Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns som kæledyr  (Læst 8242 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Høns som kæledyr
« Svar #15 Dato: 31 August , 2015, 19:57 »
MEDK har ikke brug for så meget plads igen og derfor behøves gård/hus ikke være så bredt igen, men må gerne have noget længde især gården. 2 m vil ikke skade og de har godt at motionen til de lange lemmer. Da de ellers kan blive lidt stive i leddende.

Vores MEDK er ikke sarte med kulde de spiser bare 3-4 gange så meget, men er gerne ude i både regn og sne. Dog blæsevejr er de ikke så vilde med og vil gerne være i læ for det. Nogle synes de Sort-orangebrystede er lidt sartere end de andre varieteter jeg har ikke haft dem og kan derfor ikke sige noget om det.

MEDK løber hellere end de flyver under flugt og flygte fra mennesker er ikke noget de gør selvom de ikke er blevet snakket sønderligt med. Døren var ikke blevet lukket ordenligt til vores hønsegård feks. så høns og kyllinger var smuttet ud, men lige så snart jeg viste mig i haven kom de styrtende selvom jeg ikke snakker med dem og lod sig samle op og sat ind.
Der var et par stykker som ikke kom styrtende, men selv disse lod od komme så tæt på vi bare kunne samle dem op.

Må indrømme at vores bliver der ikke rigtig snakket med og især ikke når der er kyllinger for så er der en del, men folk bliver hele tiden overrasket over hvor nysgerrige og tamme de er og finder sig i at blive samlet op.
Hanen der sidder på den lille piges arm har feks. aldrig været i hænder andet end på udstilling og derfor ikke snakket med, men han finder sig i alt.
Hanen der går på græsset var med på sidste forrumdag hvor flere faldt i svime over ham og han stikker ikke af trods han bliver sat ned på græsset. Men holder sig i nærheden af en og lader sig blive aget.

Det afhænger lidt af farvevarieteten hvor tidligt de kan kønsbestemmes, men vores guldhalsede kan kønsbestemmes sikkert selv af nye i en alder af fire uger imens når man lærer hvad der skal kigges efter kan man fra 2-3 ugers alderen.
Andre farver kan der gå længere tid.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Høns som kæledyr
« Svar #16 Dato: 31 August , 2015, 20:20 »
Vil lige sige, at jeg har set hvor tamme Franks MEDK er, og jeg som altid har sagt at jeg aldrig skulle ha sådan nogen (ud fra billeder) var solgt med det samme ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Høns som kæledyr
« Svar #17 Dato: 31 August , 2015, 21:08 »
Ja de lyder godt nok herlige  ;D  /o

Jeg havde printet nogle billeder ud af en masse MEDK og viste dem til hende. Og hun syntes faktisk bedst om den guldhalsede varietet, så det passer mig jo meget fint.
Sælger du rugeæg eller daggamle kyllinger til foråret Frank?  ;D

Lige et bonusspørgsmål:
Må der være net i bunden af volieren? Jeg tænker for at undgå at skulle grave ned, samt at man evt. kan flytte den hvis det skulle være?
« Senest Redigeret: 31 August , 2015, 21:11 Fra renepaulsen »
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Høns som kæledyr
« Svar #18 Dato: 31 August , 2015, 23:07 »
Der kan sagtens være net i bunden og forhindre rovdyr i at komme ind samt den bliver nemmere at flytte end hvis bunden er gravet ned.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen