Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Musik til at dæmpe galende hane?  (Læst 7300 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Moa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Musik til at dæmpe galende hane?
« Dato: 28 August , 2015, 07:22 »
Vores hønsehus er mørklagt og vægge og gulv isoleret, alligevel galer hanen. Hertil morgen rigeligt tidligt. Vi kunne konstatere at der var en hane langt væk, nok på en af gårdene udenfor byen som gik udenfor og galede. Vores hane galer aldrig i løbet af dagen og er ellers en fredeligt gut, så vi ville være lidt kede af at skulle af med ham.

Mit spørgsmål er derfor om der er nogen der har erfaring med at opsætte noget stille og afdæmpet musik eller white noise i hønsehuset så hanen ikke kan høre de andre haner og dermed ikke galer tidligt om morgen?
« Senest Redigeret: 28 August , 2015, 09:29 Fra Moa »
3,3 Wyandot stor race

Offline Daisy Cluck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Musik til at dæmpe galende hane?
« Svar #1 Dato: 28 August , 2015, 07:46 »
Det var dog en spændende ide.
Om hønsenes hørelse ved jeg ikke så meget, men white noise skal ramme i et bestemt frekvensområde for at virke. Tinnituspatienter kan få et lille implantat og afstemningen af lyden er afgørende. Den skal sløre lyden, man har i hovedet og den skal ligge indenfor et brugbart frekvensområde. Det vil sige: Man skal ikke rigtigt kunne høre den .Der er altså formodentligt tale om en afvejning fra to sider? Det er ikke mit speciale, men jeg har kolleger, som er ramte af tinnitus.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Musik til at dæmpe galende hane?
« Svar #2 Dato: 28 August , 2015, 10:30 »
Vil det sige at isoleringen ikke er nok til at dæmpe hans galen?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Moa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Musik til at dæmpe galende hane?
« Svar #3 Dato: 28 August , 2015, 14:03 »
Ja, det dæmper det slet ikke nok. Der er ikke isolering i taget ligesom lugen hvor der åbnes ind til huset heller ikke er isoleret (det er bare en plade på en snor ;))

På sigt burde vi isolere taget, men det kan vi ikke gøre lige nu, da vi om nogle måneder skal have huset ned igen pga. flytning og isoleringen kun kan laves når huset er samlet pga. den måde huset er konstrueret på.

Jeg tror egentlig ikke at vores hane ville gale hvis ikke han kunne høre den anden hane, for når han ellers bliver lukket ud i haven der kl.8 hvor de må komme ud, så er der intet.
3,3 Wyandot stor race

Offline Ege

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 248
Sv: Musik til at dæmpe galende hane?
« Svar #4 Dato: 28 August , 2015, 20:31 »
Jeg havde en hane der galede i tide og utider
tidlig om morgen v 5 tiden og hele tiden i haven og jeg blev selv træt af det.
det murede skur fik bygge skum i samtlige huller hvilket dæmpede lyden, men forhøjede lugten af hønsegødning rigtig meget trods jeg muger ud hver dag
Fik lydmålet hanen mens han var i skuret, og det kunne gå an da naboerne bor lidt væk
Har automatisk døråbner, så han kom ikke ud før kl 9
Han galede bare han så mig!
Han fik et andet hjem.
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Musik til at dæmpe galende hane?
« Svar #5 Dato: 29 August , 2015, 22:15 »
Det kunne være sjovt og nemt hvis noget sagte musik kunne afholde en hane fra og gale. Jeg har ikke noget kendskab til om musik har den ene eller anden effekt på høns, men det var vel et forholdsvis nemt forsøg og gøre. Nu skriver du at i ville være kede af og skulle af med hanen pga galeriet. Hvorfor? Jeg går ud fra at i har en eller anden bekendtgørelse og holde jer til, men den siger vel bare mørke og isolering, og ikke noget om at hanen ikke må gale eller kunne høres??
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Moa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Musik til at dæmpe galende hane?
« Svar #6 Dato: 30 August , 2015, 10:52 »
En lille opdatering. Vi har gjort et lille forsøg med en gammel kl-radio og musik har helt klart virket på at han ikke galede kl.5.30 i morges, men ventede til kl.7. Så det fortsætter vi helt klart med. Min mand har så fundet lidt sprækker hvor lyset kan komme ind, så nu går han det efter og tætner fuldstændigt.

Ift. at skulle af med ham, så må jeg lige læse op på reglerne. De er rimelig strikse nogle steder, men det kunne da være rart at vi selv må bestemme om han skal spises eller passe damerne - så tak.
3,3 Wyandot stor race

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Musik til at dæmpe galende hane?
« Svar #7 Dato: 30 August , 2015, 12:16 »
Interessant med musik. Var det en bestemt slags, eller en bestemt kanal?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Musik til at dæmpe galende hane?
« Svar #8 Dato: 30 August , 2015, 13:27 »
Det var da en vildt spændende indfaldsvinkel at forske lidt i. Kan musik dæmpe hanegal? Eller vil Skæbnesymfonien blot få de musikalske dyr til at stemme i  ;)
Problemet er ofte, at selvom huset er totalt mørkelagt og lydisoleret, kan de stadig høre fuglene synge uden for, og andre velkendte lyde, som fortæller dem, at nu begynder en ny dag. For eksempel har jeg oplevet, at kommer man hjem om natten og tænder lyset ude på huset, så begynder galeriet for fuld udblæsning!

Offline Moa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Musik til at dæmpe galende hane?
« Svar #9 Dato: 31 August , 2015, 11:12 »
Jeg kan ikke svare på musikken eller kanalen, det er min mand der har sat den op på en eller anden kanal som han lige fandt.

Men det virkede alt ikke her til morgen, så kl.6 var han i gang.

Jeg har læst op på reglerne, vi har gjort hvad vi skal og der er ingen tvivl om at isoleringen dæmper lyden, men bare ikke nok. Hans galen er altså noget højere end duerne kurren på taget, så jeg tror det ender med at vi må af med ham. Ingen af os er interesseret i at blive vækket kl.6. Så håber jeg at vi på sigt at vi kan finde en god løsning, for en hane i flokken vil vi sådan set gerne have.
3,3 Wyandot stor race

Offline Elvira

  • Bruger
  • Indlæg: 126
Sv: Musik til at dæmpe galende hane?
« Svar #10 Dato: 18 ſeptember , 2015, 19:00 »
Hvis man betragter sine høns, vil man kunne se og høre at de har lyde til at berolige henanden med. Måske var det en mulighed at forsøge med naturlige lyde frem for musik fra en radio, da  det jo er meget vilkårligt hvad der sendes.


Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Musik til at dæmpe galende hane?
« Svar #11 Dato: 19 ſeptember , 2015, 13:13 »
For rigtig mange år siden, gik der en historie om, at der var landmænd der spillede musik for køer. Det skulle give mere mælk og retbetænkt, så sang malkepigerne under malkningen dengang de huserede på gårdene  <H

Offline Moa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Musik til at dæmpe galende hane?
« Svar #12 Dato: 14 Oktober , 2015, 11:55 »
Det er endt med at hr. hane har fået et nyt hjem på landet, hvor han kan gale frit.

Jeg tror nu stadig at musikken virkede beroligende eller i hvert fald som forstyrrende ift. at høre de andre haner. Desværre var radioen lidt for gammel/følsom og kunne ofte ikke fast holde kanalen i det skiftende vejr, så ofte var der ikke musik om morgenen.

Vi forsøger os igen en anden gang, lige nu nyder damerne deres frihed og er blevet meget mere rolige efter at hanerne er væk. 
3,3 Wyandot stor race