Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Flere anderacer sammen mm.?  (Læst 2329 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AnjaE

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Flere anderacer sammen mm.?
« Dato: 29 August , 2015, 18:00 »
Hej,

Jeg har intet fjerkræ anskaffet endnu, men tænker næste forår - så er der tid til at undersøge og forberede ;).

Jeg har i et stykke tid ønsket mig høns - men jeg er træt af alle dræbersneglene i haven, hvorfor jeg har fået kig på moskusænder - så måske bliver det ved ænderne, da jeg er obs på problemerne med høns og ænder.

Mit spørgsmål går på om det går an at anskaffe f.eks. et par landænder til at gå sammen med nogle få moskusænder? Og hvordan med et par gæs også? Landænder og gæs tænker jeg måske til levebrug, hvis jeg ellers kan få mig selv til at slagte dem :P.

Kan et hønsehus bruges til ænder? Eller skal man indrette anderledes til ænder? Hvordan rævesikres ændernes bolig?

På forhånd tak for svar,

Mvh. AnjaE

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Flere anderacer sammen mm.?
« Svar #1 Dato: 30 August , 2015, 00:49 »
For år tilbage havde jeg både ænder og gæs gående sammen. Det vil sige, de gik nu hver for sig. De gik frit og have stor plads. Jeg er ikke sikker på, at de vil kunne gå sammen, hvor ikke ænderne kan søge væk og i sikkerhed for en flok gæs. Gæs er meget selvhaverisk - synes jeg.

Udryddelse af dræbersnegle er nok et fromt ønske. De vil nok blive færre, hvis du har ænder. Men det kræver så, at de (ænderne) kan komme til alle steder, hvor sneglene er - for i en indhegning, får man nok ikke alle sine sneglene til at krybe ind  ::)

Huset hvor ænder og gæs skal bo, skal strøs MEGET ofte, at de jo afsætter gødning i det uendelige, og ofte af meget flydende art.

Offline AnjaE

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Flere anderacer sammen mm.?
« Svar #2 Dato: 30 August , 2015, 21:20 »
Tak for svar :)

Jeg må vist hellere starte med ænderne.

Jeg har så mange iberiske skovsnegle, at jeg synes de er et problem - jeg påtænker ænderne kommer til at gå frit noget eller en del af tiden i en pæn stor have med tilhørende haveskov og ud til marker.

Ang. strøelse har jeg rigeligt halm (heste) og hvis ikke det kan bruges kan jeg købe spåner el. lign.

Mvh. AnjaE