Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkben og hemexide  (Læst 3420 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pierre

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Kalkben og hemexide
« Dato: 30 August , 2015, 20:36 »
Øv har lige opdaget 2 høner med kalken, desværre fodbefjerede, hvilken jo gør behandling lidt mere besværlig. Har dyppet alle 6 høns' ben i olie og håber det hjælper. Men jeg kom i tanke om den store sæk Hemexide jeg har stående, fra da jeg havde blodmider for nogle år siden. Bruger det engang imellem forebyggende. På producentens hjemmeside står der at det bekæmper blodmider, lopper, parasitter, mider og hæmmer uønskede bakterier samt udtørrer og desinficerer stibunden. Desuden kan Hemexcide® tilføres hønsenes foder og bekæmpe mave-tarm parasitter. Det lyder jo for godt til at være sandt 😉
Er der nogen, der har gode erfaringer med at bruge det ift. de mider der medfører kalkben? Og hvordan bruger I det? Jeg overvejer at dyppe ben, hønsenes altså, i olie den ene dag og i Hemexide den næste osv.
Vh. Pernille
« Senest Redigeret: 31 August , 2015, 21:12 Fra Pierre »

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Kalkben og hemexide
« Svar #1 Dato: 01 ſeptember , 2015, 13:39 »
Jeg har heldigvis kun haft kalkmider en enkelt gang. Der vaskede jeg benene tre gange om ugen med brun sæbe og en tandbørste, for derefter at smøre et tykt lag vaseline på. Jeg gjorde det 3 gange, hver anden dag, så var angrebet ovre :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Kalkben og hemexide
« Svar #2 Dato: 01 ſeptember , 2015, 15:02 »
Hemexide kan jo blandes op i vand, og evt kan man dyppe hønsenes ben i vandet, men det udtørrer rigtig meget, så jeg tror umiddelbart at vaseline og madolie er bedre til benene. Men jeg har faktisk også tit tænkt på hvordan man behandler kalkben hos fjerfusser, det er dem, jeg har flest af.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.