 »
Jeg har det på fuldstændig samme måde som Raziel. Men efterhånden bider jeg mig selv i kinden og lader oftest være med at fare til tasterne, når folk anbefaler hybrider og himler op om at redde afdankede burhøns. Man får tit skudt i skoene at man er inhuman og ikke fatter en skid når man mener at private burde holde sig for gode til at købe industrihybrider. Det være sig kødkyllinger eller æggehøns. Men jeg nyder at der er nogen der stadig orker at kæmpe den gode sag og af og til kommer jeg da også stadig med et lille pip.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Udsendelse om hybrider
« Svar #13 Dato: 23 Oktober , 2015, 10:50 »
Kom og kig, det er et ret interessant program, som alle godt kan tåle at se.  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Udsendelse om hybrider
« Svar #14 Dato: 08 November , 2015, 12:28 »
Egentligt er det vel det samme om man købe æg fra høner, som sidder i små bitte bure eller om man køber høner fra forældre dyr, som sidder i små bitte bure.
Man støtter industrien anyway.

Og det gør man også selvom det er hybrider, som er "befriet" og videreformidlet. Selvom nogen mener det modsatte fordi producenten ikke får penge for dem. Men det gør mellemleddet jo.
Men det svarer vel lidt til at hvis jeg får en minkpels gratis, så støtter jeg vel heller ikke mink industrien.
« Senest Redigeret: 21 December , 2015, 16:21 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub