Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Strøelse i hønsehuset  (Læst 13557 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Janice Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Strøelse i hønsehuset
« Dato: 28 August , 2015, 12:45 »
Hej Fjerkræ forum
Jeg er ny herinde, og har aldrig tidligere haft høns. Vi har netop bygget en lille hønsegård i haven til 5 havehøns, som vi skal hente den 7/9. Formålet er dels at få lidt friske økologiske æg, gerne lidt kyllinger til fryseren og få vores økologiske grøntaffald plus havens overskud af bær og frugter omsat til til æg. Desuden regner jeg med at købe alm. økologisk æglægningsfoder.
Lige nu sidder jeg og kigger på strøelse. Jeg er stødt på et produkt fra Natural Brande, som er et naturprodukt der isolerer, klumper sammen og hindrer sygdom inde i huset. Såvidt jeg kan læse mig frem til er produktet en slags moler ala det vi kender her fra området fra virksomheder som Damolin og Skamol.

Dermed er tanken dukket op, om det Kattegrus af Moler man kan købe vil have samme egenskaber? Nogen der har prøvet det? Hvad er forskellen til kattegrus af Betonit, som også er et naturprodukt?

Så vidt jeg kan læse mig til kommer Tør-ØKO-Sug også fra Damolin, så hvad er forkellen?

Måske nogen herinde har tænkt samme tanker.........

Mvh.
Janice


Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Strøelse i hønsehuset
« Svar #1 Dato: 28 August , 2015, 14:49 »
Hej Janice :) dejligt at se dig herinde.

Umiddelbart tænker jeg at jeg ikke ville turde bruge noget klumpende til høns, da de jo kan komme i tanke om at æde af deres strøelse og det vil klumpe i maven på dem. Er produktet beregnet til høns?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Janice Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Strøelse i hønsehuset
« Svar #2 Dato: 28 August , 2015, 15:18 »
Hej  :D
Ja, det er angivet, som egnet til høns det hedder Natural Gulvbelægning 20 kg, ved Francks. Det skulle desuden isolerer godt. Nu  har jeg prøvet at bestille produktet hjem......
Så må vi se hvad det er for noget. Jeg valgte at bestille det 'rigtige' produkt,
Moler kattegrus findes også i en ikke-klumpende udgave. Tænkte bare om det mon ikke var det samme.....  :)

Hilsen
Janice

http://www.francks.dk/natural-gulvbelaegning-20-kg.html?gclid=CjwKEAjwjYCvBRC99sSm_frioAwSJACrKuPChWTSdOhT5qeSBV0L1AIXBDhgj4BNpW6oHcMhAa4RVhoCwTzw_wcB

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Strøelse i hønsehuset
« Svar #3 Dato: 28 August , 2015, 15:23 »
Det kan du fint bruge i hønsehuset, men det egner sig så ikke i redekasserne

Jeg bruger selv Easy Strø, som er varmebehandlet fintsnittet halm, det har også den egenskab, at det klumper om hønseklatterne, så de er meget nemme at samle op - og inden man får gjort det, så forhindrer den 'klumpende' effekt, at prutterne sætter sig i fjerdragt eller fødder - Easy Strø er varmebehandlet, så man ikke køber blodmider, lus eller  andet skidt med hjem - og så er det dejlig nemt at kompstere
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Strøelse i hønsehuset
« Svar #4 Dato: 06 ſeptember , 2015, 12:05 »
Jeg er kun på min 18. dag som hønseejer, men er begyndt at undre mig over, hvad skal jeg overhovedet bruge strøelse til?

Jeg har valgt hampestrøelse, fordi det komposterer hurtigt. Jeg har lagt det i en del af bunden af hønsehuset. Men indtil videre har mine høns udelukkende været i hønsehuset om natten når de sover. De første dage sov (og sked) hønsene i strøelsen. Men ved troligt at bære dem op på pinden hver aften, er det ved at lykkedes at få dem til at sove på pinden. Så i morges havde jeg udelukkende lort på brædtet under pinden :). Hønsene passerer også gennem huset, når de skal hen til redekassen. Så hvilken funktion har min hampestrøels?
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Strøelse i hønsehuset
« Svar #5 Dato: 06 ſeptember , 2015, 12:10 »
Til vinter når sneen (måske) ligger tykt udenfor, så vil der blive flere indedage for hønsene, og så vil de også skide på gulvet, derfor er strøelse en god ting :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Strøelse i hønsehuset
« Svar #6 Dato: 06 ſeptember , 2015, 12:18 »
Vil hønsene gå rundt inde i huset om vinteren?
Min hønsegård er med tag, så de vil altid kunne finde et sted med tørvejr udendørs.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Strøelse i hønsehuset
« Svar #7 Dato: 06 ſeptember , 2015, 16:03 »
Vil hønsene gå rundt inde i huset om vinteren?
Min hønsegård er med tag, så de vil altid kunne finde et sted med tørvejr udendørs.

Når din gård er overdækket vil de nok være mest ude, men under alle omstændigheder er det nemmere at holde gulvet rent, når der er noget strøelse til at tage mudder og "hønsefødder med hønsemøg nedendunder".
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Strøelse i hønsehuset
« Svar #8 Dato: 07 ſeptember , 2015, 22:50 »
Og så er det med til at forbedre miljøet i huset, da det luner i de kolde nætter, når de snart kommer. Hertil bruger høns megen tid med at skrabe i bunddækket, hvilket dels holder dem i bevægelse og dels er det jo deres natur at skrabe.

Der får de foretaget negleslibning, og det skal de jo have gjort

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Strøelse i hønsehuset
« Svar #9 Dato: 23 ſeptember , 2015, 13:27 »
har selv noget lig med easy strø, og, det fungerer fint, også i rederne. :)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Charlotte3080

  • Bruger
  • Indlæg: 80
Sv: Strøelse i hønsehuset
« Svar #10 Dato: 23 ſeptember , 2015, 18:05 »
Janice, hvordan synes du det fungerer med molér-strøelsen?
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Strøelse i hønsehuset
« Svar #11 Dato: 25 ſeptember , 2015, 00:19 »
Det vil jeg også gerne vide  :)

Offline Sorring

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Strøelse i hønsehuset
« Svar #12 Dato: 18 Oktober , 2015, 13:19 »
Er der nogen der har erfaringer med at bruge almindeligt halm?

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Strøelse i hønsehuset
« Svar #13 Dato: 18 Oktober , 2015, 14:24 »
Jeg bruger halm nogen steder og easy strø nogen steder. Begge fungerer fint.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Strøelse i hønsehuset
« Svar #14 Dato: 18 Oktober , 2015, 22:23 »
Jeg er lige begyndt at bruge snittet vårbyghalm til mine end til videre er det en succes.. Det er lidt på forsøgs basis som en slags dybstrøelse som man kender det fra kvægbrug fx. Det kræver lidt tilføjelser i forhold til indretning af huset men end til videre virker det helt kanon... Mon oprindelige tanke var at det skulle være med til at isolere lidt her i den kolde tid men det har vist sig at det giver et meget bedre inde klima end spåner ihvertfald end til videre... Kan klart anbefale det...
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador